اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

ممنوعیت ارجاع کارهای خطرناک به کارگر نوجوان براساس قانون کار

ممنوعیت ارجاع کارهای خطرناک به کارگر نوجوان براساس قانون کار
براساس ماده ۸۳ قانون کار، ارجاع کارگر نوجوان به هر گونه کار اضافی، ارجاع به انجام کار در شب، ارجاع به کارهای خطرناک، سخت و همچنین زیان‌آور ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قانون کار جمهوری اسلامی، به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین سند در مورد روابط کارگر و کارفرما، قواعد و احکام ویژه‌ای را برای شرایط کار نوجوانان در بر دارد.

با توجه به آمارهای ثبت شده توسط مرکز آمار و ثبت احوال، هر سال تعداد نوجوانانی که به دنبال تامین درآمد خانواده خود هستند، افزایش می‌یابد. این موضوع باعث شده است که کارکردن نوجوانان به یکی از آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود.

قانون کار، ممنوعیت کار را برای افراد زیر ۱۵ سال اعلام کرده است، بنابراین افراد زیر این سن، صغیر به شمار می‌آیند و به کار گرفتن آن‌ها ممنوع است. مفهوم کارگر نوجوان بر اساس ماده ۸۰ قانون کار تعریف شده است و به افرادی اطلاق می‌شود که سن آن‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد.

بنابراین، کارگران نوجوان، افرادی هستند که در این بازه سنی یعنی ۱۵ تا ۱۸ سال قرار دارند. قانونگذار برای اشتغال به کار نوجوانان، شرایط سنی و دیگر شرایطی را مقرر کرده است.

ساعت کار نوجوانان در قانون کار 

زمانی که سن کارگران نوجوان نسبت به سایر کارگران پایین‌تر است،  نیروی آن‌ها نیز کمتر است، به همین دلیل حمایت از کارگران نوجوان ضروری است، زیرا این اقدام می‌تواند بهبود سلامت جسمی آن‌ها و ادامه تحصیل در مواردی باشد. در این راستا، قانون کار محدودیت‌هایی در رابطه با ساعت‌های کار نوجوانان در نظر گرفته است

به عبارت دیگر، هر نوع  خرید، فروش و به کارگیری کودکان، با هدف ارتکاب اعمال خلاف مانند قاچاق ممنوع است. در صورتی که شخصی، مرتکب چنین کاری بشود، محکوم به احتمالا به ۶ ماه تا یک سال  زندان می باشد، یا آن که یک یا دو میلیون جریمه­ نقدی باید بپردازند.

جزییات شرایط کار نوجوان مطابق با قانون

ماده­ ۷۹-  به کار گماردن افراد زیر ۱۵سال تمام، ممنوع است. هیچ گونه قید و شرطی در ارتباط با ماده ۷۹قانون در مورد شرایط کار نوجوانان ذکر نشده است. بنابراین تحت هیچگونه شرایطی، نباید افراد زیر ۱۵سال، به کار گرفته شوند.

ماده ۸۰ - کارگری که در رده سنی ۱۵سال تا ۱۸سال تمام باشد، کارگر نوجوان خوانده می­‌شود. کارگر نوجوان باید در ابتدای ثبت نام، توسط سازمان تامین اجتماعی تحت آزمایش‌­های پزشکی لازم و ضروری قرار بگیرد.

ماده­ ۸۱ – آزمایش­‌های پزشکی کارگران نوجوان، باید حداقل هر سال انجام شود. همچنین مدارک مربوطه نیز در پرونده­ استخدامی وی باید ثبت و ضبط شود. پزشک در مورد متناسب بودن نوع کار با توانایی کارگر نوجوان اظهارنظر کرده و در صورت نامناسب دانستن کار، کارفرما مکلف است تا جای ممکن، شغل کارگر را تغییر دهد.

ماده ۸۲ – ساعت کاری روزانه کارگران نوجوان، نیم ساعت از ساعات کار دیگر کارگران معمولی کمتر می‌­باشد. استفاده از این امتیاز با توافق میان کارفرما و کارگر تعیین می­‌شود.

ماده­ ۸۳ – ارجاع کارگر نوجوان به هر گونه کار اضافی، ارجاع به انجام کار در شب، ارجاع به کارهای خطرناک، سخت و همچنین زیان‌­آور و همچنین حمل بار با دست، توسط کارگر نوجوان، بیشتر از مقدار مجاز و بدون هیچ نوع ابزار و وسایل مکانیکی، ممنوع است.

ماده­ ۸۴ – ماهیت مشاغل و کارهای که با شرایطی که کار در آن صورت می­‌گیرد، برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان خطرناک و زیان‌­آور باشد، حداقل سن برای کار، ۱۸سال تمام می‌­باشد. لازم به ذکر است تشخیص این امر نیز توسط وزارت کار و امور اجتماعی می‌باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه