اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

شمشیرهای کند، تفنگ های بدون فشنگ، کمان شکسته!

شمشیرهای کند، تفنگ های بدون فشنگ، کمان شکسته!
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پررویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بدنه ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. در رشته های مبارزه ای و دارای اسلحه نتایج ناامیدکننده ادامه یافت و هیچکدام از 3 رشته شمشیربازی، تیراندازی و تیر و کمان نتایج قابل قبولی نگرفتند. تنها کورسوی امید در این رشته ها کسب 4 سهمیه المپیک در تیراندازی و حفظ جایگاه شمشیربازی ایران در رنکینگ برای کسب سهمیه المپیک بود.

شمشیربازی؛ درجا زدن روی پیست

بازیهای هانگژو مهمترین رویداد شمشیربازی ایران در سال کهنه بود. پیش از آغاز رقابتها وعده های رئیس مدعی شمشیربازی باعث شده بود تا با توجه به انگیزه بالای سابریست‌ها شانس صدرصدی برای فینالیست شدن و  50 درصدی برای این رشته در طلایی شدن وجود داشته باشد.

بعلاوه عملکرد پاکدامن در مسابقات قهرمانی آسیا نیز همه نگاه‌ها را به سمت این ورزشکار برده بود و انتظار می‌رفت که در روزهایی که در اوج آمادگی قرار دارد بار دیگر آسیا را به آتش بکشد اما شرایط در هانگژو به گونه دیگری رقم خورد و تیم ملی شمشیربازی سابر ایران که در بازی‌های آسیایی اینچئون مدال نقره تیمی و در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا مدال برنز انفرادی و نقره تیمی گرفته بود به مدال برنز تیمی و مدال برنز انفرادی در هانگژو اکتفا کرد. 

علی پاکدامن کاپیتان  ایران و دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا دور از تصور ظاهر شد و در اولین دیدار خود در جدول حذفی بدون روبه‌‌رو شدن با رقبای اصلی و صاحب نام خود، برابر حریف چینی با نتیجه 15 بر 8 شکست خورد و حذف شد.

در آن سوی میدان دیگر نماینده ایران در بخش انفرادی یعنی محمد رهبری توانست خودش را به مدال برساند. محمد رهبری  در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف یانگ ینگ یو رفت و در حالی که از ناحیه زانو کمی آسیب دیده بود و 10 بر 6 عقب افتاده بود با نتیجه 15 بر 12 به برتری رسید و به جمع چهارنفر برتر راه پیدا کند. رهبری در بازی بعدی مقابل شمشیرباز مطرح کره‌ای باخت و به مدال برنز مشترک رسید. رهبری با تکرار عملکرد خود در این مسابقات و تکرار مدال برنز قهرمانی آسیا نشان داد که این روزها در شرایط مطلوبی قرار دارد و به یک روند ثابت رسیده است.

مدال برنز رهبری در شرایطی که پاکدامن نتوانست عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد توانست شرایط را در بخش تیمی برای ایران تغییر دهد چرا که در صورت ناکامی او کار ایران در بخش تیمی سخت می شد. 

با مشخص شدن سیدبندی‌ها در بخش تیمی سابر، همه انتظار داشتند با توجه به اینکه رقبای ایران چین و هنگ‌کنگ هستند فینالیست باشیم اما در تیمی هم چینی‌ها کار دست ایران دادند و بعد از اینکه تیم ایران با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر به سختی از پس هنگ کنگ برآمد در خان دوم مغلوب چین شد و به مدال برنز دست یافت.

جام جهانی؛ گاهی خنده، گاهی گریه!

بعد از بازیهای آسیایی هانگژو تیم ملی شمشیربازی برای حفظ خود در رنکینگ در چند دوره جام جهانی از الجزایر و گرجستان گرفته تا ایتالیا شرکت کرد و به روند پر فراز و نشیب خود ادامه داد. سابریست در این رقابتها مقام چندان قابل توجهی کسب نکردند اما کماکان رتبه خود را در جدول حفظ کردند تا شانس کسب سهمیه را داشته باشند.

 

تیراندازی؛ 4 سهمیه در برهوت مدال

کسب مدال طلای جواد فروغی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، به نقطه عطف تاریخ فدراسیون تیراندازی بدل شده و کارنامه این فدراسیون در اذهان عمومی و تفکرات مدیریتی دستگاه حاکم بر ورزش کشور را به پیش از طلای المپیک و پس از طلای المپیک تقسیم کرده است؛ از این روست که از تیراندازان ایرانی همیشه انتظار بالایی وجود داشته و در سبد مدال‌آوری رویش حساب ویژه‌ای داشتیم.

سوای از این مدال خوش‌رنگ المپیک؛ اظهارنظر جدی و صریح مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی مبنی بر کسب چندین مدال رنگارنگ در بازی‌های آسیایی که هم در جلسه با اعضای ستاد عالی بازی‌ها مطرح شده و هم به رسانه‌ها در نشست خبری انتقال داده شده بود، این انتظار را به وجود آورد که قطعا تیراندازی ایران از بهترین‌هاست.

تیرهای تیراندازان اعزامی ایران به دهکده بازی‌ها، یکی پس از دیگری به سیبل اهداف ننشست تا از بین ۱۶ تیرانداز که اتفاقا المپین هم بین آن‌ها بوده، فقط یک برنز رهاورد کاروان ورزشی کشورمان باشد و بس. موضوعی که در کنار مسئولان فدراسیون، مسئولان کمیته ملی المپیک هم باید درباره‌اش پاسخ‌گو باشند که چرا با وجود سیاست‌ها اعزامی کیفی، ۱۴ نفر دیگر با هزینه‌های گزاف به هانگ‌ژو رفته‌اند و هیچ آورده‌ای برای کاروان «ایمان، ایران و افتخار» نداشته‌اند.

کسب یک مدال برنز آن هم در رشته میکس در حالی است که آژیر خطر این رشته برای کسب سهمیه المپیک نیز به صدا درآمده است. در شرایطی که تیراندازان ایران در بین آسیایی‌ها به فینال نمی‌رسند و مدالی کسب نمی‌کنند کسب تعداد بیشتری سهمیه المپیک نیز برای آنها سخت به نظر می‌رسد.

مشخص نیست در حالی که امثال نجمه خدمتی، الهه احمدی و چندین تیرانداز دیگر در بازی‌های آسیایی ادوار گذشته خوش درخشیده بودند، چگونه سیر تنزل را طی کرده و به یک باره به قعر اقیانوس نتیجه‌گیری رسیده‌اند. در این بین البته نباید از ناکامی عجیب تیراندازان تراپ و سایر تفنگ و تپانچه‌به‌دست‌ها هم به سادگی گذشت.

مهم‌ترین شوک به تیراندازی ایران اما ناکامی جواد فروغی بود؛ پرچم‌دار کاروان ایران و دارنده مدال طلای جهان و المپیک، در مسابقات انتخابی‌ تیم ملی جزو سه نفر اول نبود و قرار بود به واسطه پرچم‌داری کاروان ایران تنها در ماده میکس رقابت کند اما میزبان بازی‌ها اجازه رقابت تیراندازان در ماده میکس به تنهایی را نداد و او بایستی در انفرادی هم رقابت می‌کرد.

در حالی که رئیس فدراسیون و مربی تیم ملی امیدوار بودند او در این مسابقات خودی نشان دهد و به مدال برسد اما در تپانچه بادی بیست و ششم شد و ضعیف‌ترین عملکرد را در بین سایر ملی پوشان در این ماده از خود نشان داد و حالا هم که قهرمانی آسیا را از دست داده و بی‌تردید به پایان دوران قهرمانی خود رسیده؛ تصمیمی که می‌بایست زودتر اتخاذ می‌شد.

4 شلیک به سیبل سهمیه

شکل گیری کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به مهر سال ۱۴۰۱ باز می‌گردد؛ زمانیکه هانیه رستمیان از حضور در جام جهانی تیراندازی (مصر) و قرار گرفتن در جایگاه پنجم تپانچه ۲۵ متر به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی موفق به کسب سهمیه شد آن هم به لطف تیرانداز آلمانی - نفر اول گروه اول در دور دوم مسابقات که پیش تر در مسابقات قهرمانی اروپا صاحب سهمیه المپیک پاریس شده بود.

اینگونه ورزش ایران در فاصله ۲۲ ماهه تا بازی‌های المپیک پاریس حضور خود در این بازی‌ها را از حیث کسب سهمیه قطعی کرد اما در ادامه این روال خیلی کند و ملایم پیش رفت طوری که دومین سهمیه ۱۰ ماه بعد به دست آمد و البته باز هم توسط تیراندازان.

اینبار شرمینه چهل امیرانیِ ۲۴ ساله مرداد سال جاری در مسابقات قهرمانی جهان (باکو) در ماده تفنگ بادی صاحب سهمیه شد. او در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان که دومین تجربه بین‌المللی‌اش به حساب می‌آمد، در جایگاه پنجم ایستاد و سهمیه گرفت.

در ادامه در رقابتهای تیراندازی قهرمانی آسیا فاطمه امینی در تفنگ 10 متر زنان با ایستادن در جایگاه ششم سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد.

تیراندازی باز هم سهمیه گرفت. در رقابتهای تیراندازی اهداف پروازی قهرمانی آسیا در کویت محمد بیرانوند تیرانداز 15 ساله ایران با درخششی فوق العاده قهرمان شد و بلیت پاریس را برای خود رزرو کرد تا رشته اهداف پروازی برای نخستین بار به المپیک راه پیدا کند.

 

تیر و کمان؛ تیرهایی که خطا می روند

قابل انکار نیست که یکی از ضعیف‌ترین و بدترین تیم‌های اعزامی کاروان ایران به هانگ‌ژو، تیم ملی تیراندازی با کمان بوده. ملی‌پوشان ایران با سرمربی کره‌ای خود پیش از اعزام به بازی‌ها در یک اردوی ۲۰ روزه در کره جنوبی حضور داشتند تا از آمادگی کامل برخوردار شوند اما عملکرد ۱۰ ملی‌پوش کامپوند و رویکرو در این دوره از بازی‌ها اصلا قابل دفاع نبود.

تیم ملی تیراندازی با کمان ایران در بخش انفرادی و میکس کامپوند و ریکرو حذف شدند و فدراسیون‌نشینان با دستانی خالی به ایران بازگشتند. رئیس فدراسیون تیروکمان نیز در اردوی آماده‌سازی تیم ملی تیراندازی با کمان نسبت به کسب مدال‌های زیاد این رشته در بازی‌های آسیایی ابراز امیدواری کرد؛ اما پس از ناکامی تیم ملی در هانگژو گفت که مسئله روحی و روانی در تیم وجود داشت!

مشخص است که وقتی تصاویری جهت‌دار و عجیب از گریه‌های نه‌چندان قابل باور غلام‌رضا شعبانی‌بهار پس از ناکامی‌های غیرقابل توجیه ورزشکارانش منتشر شده، این اظهارنظر هم چندان منطقی و باورپذیر و درست به نظر نیاید؛ چرا که اگر قرار به اعزام کیفی بود، چرا رئیس فدراسیون این همه قول داده و هیچ کدام از قول‌هایش عملی نشده‌اند؟!

البته در این مسابقات باید به کم‌فروغی زهرا نعمتی، امید اصلی مدال‌آوری تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان هم اشاره کنیم که اصلاً در حد انتظارات ظاهر نشد. او که سه طلای بازی‌های پارالمپیک را در کارنامه خود دارد و مدت‌ها در اردوی فرانسه برای کسب سهمیه المپیک حضور داشت، در این دوره از بازی‌های آسیایی در بخش تیمی شرکت کرد و با امتیاز ۶۱۶ در رده چهلم قرار گرفت!

روند ناکامی های تیر و کمان در رقابتهای انتخابی و کسب سهمیه نیز ادامه داشت و کمانداران ایران به رغم اعزام های پرتعداد و حضور مربی خارجی هرگز موفق نشدند حتی به نزدیکی سهمیه نیز برسند. اتفاقی که نشان می دهد تیر و کمان ایران در قعر چاه ناکامی گیر افتاده و برای برون رفت از آن باید تدبیر دیگری اندیشید. رشته ای که با مدیریت فعلی به نظر تا یکصد سال دیگر هم رنگ موفقیت را نمی بیند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه