اخبار داغ

گزارش دانا از نشست سازمان اقتصادی کوثر با مرکز آمار ایران؛

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اقتصادی کوثر و مرکز آمار ایران به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اقتصادی کوثر و مرکز آمار ایران به امضا رسید
رئیس سازمان اقتصادی کوثر و رئیس مرکز آمار ایران امروز دوشنبه ۱۹ تیر پس از نشستی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ رئیس سازمان اقتصادی کوثر و رئیس مرکز آمار ایران امروز دوشنبه ۱۹ تیر پس از نشستی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه در سازمان اقتصادی کوثر با حضور ناصر فخاری رئیس این سازمان و جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و مدیران این دو سازمان برگزار شد.

شایان‌ذکر است، انعقاد این تفاهم‌نامه به‌منظور دسترسی به داده‌های آماری برای برنامه‌ریزی بهتر در حوزه تولیدات زراعت و کشاورزی، دام و طیور و شبکه‌های اقتصادی است.

ناصر فخاری، رئیس سازمان اقتصادی کوثر در ابتدای این مراسم پس توضیح داد: دغدغه مشترک بین ما و مرکز آمار ایران موجب شد تا این تفاهم‌نامه همکاری منعقد شود که این دغدغه اثبات سیاست‌گذاری در کشور است که نیاز به شفافیت دارد. باید دید اطلاعاتی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد چقدر صادق و مورداعتماد است. ما با ایجاد سامانه‌ای در حوزه تولید، اطلاعات شفاف را به شبکه تصمیم‌گیر قرار دادیم.

وی افزود: هرچقدر دولت تلاش می‌کند سفره مردم تنگ نشود، اما سوداگری‌ها این تلاش‌ها را بی‌اثر می‌کند؛ لذا ما به‌عنوان نهادی که می‌تواند در امنیت غذایی نقش داشته باشد و مرکز آمار به‌عنوان نهادی که با دادن تحلیل‌های آماری می‌تواند بستر را ساماندهی کند تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم. ازاین‌رو هم ما اطلاعات خودمان را در اختیار مرکز آمار قرار می‌دهیم و هم مرکز آمار نیز اطلاعاتی دارد که می‌تواند به ما کمک کند.

فخاری افزود: ثمره این اتفاق ان‌شاءالله در سفره مردم احساس شود و بتوانیم تصمیمات درستی که نیازمند داده‌های درست است را بگیریم.

رئیس سازمان اقتصادی کوثر در خصوص جزئیات همکاری با سازمان آمار گفت: برخی آمار‌ها قابل‌اتکا نیست و برخی هم گفته نمی‌شود. مثلاً در مورد هدررفت آب مصرف و... کمتر صحبت شده است. اینکه گوشت قرمز قیمت غیرمتعارفی پیدا می‌کند، آیا وقتی ارز ترجیحی اختصاص می‌دادیم این قسمت قابل‌پیش‌بینی نبود؟ که امروز آنچه اتفاق افتاده فراتر از پیش‌بینی‌هاست؟ این نشان می‌دهد داده‌ها کافی نبوده و من نتیجه را عدم شفافیت می‌دانم.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم اطلاعات یکپارچه را شفاف و با بارگذاری در سامانه در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس سازمان اقتصادی کوثر در خصوص مولدسازی‌های این سازمان گفت: ما به مولدسازی کلان دولت کاری نداریم چرا که قبل از این به دنبال مولدسازی بودیم. اطلاعات دارایی‌های محدود را داریم و تا پایان امسال اگر دارایی پیدا کردید که در چرخه تولید نبود از ما جایزه بگیرید. در سامانه هوشمند، اموال و املاکی داریم که مدام در حال رصدشدن است.

حکمرانی بدون آمار حکمرانی چشم‌بسته است

جواد حسین‌زاده نیستانی رئیس مرکز آمار ایران پس از دکتر فخاری درباره این تفاهم‌نامه اظهار کرد: ما به نیت اینکه بتوانیم در حوزه مهم امنیت غذایی اثرگذار باشیم اینجا هستیم و مرکز آمار ایران هم داده‌های مهمی به‌خصوص در بخش کشاورزی دارد که این داده‌ها می‌تواند در جهت برنامه‌ریزی‌های کلان جامعه در بخش خصوصی و دولتی برای رسیدن به اهداف اقتصادی استفاده شوند.

وی افزود مرکز آمار ایران سعی دارد تحقیقات در حوزه عرضه و تقاضای بازارهای مختلف حوزه کشاورزی، دامداری، گوشت و زراعت و باغداری را افزایش دهد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب تأکید کردند: رهبر در بیانات خود فرمودند (از اصلاحات ساختاری، ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی هوشمند است) ازاین‌رو نبود آمار باعث می‌شود بهره‌وری لازم را در حوزه مدیریت آن‌گونه که شایسته است محقق نشود.

وی در پایان گفت: حکمرانی بدون آمار حکمرانی چشم‌بسته است و امید داریم با این تفاهم‌نامه و افزایش اطلاعات و آمار دقیق به‌صورت آنلاین بتوانیم در نهایت بر سفره مردم اثرگذار باشیم.

ناصر فخاری در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ثبات سیاست‌گذاری در کشور نیازمند اندازه‌گیری و آمار است و ازآنجاکه سازمان اقتصادی کوثر در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی نقش مؤثری دارد به نظر می‌رسد امضای این تفاهم‌نامه در راستای شفافیت آمار و اطلاعات در این حوزه و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی افزود: دولت تلاش می‌کند که سفره مردم تنگ نشود ولی نبود آمار و اطلاعات دقیق و شفاف یا کمبود آنها باعث می‌شود تا سوداگران این اقدامات را خنثی کنند و شاهد این باشیم که قیمت محصولی مانند مرغ یا گوشت یا محصولات کشاورزی افزایش میابد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی افزود: باتوجه‌به راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند در حوزه جمع‌آوری دیتا و اطلاعات در سازمان اقتصادی کوثر آمادگی این را داریم تا به دستگاه‌هایی مانند مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کنیم تا با در اختیار قرارداشتن اطلاعات شفافی که ما در اختیار این دستگاه‌ها می‌گذاریم به‌نوعی برنامه‌ریزی کلان کشور انجام شود که آثار آن در سفره مردم احساس شود.

وی تصریح کرد: اینکه قیمت گوشت مرغ یا گوشت قرمز در بازار غیرمتعارف می‌شود به دلیل نبود اطلاعات و دیتای شفاف است که البته نمی‌خواهیم کسی را در نبود این اطلاعات مقصر اعلام کنیم؛ اما گاهی در کشور تصمیماتی اتخاذ می‌شود که بر مبنای اطلاعات درست نیست و عوارضی در این زمینه به وجود می‌آید.

چرا برخی ریالی تولید می‌کنند و دلاری می‌فروشند

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پایان گفت: یکی از اتفاقاتی که به دلیل نبود شفافیت رخ می‌دهد این است که برخی باوجوداینکه محصولات خود را ریالی تولید می‌کنند و حتی از یارانه‌هایی مانند یارانه انرژی استفاده می‌کنند محصولاتشان را به قیمت دلاری به مردم می‌فروشند و این به‌هیچ‌وجه درست نیست و ما در سازمان اقتصادی کوثر می‌کوشیم تا با شفافیت خدمتگزار مردم و ایثارگران باشیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه