اخبار داغ

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

سیاه‌وسفید روزگار دست‌فروشان در شهر قزوین

سیاه‌وسفید روزگار دست‌فروشان در شهر قزوین
معضل دست‌فروشی و البته سد معبر دست‌فروشان هر روز دامنه بزرگ‌تری در شهر قزوین پیدا می‌کند که ساماندهی آن با ابعاد مختلفی مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین؛ هرچند استفاده از پیاده‌رو جزو حقوق شهروندی بوده اما به دلیل کم کاری برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، این مکان امن چنند سالی است در اختیار برخی صنوف قرار گرفته و هر روز عرصه را بر عابران پیاده و البته مغازه‌داران تنگ‌تر می‌کند.

با وجود تمام تبعات ناخوشایند دست‌فروشی نباید از برخی واقعیت‌ها چشم‌پوشی کرد که عامل اصلی گسترش پدیده یاد شده، ریشه در بیکاری و محدودیت موجود در فرصت‌های شغلی وجود دارد و در صورت حل شدن معضل بیکاری، بخش قابل توجهی از این عارضه رفع خواهد شد.

براساس تبصره 6 ماده 96، اراضی کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها و مشابه آن ملک عمومی محسوب شده و در مالکیت شهرداری است؛ همچنین در تبصره یک بند دو ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها مکلف به جلوگیری، رفع و آزاد نمودن معابر عمومی، پیاده‌روهاف اماکن، میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی رأسا به وسیله مأمورین خود شده‌اند.

معضل دست‌فروشی و البته سد معبر دست‌فروشان هر روز دامنه بزرگ‌تری در شهر قزوین پیدا می‌کند؛ کافی است در خیابان‌های مختلف سطح شهر قدم بزنی و در همین مسیرکوتاهی که طی می‌کنی متوجه قُرُق پیاده‌رو به واسطه بساط دست‌فروشان باشی.

همین که از کنارشان رد می‌شوی، یکی از آنها به اصرار از تو می‎خواهند یک روسری یا شالی بخری تا لقمه نان حلالی حتی ناچیز را کسب کند؛ فرقی هم نمی‌کند آقا باشی یا خانم! این را من نمی‌گویم، کافی است یک بار پیاده‌روی خیابان‌های شهر قزوین مانند خیام و امام خمینی (ره) را قدم بزنی و پای حرفشان بنشینی.

 

تازه این شروع ماجراست و برخی هم می‌گویند: «ما مجبوریم مالیات بدهیم»، «حق پارک در اینجا را ندارید»، «دید مغازه را می‌گیرید»؛ این همان موضوع دغدغه‌های صاحبان صنوف مختلفی است که پیاده‌رو را با گذاشتن اجناس خود اشغال کرده و با گذاشتن موانعی مانع پارک کردن شهروندان در خیابان می‌شوند؛ دودش هم که معلوم است به چشم چه کسی می‌رود...!

همین خیابان خیامی که از آن مثلاً خیابان لاکچری قزوین یاد می‌شود، این روزها صدای برخی صنوف و شهروندان را درآورده و کمتر کسی ترجیح می‌دهد بساط دست‌فروشان در آن پهن شود.

برخی هم که وقت برایشان مهم است تحمل سد معبر را ندارند و با نوعی اعصاب خوردی لب به گلایه با دست‌فروشان باز کرده و گاهاً هم شاید زیر لب غُرولّندهایی می‌کنند.

محله‌ها و خیابان‌های دیگر قزوین مانند خیابان امام خمینی (ره)، مولوی و داخل بازار وزیر هم از صبح تا ساعات پایانی روز شاهد این اتفاقات است.

با ادامه رویه سد معبر توسط دست‌فروشان، شهرداری با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدام به ساماندهی و جمع‌آوری آنها کرده تا بتواند گره‌ای از مشکلات باز کند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین اظهار می‌کند: فضایی را به منظور ساماندهی و استقرار دست‌فروشان در خیابان طالقانی به تازگی در نظر گرفته‌ایم اما این افراد از فضای پیش‌بینی شده توسط شهرداری، تمکین و استقبال نمی‌کنند و همچنان به پهن کردن بساط خود در پیاده‌روهای سطح شهر علاقمند هستند.

اصغر اللهیاری می‌افزاید: باتوجه به اینکه حضور دست‌فروشان در بعضی از خیابان‌های شهر، مزاحمت‌هایی را برای شهروندان و مغازه‌داران ایجاد کرده بود، قرارگاه حقوق عامه به موضوع ورود کرده و شهرداری بساط دست‌فروشان را جمع‌آوری می‌کند و برای امرار معاش آنها فضای دیگری در نظرگرفته شده است.

وی اذعان می‌کند: باتوجه به شلوغی خیابان خیام اولویت نخست ما، جمع‌آوری دست‌فروشان این خیابان بوده و اولویت بعدی جمع‌آوری دستفروشان خیابان امام خمینی (ره) است.

این مسئول ادامه می‌دهد: در صورتی که دست‌فروشان با شهرداری همراهی و همکاری لازم را داشته باشند و نسبت به فضای پیش‌بینی شده اهتمام ورزند و از ایجاد مزاحمت به واسطه پهن کردن بساط دست‌فروشی خودداری کنند، از آنها حمایت می‌کنیم و در غیر این صورت برخوردهای لازم با آنها صورت می‌گیرد.

فارغ از نگرش عاطفی به موضوع دست‌فروشی این سوال پیش می‌آید که برای حل معضل یاد شده چه باید کرد؟ شهر قزوین با وجود ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه کشاورزی و صنعتی و البته کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی چرا باید شاهد رشد قارچ‌گونه دست‌فروشی در این شهر باشیم.

گویا ماده 55 قانون شهرداری‌ها تنها نام قانونی بودن را یدک می‌کشد و در واقع عدم اجرا یا اجرای ناقص آن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که باید آسیب‌شناسی شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه