اخبار داغ

افتتاح بزرگترین پردیس نوآوری کشور با اولویت کودک و نوجوان

افتتاح بزرگترین پردیس نوآوری کشور با اولویت کودک و نوجوان
مراسم افتتاح «کارستان بهارستان» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دهقانی فیروزآبادی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری امروز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در محل این پردیس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «کارستان بهارستان» بزرگترین مجموعه‌ی نوآوری کشور در صنایع فرهنگی است که با امکانات و ظرفیت‌هایی از جمله استودیوی بزرگ برنامه‌سازی و پخش زنده، پلاتو، بلک‌باکس و استودیوی کروماکی، استودیوی صوت، موسیقی و صداگذاری، کارگاه طراحی و ساخت،سینماتک و سالن پخش فیلم، میز و اتاق‌های کار، گالری و فضای نمایشگاهی و فضای برگزاری رویداد؛ آمادگی میزبانی از تیم‌های خلاق و نوآور با تمرکز بر صنایع فرهنگی حوزه‌ی کودک و نوجوان را دارد؛ این توضیحی است که برگزارکنندگان این رویداد درباره معرفی این پردیس نوآوری بیان می کنند.

اما در ابتدای این مراسم سید امیرحسین چاووشی مدیرعامل «کارستان بهارستان» با اشاره به افتتاح بزرگترین پردیس نوآوری کشور گفت: از روز اول یک شرکت سهامی خاص برای این پردیس تعریف شده است و به نحوی این مکان از اقمار حوزه هنری به شمار می آید.

وی افزود: آرمان ما در اینجا این است که گروه های هنری مستقر در این مکان، هیچ دغدغه ای به جز خلق اثر هنری خود نداشته باشند و همه زیرساخت ها و فضاهای خلق اثر را ما در اختیار آنها قرار دهیم. سه بخش دیداری – شنیداری، طراحی و ساخت هنرهای تجسمی و بخش عمومی فرهنگ و هنر در یک فضای ۴۸۰۰ متری برای این هدف و آرمان مذکور تاسیس شده است. نکته مهم این ماجرا این است که اولویت و تمرکز اصلی ما در «کارستان بهارستان» با حوزه کودک و نوجوان است.

چاووشی مدیرعامل «کارستان بهارستان» با اشاره به این نکته ما میزبانی هوشمند در خدمت خلق آثار فرهنگی هنری هستیم، افزود: همه تلاش ما بر این است که بازیگران اصلی حوزه فرهنگ و هنر را کنار هم جمع کنیم تا هنرمندان براحتی و بدون دغدغه به خلق اثر بپردازند.

در ادامه محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری با تشکر از همه کسانی که در تاسیس این پردیس تلاش و همت کردند، گفت: ماموریت ما در حوزه هنری تبدیل بستری برای شبکه سازی هسته های هنری فرهنگی است. هسته هایی که وابسته به سازمان و ادارات و ساختار نباشند در عین حال خودشان را منفک و جدا از ساختار هم نبینند. آنها سعی می کنند جریانی هنری فرهنگی خلق کنند و «کارستان بهارستان» محیطی برای رشد هسته های هنری فرهنگی است.

رئیس حوزه هنری با ذکر این نکته که زیست بوم مصرف فرهنگی هنری کشور هنوز به بلوغ کامل نرسیده است، گفت: ما هنوز در برخی نقطه های این شکا مصرف دچار نقصان و انحراف هستیم و فکر می کنیم که کارستان بهارستان باید تلاش کند تا در خلق مصرف فرهنگی کوشا باشد.

وی افزود: یکی از نقاط غفلت سال های اخیر ما در حوزه کودک و نوجوان بوده است. نسل فردایی که بی پناه در لایه های مختلف رسانه ای، فکری و سبک زندگی قرار گرفته اند و به همین دلیل اولویت نخست این پردیس اهمیت به این قشر است.

اما روح الله دهقانی فیروزآبادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور نیز به عنوان سخنران بعدی این مراسم افتتاحیه گفت: بحث فرهنگ اتمسفری است که روح ما در آن تنفس می کند و هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد و هر چیزی را می شود با فرهنگ، معنای جدیدی داد.

وی افزود: علم و هنر دو موهبت بزرگ الهی است که در بستر فرهنگ بال و پر می گیرند و پدیده ای به نام اقتصاد وقتی در کنار هر کدام از اینها قرار می گیرد، باعث ایجاد صنعت می شود. وقتی علم و هنر در اتمسفر فرهنگ در هم می آمیزند، صنعتی نو پدید می آورند که «انیمیشن» نمونه موفقی از این ترکیب است. «کارستان بهارستان» به عنوان پردیسی خلاق محور تلاش دارد تا ترکیب علم و هنر را در بستر فرهنگ رشد دهد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اینکه چه اتفاقی به لحاظ نرم افزار در این پردیس اتفاق می افتد، نکته مهمی است که باید به آن بیشترین توجه را داشت. امیدوارم در اینجا یک تجربه جدید از مسیر رشد و تعالی ایجاد شود تا خروجی آن برای همه ما مسرور کننده باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در پایان با سخنان کوتاهی گفت: برای این مردم و ملتی که مشخصه و ویژگی معتبر بودنشان در طول تاریخ، غنای فرهنگی آنهاست؛ یکی از ویژگی های این فرهنگ غنی این است که همیشه با نوآوری و خلاقیت همراه بوده است و حالا این پردیس نیز قرار است در همان بستر، با اولویت کودک و نوجوان همراه باشد.

قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: اگر نوآوری و خلاقیت جدی گرفته نشود، نمی شود انتظار خروجی های شگرف داشت. این فرهنگ غنی اصول و ارکانی دارد که بازایستاده نیست؛ مثلا در برابر ظلم و جور می ایستیم تا مظلوم را تقویت و با ظالم مبارزه کنیم و اگر اینجا نتواند صدای مظلومیت کودکان غزه باشد، در مسیر درستی قرار نگرفته است. تلاش داریم تا به مجموعه های اینچنینی خدمت کنیم تا مسیر رشد و تعالی آنها فراهم شود.

مصطفی قهرمانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه