اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مرور کارنامه محسن تنابنده؛ از نقی معمولی تا حاتم نایب سرخی

مرور کارنامه محسن تنابنده؛ از نقی معمولی تا حاتم نایب سرخی
به بهانه دو فیلم «جنگ جهانی سوم» و «سه کام حبس» از محسن تنابنده که در حال اکران از سینماها هستند، مروری کوتاه بر کارنامه بازیگری و کارگردانی او داشته ایم.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حال حاضر دو فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی و «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور با بازی محسن تنابنده به فروش نسبتا خوبی در گیشه رسیده اند؛ فیلم تلخ و اجتماعی سالور به مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش رسیده است و آخرین ساخته سیدی که افتخاراتی را در ونیز برای سینمای ایران به دست آورد، با وجود لو رفتن نسخه این فیلم در فضای مجازی، با ۵.۵ میلیارد تومان فروش توانسته آبروداری کند.

نکته مشترک هر دو فیلم بازی چشم نواز و تحسین برانگیز محسن تنابنده است که برای بازی در «جنگ جهانی سوم» توانست جایزه بازیگری از بخش افق های جشنواره ونیز را به دست آورد؛ فیلمی که صرفا بر پایه تک بازی مهم او پایه ریزی شده است و نشان می دهد که آدمی خجالتی، ضعیف در گرفتن حق طبیعی خود و کارگر، چگونه به مرور زمان می تواند تبدیل به هیولایی مخوف شود و تنابنده با بازی فوق العاده خود به خوبی از پس این نقش برآمده است.

در فیلم سینمایی «سه کام حبس» نیز تنابنده با بازی در نقش یک معتاد به شیشه، در برخی از سکانس ها آنقدر در نقش خود فرو می رود، که تماشاگر به واقع این احساس را دارد که فرد مقابلش سال هاست که شیشه مصرف می کند و به چه کثافت و لجنی در زندگی اش رسیده است؛ سالور در مقام کارگردان و تنابنده به عنوان بازیگر اصلی این فیلم، سیاهی و نکبت این درد خانه مان سوز را آنقدر طبیعی و واقعی نشان تماشاگر می دهد، که به واقع هر کسی با دیدن این فیلم حتی به فکر استفاده از شیشه به ذهنش خطور نکند.

مرور کارنامه هنری نقی معمولی

محسن تنابنده که با تئاتر و نوشتن فیلمنامه کار حرفه ای خود را آغاز کرده بود، با بازی در فیلم «دانه های ریز برف» به کارگردانی علیرضا امینی در سال ۸۲ وارد سینما می شود و همین رفاقت و همکاری باعث می شود که چند سال بعد هر دوی آنها فیلمنامه «استشهادی برای خدا» را بنویسند و خود تنابنده نیز در این فیلم به کارگردانی امینی بازی می کند و علاوه بر نامزدی فیلمنامه اش در جشنواره فیلم فجر سال ۸۶، موفق می شود تا سیمرغ مکمل بازیگری را نیز برای این فیلم به دست آورد.

سومین همکاری تنابنده با علیرضا امینی در فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او در سال ۸۸ به همراه دارد. هرچند این اتفاق مجددا در سال ۹۵ و برای بازی در فیلم سینمایی «فراری» داودنژاد برای او تکرار می شود تا تنابنده از جشنواره فیلم فجر دو سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگری مرد و دو سیمرغ مکل به یادگار داشته باشد.

اما ابتدای دهه ۹۰ تنابنده با طراحی و نوشتن فیلمنامه اولیه سریال پربیننده «پایتخت» و بازی در نقش نقی معمولی به یکباره پله های شهرت و محبوبیت را بالا می رود و در طول یک دهه با این کاراکتر به یکی از سرشناس ترین و ماندگارترین چهره های تلویزیون تبدیل می شود؛ سریالی که با وجود محبوبیت بالا، در فصل ششم خود با حاشیه هایی مواجه شد که ادامه ساخت آن را نزدیک به صفر کرده است.

شاید اولین حضور جدی تنابنده در شبکه نمایش خانگی به سریال «شاهگوش» با گریم های سخت و متفاوت او بر می گردد. وی با ایفای سه نقش متفاوت، تجربه به یادماندنی در این سریال رقم زد و حالا با بازی در سریال «رهایم کن» یکی از بازیگران اصلی این سریال ملودرام است.

در این بین تنابنده در کنار بازی در سریال «پایتخت»، هر از چندگاهی با بازی در فیلم هایی همچون «ایران برگر»، «روزی روزگاری آبادان»، «محمد رسول الله»، «قهرمان» و «جنگ جهانی سوم» حضوری موفق در سینما را تجربه کرده است.

آقای بازیگر در سال ۹۳ بود که با ساخت فیلم «گینس» با بازی خودش و رضا عطاران اولین تجربه کارگردانی اش را در سینما محک زد که گیشه به نسبت خوبی را هم به دست آورد؛ اما در سال ۹۷ بود که تنابنده با کارگردانی فیلم درام «قسم» و با بازی مهناز افشار و سعید آقاخانی، نشان داد که علاوه بر بازیگری، می تواند کارگردان خوبی هم باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
مهسا -> 1402/02/25
پاسخ

خدایی چی داره این تنابنده؟

عیسی -> 1402/02/25
پاسخ

تو چی میفهمی ار فیلم و سریال و بازیگر آخه؟ خیلیم خوب و باحال بازی میکنه

عمو خسرو -> 1402/02/25
پاسخ

این خانم مهسا هم احتمالا خواهر مسعود فراستیه :(