اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت بازار گوشت و کالاهای اساسی/ قیمت گوشت کاهشی می‌شود

آخرین وضعیت بازار گوشت و کالاهای اساسی/ قیمت گوشت کاهشی می‌شود
با نزدیک شدن به فصل گرما مصرف گوشت کاهش می‌یابد و از طرف دیگر میزان عرضه گوشت توسط عشایر زیاد می‌شود و همین مسئله زمینه افت بیشتر قیمت گوشت را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ قیمت گوشت نسبت به پاییز سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته و حالا کم‌کم روند نزولی خود را آغاز کرده، زیرا از یک سو به فصل گرما نزدیک می‌شویم که مصرف گوشت کاهش می‌یابد و از طرف دیگر میزان عرضه گوشت توسط عشایر زیاد می‌شود و همین مسئله زمینه افت بیشتر قیمت گوشت را فراهم می‌کند.

رصد هفتگی بازار اقلام خوراکی نشان از این موضوع دارد که عرضه کالاهای اساسی با قیمت دولتی در حال کاهش است. از سوی دیگر با گرم‌شدن هوا قیمت محصولاتی مثل گوشت روبه‌کاهش بوده و در ۱۰ روز اخیر گوشت قرمز هر کیلو به زیر ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

گوشت مرغ سال گذشته قیمت‌گذاری تعزیراتی داشت و بین ۵۰ تا ۶۳ هزار تومان در نوسان بود امسال با افزایش قیمتی که دارد در مقطعی حتی به هر کیلو حدود ۸۰ هزار تومان رسید.

در این باره افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک با اعلام اینکه قیمت دام زنده با ورود بره‌های متولد زمستان افت کرده، ولی قیمت گوشت قرمز هنوز کاهش نیافته، در روزهای اخیر گفت: میانگین قیمت دام زنده در کشور کیلویی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود که هم اکنون به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان کاهش‌یافته است.

تولید دام، باتوجه‌ به حجم وسیع زایش‌های زمستانی در وضعیت خوبی است

به گفته صدر دادرس، وضعیت مراتع با بارندگی‌های اخیر خوب و وضعیت تولید دام نیز باتوجه‌به حجم وسیع زایش‌ها مناسب است و اکنون مسئولان مربوطه باید بازار گوشت قرمز را تنظیم کنند تا به تولیدکننده فشاری وارد نشود.

وی ابراز امیدواری کرد که در نیمه اول سال، وزارت جهاد کشاورزی برای ساماندهی دام مازاد برنامه‌ریزی‌هایی کرده و خرید داخلی و صادرات را در دستور کار قرار دهد تا قیمت گوشت در بازار کشور کاهش یابد.

قیمت گوشت کاهشی می‌شود

علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در گفتگویی با اشاره به اینکه در هفته اخیر قیمت گوشت کمی افت کرده است، گفت: با توجه‌ به اینکه در ماه رمضان هستیم و بسیاری از رستوران‌ها و مکان‌هایی که گوشت مصرف می‌کنند بسته هستند تقاضا در بازار کاهش داشته است؛ ازاین‌ رو قیمت‌ها در بازار در حال شکستن است.

ملکی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت ۳۵۰ هزار تومان به مغازه‌داران عرضه می‌شود و آن‌ها ۱۰ درصد سود می‌برند و توضیح داد: در مقطع کنونی دولت عرضه گوشت را افزایش داده و در میادین میوه‌ و تره‌بار گوشت با قیمت حدود ۲۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:
قیمت گوشت گرم وارداتی امروز در فروشگاه‌های تهران چقدر است؟

وی درباره دلایل کاهش قیمت گوشت در مقطع کنونی تصریح کرد: ازآنجایی‌که کاهش قیمت دلار هم اکنون اتفاق افتاده قیمت گوشت در بازار نیز در حال افت است و پیش‌بینی ما این است که اگر همین کمک‌هایی که دولت برای عرضه گوشت انجام داده ادامه پیدا کند بازهم قیمت گوشت کاهش پیدا می‌کند.

حبوبات در شهرستان‌ ارزان تر از تهران

این تغییرات در حالی بود که تخم‌مرغ و حبوبات تغییر قیمتی نداشته؛ اما حبوبات در شهرستان‌های کشور نسبت به تهران ارزان‌تر بوده و برخی محصولات از مرکز به مقصد استان‌های مختلف کشور توزیع می‌شود؛ در نتیجه هزینه حمل‌ونقل باید نرخ این اقلام را در استان‌ها افزایش دهد. اما اجاره‌بهای بالای مسکن و مغازه‌ها در تهران سبب شده تا نرخ برخی محصولات در مرکز کشور نسبت به استان‌های اقماری بیشتر باشد. البته از دیگر علل تفاوت قیمت‌ها به کیفیت محصولات و در بخشی از بازار هم به سلیقه‌ای عمل‌کردن فروشندگان بر می‌گردد.

تغییر قیمت‌های جهانی و آثار آن بر قیمت کالاهای اساسی

گفتنی است؛ شاخص قیمت مواد غذایی فائو نیز که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در مارس ۲۰۲۳ به طور متوسط ‌۱۲۶.۹ واحد بود که ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۲۰.۵ درصد کمتر از سطح اوج خود در مارس ۲۰۲۲ بوده است.

به گفته کارشناسان مربوطه به دلیل فراوانی عرضه، کاهش تقاضای واردات و گسترش طرح غلات دریای سیاه به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی کمک کرده و این موضوع نیز می‌تواند در کنار بهبود وضعیت نهاده‌ها در داخل کشور به کاهش قیمت مواد غذایی در ماه‌های پیشرو کمک کند.

همین گزارش فائو حاکی از افزایش جهانی قیمت شکر بوده و افزایش هزینه تولید در کشور نیز موجب شده تا در سال جدید هر کیلو شکر از ۲۳ به ۲۶ و هر کیلو قند از ۲۹ به ۳۳ هزار تومان افزایش یابد.

تصمیم گیری درباره قیمت تمام شده لبنیات به بعد از ماه رمضان موکول شد

همچنین بررسی‌های میدانی خبرنگار راه دانا نشان از این موضوع دارد که بازار لبنیات همچنان آرام است و تغییر قیمتی نداشته است و بر اساس سخنان تولیدکنندگان و اتحادیه‌های تولیدی لبنیات پس از پایان ماه مبارک رمضان بررسی مجدد درباره هزینه تمام شده تولید صورت خواهد گرفت و در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش راه دانا، با افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها و وضعیت نامطلوب اقتصادی این روزها گروهی از مردم مجبور شدند که بسیاری از اقلام اساسی را از سبد خرید خود حذف و گزینه‌های جایگزین کم‌هزینه‌تر را به‌جای آنها قرار دهند و امروز این خواسته به‌صورت عمومی مورد مطالبه است که دولت حداقل برای کالاهای اساسی مثل گوشت طرح‌های حمایتی را به کار گیرد تا کمی از قیمت‌های آن جلوگیری شود و افراد کم‌درآمد هم بتوانند هفته‌ای یک‌بار گوشت قرمز را در سبد غذایی خود بگنجانند؛ زیرا حذف آن آثار منفی بسیاری در سلامتی افراد جامعه دارد و این کار می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های بخش درمان شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه