اخبار داغ

جشنواره هنرهای تجسمی امام رضا(ع)؛ استقبال از ایده نو تا تقدیر از بانوان خوشنویس

جشنواره هنرهای تجسمی امام رضا(ع)؛ استقبال از ایده نو تا تقدیر از بانوان خوشنویس
نشست خبری بخش هنرهای تجسمی بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری بخش هنرهای تجسمی ۲۱ امین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با محوریت گرافیک، عکس و خوش‌نویسی امروز دوشنبه ۱۱ دی، با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران هنرهای تجسمی جشنواره در سالن صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه هنرهای تجسمی باید به آن توجه شود، اهمیت تشکل های خصوصی هنرهای تجسمی است که توانسته اند در زمان کوتاهی به تربیت هنرمندان این حوزه بپردازند. زمانی که هنر مضمون مبارکی پیدا می کند و به نام بهترین افراد روی زمین مبارک می‌شود فراتر از تکنیک می‌شود. موزه هنرهای معاصر امسال میزبان هنرمندان تراز اول جشنواره بیست و یکم امام رضا(ع) است. 

در ادامه فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در سخنانی کوتاه گفت: من شاگرد آقای نجابتی، بابایی و اولیازاده هستم و تنها در کنار آن ها هستم تا بتوانیم حرکتی برای نسل بعدی ایجاد کنیم. ۴ کارگاه در حرم امام رضا برگزار خواهد شد. با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی قرار است در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه دوره ای برگزار شود.

وی خاطرنشان نشان کرد: مشارکت و همراهی نهادهای مختلف از جمله سازمان هنری، سازمان اوقاف، صداوسیما، معاونت زنان ریاست جمهوری، وزارت ارشاد در اجرای جشنواره امام رضا را خواهیم داشت. 

اما رسول اولیا زاده دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی گفت: در سیزدهمین دوره جشنواره عکس رضوی در دو بخش حرفه ای و با گوشی همراه میزبان عزیزان خواهیم بود. بسیاری از هنرمندان ما هنرمندان جشنواره ای هستند و نسبت به موضوع فراخوان عکسی از آرشیو خود انتخاب و ارسال می کنند. اما امسال بازه زمانی امسال را برای ارسال آثار مشخص کردیم تا عکس به روز و تولیدی برای ما ارسال شود.

وی یادآور شد: کارگاه هایی را در بخش عکس در نظر گرفتیم که هنرمندان با موضوع عکاسی آیینی آشنا شوند و بر اساس این آموزه عکاسی و آثارشان را ارسال کنند. این کارگاه ها در ۴مکان حرم شاه عبدالعظیم تهران، حرم حضرت معصومه در قم، حرم حضرت شاه چراغ در شیراز و حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می شود. 

مسعود نجابتی دبیر نهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی اظهار کرد: تمام تلاش دوستان من در بخش گرافیک این بوده که آثار امسال تازگی و نوآوری داشته باشند تا دوباره در موضوع و فرم به تکرار نیافتیم. در موضوع امسال جشنواره، یک تفاوت اساسی با سایر دوره ها داریم و برای اولین بار موضوع تبری را مطرح کردیم تا هنرمندان به بعد مبارزاتی امام رضا(ع) با طاغوت نیز بپردازند.

وی افزود: همین موضوع را اساس کار جشنواره قرار دادیم و قرار است هنرمندان در 5 موضوع مصداقی مبارزه با طاغوت درون (نفس)،مبارزه با طاغوت بیرون، مبارزه با ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی، مبارزه با بی عدالتی و مفاسد اقتصادی و مبارزه با تفرقه و اختلاف و موضوع وحدت آثار خود را برای ما ارسال کنند. در هر 5 موضوع 3 جایزه به آثار برتر اهدا خواهد شد؛ همچنین جایزه بزرگ جشنواره امسال به آثاری با موضوع مبارزین فلسطینی و طوفان الاقصی اهدا خواهد شد. 

دبیر بخش گرافیک افزود: ما امسال از پوستر فاصله گرفتیم و به سمت گرافیک متمرکز شده ایم. منظور ما از گرافیک ارتباط تصویری است.اساس کار ما بر پایه ایده است و هر شاخه ای که ذیل ارتباط تصویری و ایده موجود در فراخوان تعریف شود، می تواند به جشنواره ارسال شود و مورد داوری قرار گیرد.  . 

مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: خوشنویسی هنری است که با نزول قرآن متولد شده و به مرور در کنار معارف دینی رشد و نمو یافته استو توانسته نجیبانه و با حفظ اصالت، ماموریت اصلی خودش را اجرایی کند که یکی از این ماموریت ها همین جشنواره امام رضا(ع) است. 

وی افزود:یکی از مهمترین تلاش ها و سیاست گذاری های ما در این جشنواره رصد سیر نزول و صعود این هنر و آسیب شناسی دوره های قبلی جهت رشد کیفیت جشنواره فعلی بوده است. سعی کردیم از داوران و اساتید برجسته استفاده کنیم و در فراخوان جدید آن را نمایان کنیم. در تدوین فراخوان تلاش کردیم هم در محتوا و در قالب شرایط متفاوت شود. با کمرنگ کردن فرم های تکراری تلاش کردیم هنرمندان را به فضای جدید راهنمایی کنیم. تیم فنی ما به قالب کتابت علاقه مندی بیشتری دارند. هنرمندان به این بخش توجه ویژه داشته باشند. ما در ۵ گرایش رقابت خواهیم داشت که برای هر کدام جایزه ویژه به آن تعلق گرفته است‌. 

دبیر خوشنویسی جشنواره امام رضا (ع) ادامه داد: هنرمندان به تقویم زمانی توجه داشته باشند. ۲۰ اسفند آخرین مهلت ارسال آثار است. ۲۱و ۲۲ دی ماه در حرم مطهر حضرت معصومه کارگاه خواهیم داشت. باید آرشیوی از برگزیدگان ۱۹ ساله داشته باشیم که انشالله نمایشگاه خوبی در این خصوص برگزار خواهیم کرد. در بخش بین الملل باید فضایی ایجاد شود تا عاشقان امام رضا(ع) در جهان در آن شرکت کنند. از بانوان خوشنویسی که در ادوار گذشته در بخش خوشنویسی جشنواره شرکت کرده اند، تقاضا کرده ایم که مجددا آثار خود را برای ما ارسال کنند و به نیت مادر امام رضا(ع) با عنوان «ملکه آفتاب» از ۸ بانوی خوشنویس تقدیر خواهد شد.

در پایان از سه پوستر جشنواره در بخش های عکس، گرافیک و خوشنویسی رونمایی شد. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه