اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

قدرت نهادی و توانمندی‌های اقتصادی عضویت دائمی ایران در شانگهای

قدرت نهادی و توانمندی‌های اقتصادی عضویت دائمی ایران در شانگهای
عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای را باید به‌عنوان یک فرصت جدید برای دستیابی به قدرت نهادی و توسعه اقتصادی برای کشور در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ وقتی یک کشور تنها است، توانمندی ملی آن فقط به‌اندازه ظرفیت‌های داخلی آن است که به آن قدرت ملی می‌گوییم. اما وقتی یک کشور با دیگر کشورها روابط برقرار می‌کند، به‌اندازه ظرفیت‌هایی که در روابط با دیگر کشورها برایش ایجاد می‌شود، کسب قدرت می‌کند که در اصطلاح به آن قدرت رابطه‌ای می‌گویند؛ یعنی قدرت ملی به‌اضافه قدرت جدید، قدرت یک کشور را شکل می‌دهد.

چگونه عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند به توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران کمک کند؟

گاهی اوقات کشورها با عضویت در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی، قدرت کسب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، وقتی کشوری عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود، یک سری حقوقی متوجه آن کشور می‌شود. عضویت در چنین نهادی، حقوق و تعهداتی برای کشورهای عضو به همراه دارد. قدرت نهادی، حقوقی است که به کشورها عاید می‌شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است کشورها تعرفه‌های گمرکی را در روابط خودشان بردارند که در نتیجه کشورهای عضو از شرایط تحریمی دیگران رهایی می‌یابند.

بیشتر بخوانید:
عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای؛ امکان تغییر چشم‌انداز منطقه‌ای و بین‌المللی

عضویت ایران در شانگهای، این امکان را به کشورمان می‌دهد تا بخشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند و بخشی از محدودیت‌های اقتصادی سیاسی که آمریکا ایجاد کرده است را از بین ببرد. ایران با عضویت در شانگهای، پشتوانه سیاسی مهمی برای خود کسب کرده است. چین و روسیه به‌عنوان دو قدرت مهم در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای، به‌گونه‌ای با جمهوری اسلامی ایران رفتار خواهند کرد که در عمل فشار آمریکا بر کشورمان را کاهش می‌دهند. این در پرتو قدرت نهادی است.

عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای؛ فرصت‌های جدیدی برای همکاری و توسعه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی

عضویت ایران در شانگهای، فرصت‌هایی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای کشورمان فراهم می‌کند. در حوزه امنیتی، این عضویت، به کشورمان این امکان را می‌دهد که در چارچوب سازمان ضدتروریسم شانگهای شرکت کند و در این زمینه با کشورهای دیگر همکاری کند. در حوزه اقتصادی، این عضویت به ایران این امکان را می‌دهد که در بازار گسترده‌تری فعالیت کرده و از فناوری‌ها و تجربیات دیگر کشورها استفاده کند. همچنین، این عضویت به ایران این امکان را می‌دهد که با کشورهای دیگر در حوزه‌های مختلف همکاری کند و به تبادل تجربیات و دانش بپردازد.

به‌طورکلی، عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، می‌تواند به کشورمان در جهت کسب قدرت نهادی و ایجاد فضایی برای همکاری با کشورهای دیگر کمک کند. این عضویت به ایران امکانات و فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که می‌تواند در جهت توسعه و پیشرفت کشورمان مؤثر باشد.

زهره الهیان، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، به راه دانا، اظهار کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده که با تلاش‌های انجام شده، به‌خوبی محقق شده است. الهیان افزود که عضویت ایران در این سازمان، نقش مهمی در تقویت تعاملات تجاری و اقتصادی کشور با دیگر کشورهای عضو، و در نهایت، در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی با تأکید بر این موضوع، گفت: انعقاد پیمان‌های بین‌المللی و عضویت در سازمان‌های بزرگ، مانند سازمان همکاری شانگهای، یکی از راه‌های اساسی برای خنثی‌کردن تحریم‌ها است. درگذشته، آمریکا و متحدانش تلاش‌های بسیاری برای یاس و منزوی‌سازی ایران در عرصه بین‌الملل داشتند، اما باتوجه‌به موفقیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف، از جمله عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تلاش‌های آنها بی‌نتیجه مانده است.

الهیان با اشاره به این نکته افزود: همکاری اقتصادی با عضوان شانگهای، به کشور ایران در تحقق برنامه‌های اقتصادی و خنثی‌کردن تحریم‌ها کمک خواهد کرد.

تقویت دیپلماسی اقتصادی، یکی از اولویت‌ است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تقویت دیپلماسی اقتصادی، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است و با تلاش‌های انجام شده، این موضوع به‌خوبی محقق شده است. عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، نیز به‌عنوان یکی از گام‌های مهم در این راستا به شمار می‌رود.

الهیان تأکید کرد: تعاملات ایران با کشورهای عضو شانگهای، نقش همکارانه و سازنده‌ای در تقویت روابط دوستانه با این کشورها و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دارد. او همچنین به اهمیت تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه صنایع داخلی اشاره کرد و بیان کرد که پیشرفت در این حوزه‌ها، به‌عنوان یکی از راه‌های اساسی برای تقویت اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به صادرات نفت، بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: می‌توان نتیجه گرفت که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، یکی از گام‌های مهم در تلاش برای تحقق اهداف اقتصادی و تجاری کشور است. با تلاش برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعاملات با کشورهای عضو، ایران می‌تواند به کاهش وابستگی به صادرات نفت و افزایش صادرات غیرنفتی، همچنین توسعه صنایع داخلی و رشد اقتصادی کشور دست یابد.

عضویت ایران در شانگهای؛ فرصتی برای توسعه اقتصادی و دورزدن تحریم‌ها

حمیدرضا کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس نیز در روزهای اخیر درباره عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای به راه دانا اظهار کرده بود: در شرایط فعلی که کشور ما تحت تحریم‌های استکبار جهانی قرار دارد، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور و دورزدن تحریم‌ها کمک کند. وی افزود که با عضویت در سازمان همکاری شانگهای، زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شده و بازار مصرف جدیدی برای تولیدات کشور ایجاد می‌شود و نیز نیازهای داخلی کشور ما توسط این پیمان تأمین می‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: عضویت در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در بهبود فضای اقتصادی کشور مؤثر باشد و زمینه ایجاد اشتغال و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور را فراهم کند. او همچنین بیان کرد که عضویت دائمی در این پیمان، با فراهم‌کردن بسترهای رشد اقتصادی، به بالابردن جایگاه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

وی گفت: باتوجه‌به این نکات، می‌توان نتیجه گرفت که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، می‌تواند به تقویت اقتصاد کشور، دورزدن تحریم‌ها و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید:

مزایای عضویت ایران در شانگهای در تاریخ باقی می‌ماند/ نظم عادلانه بین‌المللی نیازمند حذف دلار است

ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به سازمان اضافه کند/ روسیه همواره از عضویت ایران حمایت کرده است

عضویت کامل ایران در سازمان چشم‌اندازهای وسیعی باز می‌کند

تبریک رئیس‌جمهور چین برای پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه