اخبار داغ

قادری در گفتگو با دانا:

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بر کاهش قیمت مسکن مؤثر است

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بر کاهش قیمت مسکن مؤثر است
نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با اشاره به خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: این موضوع بر چرخه کاهش قیمت و ساماندهی بازار مسکن مؤثر است.

جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص موضوع حمایت از ساخت مسکن ارزان قیمت و خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به منظور کاهش تورم مسکن، اظهار کرد: مسائل مربوط به قیمت‌گذاری سیمان و فولاد در بورس باید به‌دقت مورد نظارت قرار گیرد.

وی ادامه داد: محصولاتی نظیر سیمان و فولاد که با مواد اولیه داخلی تولید می‌شوند، نباید به قیمت بین‌المللی و صادراتی به دست مردم برسند.

این نماینده مجلس ادامه داد: محصولاتی که مواد اولیه آنها داخلی است و در پروسه تولید ارتباطی با خارج از کشور ندارند، نباید با قیمت‌گذاری غیرشفاف در بورس کالا تحت‌فشار قرار بگیرند و بازارهای داخلی را با مشکل تهیه مواد اولیه مواجه کنند.

قادری تأکید کرد: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا قیمت این محصولات باتوجه‌به قیمت واقعی به مردم عرضه شود و نرخ ارز قاچاق و بازار آزاد نباید ملاک قیمت گذاری قرار گیرد و قیمت باید متناسب با تولید باشد و نظارت نیز باید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان قیمت را به اختیار خود مدیریت نکنند.

بیشتر بخوانید:

بورس کالا عامل افزایش قیمت‌ سیمان و فولاد شد که مغایر با کنترل تورم مصالح بود

وی با اشاره به نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و دخالت در بازار اشاره کرد و گفت: اگر مقاومتی از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صورت گیرد، دولت باید همانند محصولات کشاورزی، در بازار این محصولات نیز ورود کند تا محصولاتی مثل سیمان و محصولات فولاد محور با قیمتی معقول در اختیار تولیدکنندگان مسکن قرار گیرد تا در نهایت سود این محصولات به عموم مصرف‌کنندگان به‌خصوص قشر ضعیف جامعه نیز برسد.

وی همچنین به اهمیت کنترل تورم مسکن اشاره کرد و افزود: توجه دولت به نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار مسکن و قیمت مصالح، و خروج مصالحی مثل سیمان و فولاد از بورس کالا از موضوعاتی است که  می‌تواند بر چرخه کاهش قیمت و ساماندهی بازار مسکن مؤثر باشد.

وی در پایان تأکید کرد: این مسائل باید در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن قرار گیرد و پس از بررسی و تصمیم‌گیری با افزایش نظارت، دقت شود که تصمیمات به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان به‌درستی اجرا شوند.

بیشتر بخوانید:

تأثیر قیمت فولاد و سیمان بر قیمت مسکن و راهکارهای تعادل بازار مسکن

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه