اخبار داغ

طرح «انرژی اتمی» برای حفاظت از «زاپروژیا»؛ اوکراین: ۱۷/۳ کیلومتر مربع از باخموت را پس گرفتیم

طرح «انرژی اتمی» برای حفاظت از «زاپروژیا»؛ اوکراین: ۱۷/۳ کیلومتر مربع از باخموت را پس گرفتیم
مقام نظامی اوکراینی گفت که نیروهای کشورش ظرف ۳ روز ۱۷/۳ کیلومتر مربع از اراضی منطقه باخموت در شرق این کشور را بازیابی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرگئی شریواتی، سخنگوی گروه شرق نیروهای اوکراینی گفت: نیروهای اوکراینی طی ۳ روز پس از ضدحمله موفق شدند ۱۷/۳ کیلومتر مربع از خاک این کشور را آزاد کنند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت که سربازانش زمین های نزدیک شهر باخموت را پس گرفته اند. وی در دیدار با ستاد کل ارتش افزود که تلاش های گسترده نیروهای اوکراینی منجر به تعلیق طرف روسی یا حتی خروج آن در برخی بخش ها شده است.

از سوی دیگر، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که اوکراین با بیش از هزار سرباز و ۴۰ تانک به شمال باخموت حمله کرده است و این حمله بزرگترین حمله اوکراین از نوامبر گذشته تاکنون بوده است.

کوناشنکوف افزود: روس‌ها ۲۶ حمله را دفع کردند، اما نیروهای یک منطقه عقب‌نشینی کردند تا در مکان‌های مناسب‌تر در نزدیکی مخزن بیرخیوکا، در شمال غربی باخموت، تجدید قوا کنند.

یک شکست وحشتناک برای روسیه و واگنر

با این حال، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر، دیروز نیروهای منظم روسیه را به فرار از مواضع خود در نزدیکی باخموت متهم کرد و در پیامی صوتی گفت: متاسفانه آنچه کوناشنکوف توصیف کرد، شکستی وحشتناک نامیده می‌شود، نه یک گروه‌بندی مجدد.

در پیام ویدیویی دیگری، پریگوژین گفت که اوکراینی ها ارتفاعات مشرف به باخموت را تصرف کرده و بزرگراه اصلی منتهی به شهر را از غرب باز کرده اند.

وی ادامه داد: ارتش اوکراین جاده چاسف یار-باخموت را که ما بسته بودیم، به طور کامل آزاد کرد، دشمن اکنون می تواند از این جاده استفاده کند و ثانیاً یک منطقه مرتفع را در کنترل خود درآورده است.

این سخنگو اعلام کرد که بال های شمالی و جنوبی شهر باخموت که توسط نیروهای روسی محافظت می شود در حال فروریختن است.

نبرد باخموت طولانی ترین و خونین ترین نبرد از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ است.

از سوی دیگر، مقامات روسیه روز گذشته اعلام کردند که در نتیجه دو انفجار در لوگانسک در شرق اوکراین ۷ نفر زخمی شدند.

نقشه گروسی برای نیروگاه زاپوریژیا

چهار دیپلمات گفتند که رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصد دارد در ماه جاری برای توافق بین روسیه و اوکراین با هدف حفاظت از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

گروسی ماه هاست که در تلاش بوده تا راه حلی برای کاهش احتمال یک فاجعه هسته ای که ممکن است در نتیجه بمباران زاپروژیا ایجاد شود، بیابد و با آماده شدن اوکراین برای ضدحمله در این منطقه، این احتمال وجود دارد که درگیری ها در نزدیکی نیروگاه آغاز شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه