اخبار داغ

زنگنه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بورس کالا در حمایت از برخی ذی‌نفعان به حراجی تبدیل شده است/ بورس به یک بنگاه اقتصادی تبدیل و از رسالت خود دور شده است

بورس کالا در حمایت از برخی ذی‌نفعان به حراجی تبدیل شده است/ بورس به یک بنگاه اقتصادی تبدیل و از رسالت خود دور شده است
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مشکلاتی در توزیع کالاهای کشاورزی و صنعتی در بورس کالا گفت: بورس کالا در حمایت از برخی ذی‌نفعان به حراجی تبدیل شده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص حضور محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: در بندهایی از لایحه برنامه هفتم توسعه به‌خصوص بخشی از آن که به برخی نهادها مثل بورس کالا اختصاص دارد بررسی‌هایی در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

انتقاد کمیسیون تلفیق به برخی عملکردهای بورس کالا

وی با اشاره به انتقاداتی که کمیسیون تلفیق درباره عملکرد بورس کالا داشت، گفت: اعتراض خود را به وزیر اقتصاد و رئیس بورس منتقل کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بر کاهش قیمت مسکن مؤثر است

زنگنه افزود: بورس کالا به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و از رسالت اصلی خود دور شده است.

وی ادامه داد: دو گروه محصول که در بورس ارائه می‌شوند، شائبه‌های زیادی دارد که ما در مجلس آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بورس کالا به نفع کارخانه‌ها و توزیع‌کنندگان عمده محصولات صنعتی یا کشاورزی قدم بر می‌دارد

وی توضیح داد: گروه اول شامل محصولات انحصاری مانند فولاد و پتروشیمی است که انتقادات زیادی درباره نحوه عرضه آنها در بورس وجود دارد. برخی نهادها و تنظیم‌گرانی که در بورس کالا وجود دارند و وظیفه تنظیم و نظارت بر عملکرد بورس را دارند به‌درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و مشاهدات نشان از این موضوع دارد که در بورس کالا این نقش نظارتی به خوبی انجام نمی‌شود که این موجب شده تا بورس کالا به حراجی تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: گروه دوم محصولات کشاورزی است که بخشی از آنها در بورس عرضه می‌شود. در این زمینه، بورس به نفع برخی ذی‌نفعان عمل می‌کند و به‌جای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان، به نفع غیر تولیدکننده‌ها عمل می‌کند.

زنگنه افزود: عملکرد بورس در حوزه محصولات کشاورزی منافع غیر کشاورزان را در اولویت قرار می‌دهد و کشاورزان را با تهدید سرمایه و محصول خود در بورس مواجه می‌کند و در عوض به نفع کارخانه‌ها و توزیع‌کنندگان عمده محصولات صنعتی یا کشاورزی قدم بر می‌دارد.

وزارت اقتصاد به موضوع سامان دهی بورس کالا ورود کند

این نماینده مجلس گفت: این انتقادات از سوی بخش‌های مختلف دولت و مجلس مطرح شده است. اما هر بار که این مسائل مطرح می‌شود، بورس کالا با انتشار مصاحبه‌های تقطیع شده یا اتهام‌زنی به منتقدان، سعی می‌کند از پاسخ‌دادن به این مسائل فرار کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در پایان گفت: متأسفانه توضیحات رئیس بورس و مسئولان اقتصادی در این زمینه قابل‌فهم نیست و بخش‌هایی از این موضوع هم از دیدگاه این مسئولین در نظر گرفته نمی‌شود.

وی در پایان از وزیر اقتصاد خواست تا با بررسی دقیق این بازارها قدم‌های مؤثری در راستای سازمان‌دهی بورس کالا بردارد.

 

بیشتر بخوانید:

افزایش دلالی پس از عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه