اخبار داغ

شصتادیا؛ مسابقه‌ای جذاب با طنازی علیرضا استادی

شصتادیا؛ مسابقه‌ای جذاب با طنازی علیرضا استادی
برنامه تلویزیونی «شصتادیا» در قالب یک مسابقه رقابتی مهیج با اجرای علیرضا استادی از دوشنبه 25 دی در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو قرار گرفته و روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت 22:15 از این شبکه به روی آنتن می رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانا؛ این مسابقه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی سیدهاشم موسوی و کارگردانی علی فراهانی‌صدر در 100 قسمت تهیه و تولید شده است. شرکت کنندگان این مسابقه دو گروه سه نفره و متولدین دهه شصت و هشتاد اند؛ به همین دلیل نام این مسابقه «شصتادیا» نام گذاری شده است.

حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو سیما درخصوص فلسفه تولید این مسابقه می گوید:« رسالت اصلی شبکه دوسیما توجه ویژه به خانواده‌ها و تزریق شور زندگی به آنهاست و شبکه دوسیما به عنوان شبکه خانواده قصد دارد تا با ارائه بسته مصرفی فرهنگی مناسب به خانواده‌ها، محتوای مفیدی در اختیار مخاطب قرار دهد که در این راستا مسابقه «شصتادیا» تولید شده است. بحث شکاف نسلی موضوع بسیار مهمی بود که «شصتادیا» با محوریت قرار دادن این مسئله و در راستای نرم کردن فاصله بین نسل‌ها سعی دارد تا به خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان یادآوری کند که علاوه بر وجود اختلافات نسلی، امکان گفت‌گو و تعامل بین دو نسل مختلف وجود دارد و بین نسل‌های مختلف شکاف آنچنانی وجود ندارد. »

در این مسابقه سه آیتم اصلی وجود دارد که هر گروه با توجه به توانایی های فیزیکی و اطلاعات عمومی خود باید آنها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد؛ یک آیتم، توانایی هایی فیزیکی، سرعت عمل، هوش و مهارت های بدنی  شرکت کنندگان را می سنجد، آیتمی دیگر سوالاتی در حوزه فرهنگ و هنر از برنامه های مختلف تلویزیونی می پرسد و شرکت کنندگان معمولا با کمک ها و مشورت های تماشاگران به آنها پاسخ می دهند؛ نکته قابل تامل این آیتم، حضور فعال و پر جنب و جوش تماشاگران در این بخش از مسابقه است. برخلاف مسابقه های معمول تلویزیون که تماشاگران صرفا به تشویق شرکت کنندگان می پردازند، در این آیتم از «شصتادیا» تماشاگران با شور و حرارت سعی در کمک کردن و دادن جواب های درست به شرکت کنندگان هستند و همین شور و هیجان زیادی را به بینندگان منتقل می کند.

اما آیتم آخر «شصتادیا» به فلسفه و نام گذاری این مسابقه شباهت بیشتری دارد؛ از هر گروه در جایی دیگر، سوالاتی درخصوص «از چه چیزی خوشتان می آید؟ ماشین، خوراکی، تفریح و ...» پرسیده می شود که در استودیو، باید گروه مقابل، جواب درستی به آنها بدهد؛ مثلا در خارج از استودیو از گروه شصتیا می پرسند که برای عبور و مرور در سطح شهر ترجیح می دهند که از چه وسیله ای استفاده کنند و حالا در استودیو این گروه هشتادیا هستند که باید به این سوال همان جواب درست گروه شصتیا را بدهند و این سوال برای هشتادیا نیز اتفاق می افتد؛ در واقع فلسفه طراحی این آیتم آشنایی دو گروه شصتیا و هشتادیا از سبک زندگی و رفتارهای این گروه سنی است تا بیشتر با یکدیگر دوست و رفیق شوند.

امروزه اساسا «شکاف بین نسلی» به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل شده است و این نگرانی بین والدین وجود دارد که چگونه و با چه الگو و روشی با فرزندان دهه هشتادی و نودی خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند با آنها علاوه بر جایگاه پدر و مادری، طرح رفاقت و دوستی بنا کنند تا بلکه قدری بیشتر با خلقیات و خواسته های آنها آشنا شده، آنها را درک کرده و در برآورده کردن آنها تلاش کنند و یا لااقل به زبانی مشترک با آنها برسند.

و حالا شبکه دو با تولید این مسابقه قصد دارد تا به این دغدغه بیشتر بپردازد و قالب مسابقه را برای این کار در نظر گرفته است؛ قالبی که احتمالا دهه هشتادی ها بیشتر با آن مانوس باشند و بتوانند ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. چند هفته ای می شود که این مسابقه به روی آنتن رفته و شاید برای به چالش کشیدن و نقدهای جدی به آن قدری زود باشد؛ اما همان طور که اعلام شده این مسابقه در 100 قسمت قرار است ضبط و پخش شود و اگر عوامل این مسابقه تا انتها صرفا به همین سه آیتم اکتفا کنند، احتمالا در آینده به دلیل تکراری بودن بخش ها، به مشکلاتی برای جذب مخاطب همراه شوند، مگر اینکه آیتم های جدیدی به برنامه اضافه شود تا مسابقه به یکنواختی کشیده نشود. هرچند اجرای علیرضا استادی بازیگر طناز سریال های کمدی، از نقاط مثبت این مسابقه است که انتخاب درست این بازیگر به عنوان مجری به جذاب شدن بیشتر این مسابقه کمک کرده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه