اخبار داغ

در گفتگو با دانا مطرح شد؛

کوتاه‌شدن دست دلالان باعث عدم رشد شارپی قیمت مسکن می‌شود

کوتاه‌شدن دست دلالان باعث عدم رشد شارپی قیمت مسکن می‌شود
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به موضوع تورم انتظاری در پایان سال، کوتاه‌شدن دست دلالان از بازار مسکن را در عدم رشد شارپی قیمت املاک مؤثر دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مشاهدات نشان از این موضوع دارد که  بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال معمولاً صعودی است و در ماه‌های دی، بهمن و اسفند، مشاوران املاک روزهای شلوغی را تجربه می‌کنند و اکثر سازندگان، مالکان و حتی خریداران برای مصون‌ماندن از تورم سال جدید و تثبیت دارایی‌های خود در انتهای سال ترجیح می‌دهند معاملات خود را نهایی کرده و اگر معامله‌ای به سرانجام نرسیده باشد تکلیف آن را روشن نمایند.


بازار مسکن از ۹۷ تا کنون با جهش ۷ برابری روبه‌رو شده و مقدار قابل‌توجهی از این رشد قیمت در این سال‌ها در روزهای پایان سال رخ‌داده که عمده دلیل این موضوع کاهش عرضه و تعطیلی‌های در پیش و عدم رشد متناوب ساخت‌وسازها و رشد هزینه‌های ساخت در این بازه زمانی است تا جایی که سهم هزینه‌های مسکن امروز در سبد خانوارها رقمی  بین ۶۰ تا ۷۰ درصد را تشکیل دهد درحالی‌که این رقم در نرم جهانی حدود ۱۸ درصد است.

با کوتاه‌شدن دست دلالان از بازار مسکن رشد قیمت املاک شارپی نمی‌شود

همه اینها در حالی است که رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی به دلیل رشد نرخ ارز نیز مزید بر این رشد قیمت مسکن شده است و همین موجب آن شده که اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال یک منبع مطمئن برای تزریق این نقدینگی‌ها بگردند.

اگرچه وجود ابزارهای مالیاتی قوی و محکم می‌تواند از سفته‌بازی و تقاضای سرمایه‌ای بکاهد؛ اما به هر صورت در اقتصادی که تورم بالای ۴۰ درصد دارد قطعاً سرمایه‌ها به دنبال یک نقطه قابل‌اتکا برای سرمایه‌گذاری هستند.

آمار نشان می‌دهد که سرمایه‌داران، در کشور ما نه برای مصرف؛ بلکه برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود اقدام به خرید املاک تجاری و اداری و مسکونی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

علت این مهاجرت پول از بازارهای تولیدی به بازار مسکن هم این است که افزایش چشمگیر هزینه تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی باعث افزایش ریسک در این بازارها شده و همین عامل موجب شد تا پول از سایر بازارها به بازار مسکن وارد شود.

مسکن مقصد مناسبی برای برخی سرمایه‌گذاران

مهدی سلطان محمدی، کارشناس و فعال بازار مسکن، در گفت‌وگو با راه دانا؛ درباره این موضوع اظهار کرد: زمانی که تورم انتظاری افزایشی است، قیمت املاک نیز صعودی می‌شوند؛ زیرا تجربه نشان داده که ملک سپر محافظ خوبی برای دارایی‌ها در قبال تورم است و معمولاً وقتی قیمت دلار بالا می‌رود و دلار افزایشی است ملک نیز خود را با آن منطبق می‌کند و حداقل در ۱۰ سال گذشته وابستگی بالایی بین دلار و قیمت مسکن را دیده‌ایم.

وی ادامه داد:  تنها راه برای پیشگیری از جهش دوباره قیمت ملک در حال حاضر و برای قدم اول، کنترل تورم انتظاری در جامعه از روش تغییر سیاست‌های بانکی است.

وی تصریح کرد: هرچند در روزهای اخیر به‌واسطه کاهش قیمت ارز، بازار خریدوفروش ملک نیز با کاهش تقاضای محسوس روبرو شده؛ اما همچنان مسکن مقصد مناسبی برای برخی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، حجم معاملات در بازار مسکن در ماه‌های اخیر افزایشی بوده و این افزایش  در حالی اتفاق افتاده که قدرت خرید در کشور پایین آمده‌ است.

این فعال بازار مسکن درباره علت این گرایش به خرید مسکن توضیح داد: در چنین شرایط تورمی معاملات سوداگرانه بیشتر می‌شود و صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود، وارد بازار خریدوفروش املاک می‌شوند، بنابراین سوداگران بخشی از خریدارانی هستند که مصرف‌کننده اصلی نیستند؛ اما قیمت بازار را شکل می‌دهند.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت‌هایی که رخ می‌دهد منعکس‌کننده وجود چنین تقاضایی است و اگر چنین تقاضایی وجود نداشت قیمت‌ها حداقل شارپی بالا نمی‌رفت.

بازار خریدوفروش املاک در کشور ما با سایر بازارهای هم ارز همگن نیست

وی در زمینه پیش‌بینی این بازار اظهار کرد: بازار خریدوفروش املاک در کشور ما با سایر بازارهای هم ارز همگن نیست و هر مسکنی به‌واسطه تفاوت‌هایی که با سایر مسکن‌های هم رده خود دارد به‌صورت روزانه در مقابل چشم خریدارها باقیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند و در نهایت قیمت در نتیجه چانه‌زنی‌ها به دست می‌آید و قیمت‌های انتظاری خریداران و فروشندگان یک دامنه نوسان شدید را تجربه می‌کند.

وی در پایان گفت: این شرایط در زمان رشد تورمی بیشتر صعودی می‌شود تا جایی که برخی قیمت پیشنهادی خود را با قیمت‌ دلار هماهنگ می‌کنند و برخی با قیمت‌های آینده، در نتیجه تفاوت‌ها در خریدوفروش املاک متغیر و خارج از کنترل می‌شود.

خبرنگار: محدثه قاسم زاده عقیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه