اخبار داغ

گزارش دانا از بازدید دکتر حسین دهقان از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛

توان فنی و مدیریتی دانش‌بنیان‌ها؛ حامی توسعه سواحل مکران

توان فنی و مدیریتی دانش‌بنیان‌ها؛ حامی توسعه سواحل مکران
دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: توان فنی و اراده مدیریتی دانش‌بنیان‌ها می‌تواند حامی توسعه پایدار سواحل مکران باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دکتر حسین دهقان، دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران امروز در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نشستی با فعالان دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف و اساتید و مسئولان این پارک علم و فناوری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه این سواحل را مورد نقد و بررسی قرارداد و از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه این پارک علم و فناوری بازدید به عمل آورد.

این نشست با خوشامدگویی دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز شد و سپس اساتید این دانشگاه گزارشی درباره عملکرد و پیشرفت‌های این پارک علم و فناوری و گسترش فضای عرصه اعیان چه از لحاظ وضعت زیربنایی و چه از نگاه علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های این مجموعه از این شرکت‌های پیشرو را ارائه کردند.

گزارش تصویری:
بازدید دکتر دهقان از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

سردار حسن دهقان در این نشست پس از استماع گزارش فعالان میدانی که در سواحل مکران پروژه‌های اجرایی در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری و صنعتی را به‌صورت پایلوت اجرا نموده بودند اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه سواحل مکران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساسی در این منطقه که می‌تواند سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی به خود اختصاص دهد، نتیجه مطلوبی به دست نیامده و توسعه این مناطق را باید با سه دیدگاه محلی، ملی و فراملی دنبال کرد.

وی افزود: در دولت‌های گذشته یک‌سری از اقدامات اولیه صورت‌گرفته است؛ اما بیشتر در زمینه توسعه اسناد بوده و منجر به کار عملیاتی نشده است که در دولت سیزدهم چند گام بزرگ برداشته شد و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کنیم و نتیجه مطلوب آن را در سطح محلی، ملی و فراتر از آن را با سعی و تلاش همه جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزنیم و آمادگی دریافت هر گونه نظر و طرح و پیشنهادی از سوی این شرکت‌ها را داریم.

وی در ادامه گفت: اولین هدف ما در شورای‌عالی توسعه سواحل مکران این است که برنامه بلندمدت توسعه‌ای داشته باشیم تا جایی که این برنامه‌ها در حد سند و کلنگ‌زنی نباشد؛ بلکه در جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست‌محیطی و به‌خصوص با یک نگاه فراملی دنبال شود و نگاه ما در سواحل مکران بحث تجاری و بازرگانی صرفاً  انتقال کالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر نیست .

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه ما می‌توانیم سواحل مکران را تبدیل به هاب منطقه‌ای در چند زمینه، حتی در سطح بین‌الملل کنیم، افزود: توسعه از دیدگاه ما این است که اقدامات عملیاتی همه‌جانبه باشد و تجربه‌های گذشته‌ای که در بحث سرمایه‌گذاری بزرگ صنعتی مثل عسلویه داریم، کاستی‌های آن، دیگر در این منطقه تکرار نشود و برنامه‌های اجرایی در واقع تأمین‌کننده توسعه مطلوب، متعادل و متوازن و در زمینه‌های مختلف باشد.

سردار دهقان ادامه داد: توسعه سواحل مکران باید متناسب با طرح توسعه آمایش سرزمینی انجام شود و توسعه باید با نگاه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دریا محور و سهم این منطقه دیده و اجرایی شود و این توسعه نقش ویژه‌ای در اقتصاد ملی داشته باشد.

وزیر اسبق دفاع یادآور شد: بر اساس برنامه هفتم توسعه سیاسی و اقتصادی باید بتوانیم قدم‌های محکمی در اجرای طرح‌های دریا محوری که امروز در دستور کار است را به نتیجه مطلوب برسانیم و در این راه می‌توانیم از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورهایی نظیر عمان و بحرین و عمارات تأکید کرد: رقبای منطقه ما به‌شدت دارند در این حوزه‌ها کار می‌کنند و به دنبال این هستند که فرصت‌ها را از ما بگیرند که امیدواریم باهمت بلند دولت سیزدهم و تلاشی که خواهیم کرد بتوانیم از این فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی فضای به وجود آمده اقدامات مثبتی را رقم بزنیم.

دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران پس از اتمام برنامه از واحدهای نمونه تولید تجهیزات پزشکی و تعدادی از شرکت‌های مستقر در این پارک علم و فناوری بازدید به عمل آورد و در پاسخ به سؤال خبرنگار راه دانا درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه سواحل مکران اظهار کرد: از نظر فنی و انسانی و از سوی دیگر عزم و اراده خوب مدیریتی در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کمک خوبی به توسعه سواحل مکران را در پی داشته باشد.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که اطلاعات به هنگام و به‌روز از وضعیت موجود و آینده در اختیار دوستان دانش‌بنیان قرار بگیرد تا بتوانند این عزیزان خود را بر آن مبنا تنظیم کنند.

 

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه