اخبار داغ

کارشناس اقتصادی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

شانگهای؛ فرصتی برای تحریک صادرات نفت و توسعه تجاری منطقه‌ای

شانگهای؛ فرصتی برای تحریک صادرات نفت و توسعه تجاری منطقه‌ای
یک استاد اقتصاد با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای، گفت: این همکاری فرصت‌های جدیدی برای صادرات نفت و خنثی‌سازی تحریم‌ها را در اختیار کشور می‌گذارد.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره چالش‌ها، بایدها و نبایدهای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: پس از انجام فرایند عضویت قطعی و انجام تعهدات، ایران سرانجام به‌عنوان نهمین کشور عضو سازمان همکاری شانگهای شناخته شد.

وی با تأکید بر لزوم عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و چندجانبه، ادامه داد: هر چقدر با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای زمینه همکاری با کشور‌های کوچک و معدود را فراهم آوریم، می‌توانیم خود را برای ملحق شدن به پیمان‌های بزرگ جهانی تجهیز و مهیا کنیم.

بیشتر بخوانید:

قدرت نهادی و توانمندی‌های اقتصادی عضویت دائمی ایران در شانگهای

شانگهای: راهکاری برای خنثی‌کردن تحریم‌ها و ارتقای رقابت‌پذیری صنایع داخلی

این اقتصاددان با اشاره به اولویت برنامه‌های ایران باتوجه‌به عضویت در سازمان همکاری شانگهای گفت: اکنون که در شرایط سخت تحریم هستیم باید اولویت خود را به خنثی‌کردن تحریم‌ها به‌ویژه در حوزه نفت متمرکز کنیم. ما باید باتوجه‌به توان و امتیازات حاصله از عضویت در این پیمان منطقه‌ای، موانع موجود بر فروش نفت و بازگرداندن ارز به کشور را از سر راه برداریم و در مرحله بعد برای تأمین نیاز‌های صنعتی مثل مواد اولیه و قطعات اقدام کنیم.

بغزیان ادامه داد: معتقدم کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای که کمتر تحت‌تأثیر تحریم‌های بین‌المللی هستند می‌توانند ما را در فروش نفت و مبادلات تجاری حمایت و کمک کرده و حتی زمینه همکاری تجاری با کشور‌های خارج از پیمان را نیز برای ایران مهیا سازند.

وی افزود: همان‌طور که گفتم اولویت ما فعلاً فروش نفت است و این کشور‌ها می‌توانند در معاملات نفتی با ایران به‌جای دلار از ارز و پول ملی خود استفاده نیز کنند.

عدم نیاز و تکیه بر دلار در معاملات تجاری

وی تأکید کرد: یکی از مزایای حضور در سازمان همکاری شانگهای، عدم نیاز و تکیه بر دلار در معاملات تجاری با کشور‌های هم پیمان است که بااین‌وجود می‌توانیم، کالاهای صنعتی و محصولاتی که در تولید آن هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم را خیلی بهبود دهیم و در بازار جهانی به فروش برسانیم.

وی توضیح داد: با توسعه همکاری‌های تجاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌توانیم اقتصاد کشور را تنوع بخشیم و به افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی کمک کنیم.

بغزیان با اشاره به دوره‌های پر فراز و نشیب اقتصادی ایران، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از فرصت‌هایی که عضویت در سازمان همکاری شانگهای به ایران می‌دهد، بتوانیم به رشد پایدار و توسعه اقتصادی کشور دست یابیم و به‌جای حضور در سطح پایین‌تر بازار جهانی، در سطح بالاتری در آن حضور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

مزایای عضویت ایران در شانگهای در تاریخ باقی می‌ماند/ نظم عادلانه بین‌المللی نیازمند حذف دلار است

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه