اخبار داغ

چراغ سبز آمریکا به اوکراین؛ آینده جنگ نامعلوم تر از همیشه

چراغ سبز آمریکا به اوکراین؛ آینده جنگ نامعلوم تر از همیشه
واشنگتن برای حمله به کریمه به کیف چراغ سبز نشان می دهد و واگنر پس از کنترل باخموت سرنوشت نیروهایش را فاش می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، محدودیت‌هایی را برای هدف قرار دادن کریمه که برای مسکو دارای اهمیت استراتژیک است، تکذیب کرد.

سالیوان در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت که محدودیت های استفاده از تسلیحات آمریکایی در اوکراین از جمله F-16 محدود به استفاده نکردن در داخل مرزهای روسیه است و بنابراین اوکراین می تواند ارتش روسیه را در مرزهای شناخته شده خود مورد حمله قرار دهد.

کریمه از اهمیت استراتژیک ویژه ای برای روسیه برخوردار است، زیرا تنها دروازه آن برای آب های گرم در دریای سیاه است و نقش مهمی در جنگ روسیه علیه اوکراین دارد.

روسیه این شبه جزیره را در 18 مارس 2014 پس از یک همه پرسی که توسط کیف و جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه کرد. در حالی که کیف بر بازگرداندن سرزمین خود با سلاح اصرار دارد، مسکو تاکید دارد که کریمه روسی است و حاضر نیست مذاکره کند.

کمک های نظامی غرب برای ضربه زدن به روسیه است

اظهارات سالیوان پس از آن بیان شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پایان شرکت اجلاس سران هفت در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، گفت که با آموزش خلبانان اوکراینی در هواپیماهای F-16 موافقت کرده است. از سوی دیگر، وی تاکید کرد که کشورش اوکراین را قادر نخواهد ساخت تا از کمک های نظامی غرب برای ضربه زدن به روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند.

بایدن فاش کرد که از همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، اطمینان صریح دریافت کرده است که جنگنده‌های F-16 - که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد برای ورود به حریم هوایی روسیه استفاده نخواهد شد.

اوکراین از متحدان خود خواسته است که جنگنده های مدرن، به ویژه F-16 آمریکایی را برای جایگزینی ناوگان قدیمی میگ های شوروی و هواپیماهای سوخو بفرستند.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه هفت از بسته جدید کمک نظامی به اوکراین خبر داد و اعلام کرد که این بسته شامل مهمات، توپخانه و خودروهای زرهی است. بر اساس داده‌های کاخ سفید، ارزش کمک‌های جدید تقریباً 375 میلیون دلار خواهد بود.

بیانیه قابل توجه

یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه شبه نظامی روسی واگنر در همین زمینه گفت که از اول ژوئن هیچ جنگنده واگنری در خط مقدم باقی نخواهد ماند تا زمانی که نیروهای وی سازماندهی، آموزش و تجدید تجهیزات انجام دهند.

پریگوژین در بیانیه قابل توجه خود ضمن تایید کنترل نیروهایش بر شهر باخموت، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی را که کنترل نیروهای روسی را تایید نکرد، به دروغگویی متهم کرد.

گروه واگنر حمله کوبنده روسیه را که 224 روز به باخموت در شرق اوکراین به طول انجامید رهبری کرد و این گروه از زمان آغاز جنگ در تعدادی از جبهه های جنگ شرکت داشته است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه