اخبار داغ

نیجر در بن‌بست تحریم؛ مذاکره بر سر احیای قانون اساسی ممنوع!

نیجر در بن‌بست تحریم؛ مذاکره بر سر احیای قانون اساسی ممنوع!
نیجر پس از آن که رهبران نظامی جدید این کشور از دریافت آخرین ماموریت دیپلماتیک برای مذاکره بر سر احیای نظم قانون اساسی پس از کودتای 26 ژوئیه خودداری کردند، در بن بست تحریم قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک روز قبل از اجلاس سران ECOWAS در ابوجا تحریم های جدید علیه نیجر و رهبران کودتا از پذیرش هیئت مشترک آفریقایی و سازمان ملل امتناع کردند.

سخنگوی ریاست جمهوری در نیجریه گفت که رئیس جمهور بولا تینوبو دستور اعمال تحریم های جدید از طریق بانک مرکزی نیجریه را با هدف اعمال فشار بر نهادها و افراد درگیر در تصاحب قدرت صادر کرده است.

این تحریم ها پس از آن اعمال شد که حکومت نظامی نیجر روز سه شنبه از ورود هیئت سه جانبه مشترک از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد خودداری کرد و در برابر فشارهای ایالات متحده و سازمان ملل برای آمدن به آن مقاومت کرد.

شورای نظامی در نیجر تصمیم مبنی بر عدم اجازه ورود اعضای هیئت را به این کشور توجیه کرد که نمی تواند امنیت آنها را در برابر خشم مردم تضمین کند.

گروه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا گفت که ماموریت ماموریت مشترک با نیجر پس از تماس مقامات نظامی نیجر خنثی شد. این گروه در بیانیه ای اضافه کرد که به اتخاذ همه اقدامات برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر ادامه خواهد داد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را اعمال کرده بود که شامل توقف تجارت همه کشورهایش با نیجر، مسدود کردن دارایی‌های دولتی آن در بانک مرکزی منطقه، مسدود کردن دارایی‌های مؤسسات دولتی و شرکت‌های تابعه آن در بانک‌های تجاری و تعلیق کلیه امور مالی بود.

مکالمات دشوار با نیجر

ویکتوریا نولند، فرستاده ایالات متحده با برخی از رهبران کودتا گفتگو کرد و تبادل گفتگو را صریح و دشوار توصیف کرد.

نولاند گفت که مکالمات او با افسران نیجر دشوار بود و افسران علاقه چندانی به کشف راه هایی برای بازگرداندن نظم دموکراتیک نشان ندادند.

وی با بیان اینکه برای پایان دادن به کودتا، گزینه های متعددی ارائه کرده است، افزود: روز دوشنبه به نیامی رفتم اما اجازه ملاقات با ژنرال عمر عبدالرحمن تیان، رئیس شورای نظامی و یا دیدار با رئیس جمهور بازداشت شده، محمد بازوم را ندادند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مذاکرات نولاند با رهبران کودتا در نیامی را دشوار توصیف کرد و گفت که مشخص نیست آیا آنها مسیر دیپلماتیک را انتخاب خواهند کرد یا خیر.

میلر افزود که واشنگتن امیدوار است کودتا را معکوس کند، اما در عین حال به تحولات آنجا واقع بینانه نگاه می کند.

میلر همچنین تأیید کرد که فرستاده نولاند در جریان دیدار خود با برخی از نمایندگان جامعه مدنی در نیجر، تضمین هایی شنید که آنها از بازگشت نظم قانون اساسی حمایت می کنند.

وی خاطرنشان کرد که تظاهرات در حمایت از شورای نظامی در خیابان ها لزوماً منعکس کننده نظر مردم نیجریه نیست.

واگنر و کودتای نیجر

در یک موضوع مرتبط، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر دست داشتن گروه روسی واگنر در حوادث نیجر یا ارائه کمک در آنجا وجود ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت نگران است که گروه نظامی خصوصی روسی، واگنر، از بی ثباتی در نیجر برای تقویت حضور خود در منطقه استفاده کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه