اخبار داغ

ساردوئی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

احتمال تغییر قیمت خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری وجود دارد

احتمال تغییر قیمت خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری وجود دارد
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نقش شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درباره قیمت گندم گفت: احتمال تغییر این قیمت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت خبر قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرده و گفت: بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان عزیز هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

سخنگوی دولت توضیح داد: دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان عزیز تصویب کرد.

هشدار کمیسیون کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی گندم

این خبر در حالی در رسانه‌ها و جراید دست‌به‌دست شد که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از اعلام این قیمت برای خرید تضمینی گندم در سال جاری با انتقاد از تعیین نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم به مبلغ ۱۵ هزار تومان اظهار کرد: در حال حاضر در جنوب شرق کشور و در مناطقی مثل جنوب کرمان، دلالان و قاچاقچیان در فصل برداشت، هر کیلوگرم گندم را بیش از ۲۵ هزار تومان خریدوفروش می‌کنند، بنابراین به دولت هشدار می‌دهیم که قیمت گندم را کمتر از ۲۰ هزار تومان تعیین نکند.

بیشتر بخوانید:
تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی

حداقل قیمت تمام شده گندم در سال زراعی جاری ۱۷ هزار تومان تعیین شده است

ذبیح‌الله ساردوئی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همیشه حامی کشاورزان بوده و هست بر اساس آنالیز و ارزیابی‌های دقیق و جلساتی که با کشاورزان و اتحادیه‌های کشاورزی داشتیم حداقل قیمت گندم ۱۷ هزار تومان تعیین شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: آنچه که بهادری جهرمی به‌عنوان سخنگوی دولت اعلام کردند؛ قابل‌قبول نیست، بلکه طبق مصوبه مجلس خرید تضمینی گندم باید در شورای قیمت‌گذاری تعیین شود، حتی مراجع عالی‌قدر تقلید، مبلغ زکات فطر امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر را ۶۰ هزار تومان تعیین کردند.

وی توضیح داد: این موضوع نیز بیانگر قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان می‌شود؛ پس پیشنهاد مجلس در مورد نرخ قیمت گندم متناسب با نرخ تورم و قیمت ارز منطقی است، قیمت نهایی گندم در جلسه شورا تعیین خواهد شد و ممکن است تغییراتی در این قیمت اعمال شود.

خرید کمتر از ۲۰ هزار تومان گندم موجب زیان کشاورزان خواهد شد

وی افزود: بسیاری از کشاورزان در استان‌های مختلف با نمایندگان خود این موضوع را مطرح کرده بودند که اگر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری، کمتر از ۲۰ هزار تومان تعیین شود، زیان خواهند کرد. حتی برخی از آنها تأکید دارند قیمت نهایی گندم با هزینه حمل‌ونقل، کارگر، ادوات کشاورزی ممکن است از این مبلغ هم بالاتر تمام شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: نمایندگان در روزهای اخیر از سرپرست جهاد کشاورزی خواسته‌اند که دراسرع‌وقت شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تشکیل شود و در قیمت تجدیدنظر نمایند.

وی یادآور شد: شورای قیمت‌گذاری بر اساس قانون و روال سال‌های گذشته از نماینده دولت وزیر جهاد کشاورزی، رئیس بنیاد گندم‌کاران، نماینده نظام‌مهندسی کشاورزی و ۲ کشاورز معتمد و نماینده از مجلس که ناظر هستند تشکیل می‌شود و این افراد متخصص هستند که قیمت نهایی خرید تضمینی گندم را تعیین می‌کنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه