اخبار داغ

مدعیان عنوان بهترین کتاب غیرداستانی ۲۵ سال اخیر معرفی شدند

مدعیان عنوان بهترین کتاب غیرداستانی ۲۵ سال اخیر معرفی شدند
با معرفی ۶ کتاب به عنوان نامزدهای جایزه بیلی جیفورد، انتخاب بهترین کتاب غیرداستانی ۲۰۲۳ به صورتی متفاوت انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گاردین، در بیست و پنجمین سال برگزاری جایزه بیلی جیفورد، داوران تصمیم گرفتند تا از میان برندگان ۲۴ سال قبلی خود برنده را برگزینند. ۶ کتابی که برای این جایزه ۲۵هزار پوندی رقابت می‌کنند دربرگیرنده موضوعاتی از تاریخ، گزارش روایت محور، روزنامه‌نگاری تحقیقی و زندگی‌نامه ادبی و فرهنگی است.

گرچه فقط یک نویسنده بریتانیایی –یعنی کریگ براون- در این فهرست جای گرفته، اما ۳ کتاب به نمادهای بریتانیایی پرداخته‌اند که شامل بیتلز، جورج مالوری کوهنورد و ویلیام شکسپیر می‌شود. در این فهرست ۳ نویسنده آمریکایی- شامل باربارا دمیک، پاتریک رادن کیف و جیمز شاپیرو- جای دارند و دو کانادایی شامل وید دیویس و مارگارت مک‌میلان فهرست را تکمیل می‌کنند.

دو سوم نویسندگان این فهرست را نویسندگان مرد تشکیل داده‌اند که نشان دهنده نسبت بیشتر مردان برنده این جایزه در ۲۴ سال گذشته است. در واقع تنها ۸ نویسنده زن در سال‌های گذشته موفق به کسب این جایزه شده بودند. جیسون کاولی رییس هیات داوران که سردبیر «نیو استیت‌من» است فهرست نهایی را نشان دهنده کیفیت خواند و کتابی‌های فینالیست را بسیار هیجان‌انگیز و کاملا مرتبط با مسایل امروز نامید.

نامزدهای این جایزه عبارتند از:

کریگ براون، برنده سال ۲۰۲۰ برای کتاب «یک، دو، سه، چهار: بیتلز در طول زمان» که درباره گروه موسیقی بریتانیایی و دیگر چهره‌هایی است که در مدار آنها قرار داشتند. هیات داوران این کتاب را عمیقا زندگینامه‌ای خوانده‌اند.

وید دیویس، برنده سال ۲۰۱۲ برای کتاب «در سکوت: جنگ بزرگ، مالوری و فتح اورست». داوران این کتاب را داستان حماسی افول امپریالیستی و قدرت کشش مرگ توصیف کرده‌اند که به اجبار به سبک روایی نوشته شده است.

باربارا دمیک، برنده سال ۲۰۱۰ برای کتاب «چیزی برای حسادت نیست: زندگی واقعی در کره شمالی». داوران کتاب را ترکیبی از تاریخ‌های شخصی و سیاسی خوانده‌اند که جنبه‌های پنهان زندگی در کره شمالی را فاش کرده است.

پاتریک رادن کیف، برنده سال ۲۰۲۱ برای کتاب «امپراتوری درد». وی تاریخچه‌ای از بحران مواد مخدر در آمریکا را روایت کرده است و به این وسیله به صورتی روشمند و دقیق داستان بدبختی و بحران و بی‌تفاوتی و فساد را تشریح می‌کند.

مارگارت مک میلان، برنده سال ۲۰۰۲ برای کتاب «پاریس ۱۹۱۹» که در اصل به عنوان «صلح‌سازان» منتشر شد به معاهده ورسای پرداخته است. داوران کتاب را شوخ‌طبعانه، مهیج و جذاب خوانده‌اند؛ کتابی که نشان می‌دهد چگونه رفتن به سمت صلح و صلح‌سازی، شرایط را برای درگیری‌های دوره‌ای نه فقط در اروپا، که در سراسر جهان ایجاد کرد.

جیمز شاپیرو برنده سال ۲۰۰۶ برای کتاب «۱۵۹۹: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر» دیگر نامزد امسال است که کتابش از سوی داوران شاهکار خیره‌کننده دانش و فوق‌العاده بدیع خوانده شده است. کتابی که نویسنده در آن چگونگی خلق ۴ شاهکار شکسپیر را در پس زمینه‌ای از درام سیاسی و فرهنگی بررسی کرده است.

برنده برندگان همه دوره‌های جایزه بیلی جیفورد ۲۷ آوریل در موزه ملی اسکاتلند در ادینبرو معرفی می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه