اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

همه حاشیه های موسیقی در سالی که گذشت؛ از جشنواره های موسیقی، کنسرت ها تا بازگشت معین به ایران!

همه حاشیه های موسیقی در سالی که گذشت؛ از جشنواره های موسیقی، کنسرت ها تا بازگشت معین به ایران!
در سال 1402 موسیقی در کشور ما با حاشیه های فراوانی روبرو شد؛ از استقبال مردمی کنسرت های موسیقی پاپ تا برگزاری جشنواره های فجر و نواحی و خبر بازداشت خواننده های موسیقی تا درنهایت خبر بازگشت معین به کشور که برای اولین بار توسط وزیر فرهنگ سر و صدای زیادی در فضای مجازی و حقیقی به پا کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال 1402 موسیقی در کشور ما با حاشیه های فراوانی روبرو شد؛ از استقبال مردمی کنسرت های موسیقی پاپ در شهرهای مختلف کشور به خصوص تهران تا برگزاری جشنواره های فجر و نواحی و خبر بازداشت خواننده های موسیقی تا درنهایت خبر بازگشت معین به کشور که برای اولین بار توسط وزیر فرهنگ سر و صدای زیادی در فضای مجازی و حقیقی به پا کرد.

استقبال از کنسرت ها

اکنون مدت‌هاست که میانگین کنسرت ماهانه کشور، حول‌وحوش ۵۰۰ نوبت اجرا است؛ اجراهایی که اگر بخواهیم ظرفیت میانگین سالن‌های آن را ۲۰۰۰ صندلی در نظر بگیریم، به عدد یک میلیون مخاطب می‌رسیم که به‌طور قطع یک شاخص آماری قابل قبول به حساب می‌آید.

این اتفاق از این منظر مهم به نظر می‌رسد که اولاً هیچ‌گاه طی سال‌ها اخیر، تعدد کنسرت‌های کشور به این عدد نرسیده بود. ثانیاً هیچ‌گاه تمام استان‌های کشور، هم‌تراز با یکدیگر، از امکان کنسرت خوانندگان مختلف برخوردار نبودند و ثالثاً شور و حرارت کنسرت‌های ما به اندازه‌ای نبود که بخواهد ماهانه منجر به جذب یک میلیون مخاطب شود.

از ششم بهمن سال گذشته که کنسرت‌ها در کشور روی دور تند افتاد، استقبال مخاطبان از این جریان، فوق‌العاده بود؛ زانکو، نخستین خواننده‌ای بود که پس از حوادث پاییز سال گذشته، به روی صحنه رفت و کمتر کسی گمان می‌برد که نخستین اجرای این خواننده جوان، از سوی مردمی که رسانه‌های خارجی آن‌ها را تحت عناوینی چون معترض یا داغدار می‌خواندند، مورد استقبال قرار بگیرد اما صندلی‌های هر دو سانس اجرای این خواننده از مخاطب تکمیل شد تا ثابت شود مردم ایران، تا این اندازه تشنه کنسرت هستند.

استقبال مردمی از کنسرت های نوروز امسال چراغ سبز روشنی برای هنرمندان موسیقی بود؛ بررسی سامانه‌های فروش بلیت کنسرت نشان می‌دهد که از هفته‌های پایانی اسفند (۲۰ اسفند۱۴۰۱) تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲، کنسرت خوانندگان پاپ؛ مجید رضوی، علی یاسینی، معین زندی و رضا صادقی در مقایسه با سایر کنسرت‌ها پرفروش‌ترین‌ها در نوروز ۱۴۰۲ بودند و بیشترین آمار فروش بلیت را در تهران و شهرستان‌ها را به خود اختصاص دادند. هر چند حضور تعداد قابل توجهی از مخاطبان نوجوان نیز در این کنسرت‌ها قابل تامل است.

در ادامه، رضا صادقی، سیروان خسروی و ماکان‌بند نیز روی صحنه رفتند که تمام این اجراها با اقبال خیره‌کننده‌ای از سوی مخاطب همراه بود؛ پس از این اجراها نیز جشنواره موسیقی فجر برگزار شد که تمام اجراهای مردمی آن، مورد توجه قرار گرفت و تنها در یک زمینه، ۱۲ خواننده پاپ، طی شش شب به روی صحنه رفتند که بلیت تمام این اجراها، در کسری از ساعت، تمام شد.

پس از جشنواره موسیقی نیز سونامی کنسرت در کشور به راه افتاد که این جریان تا امروز، با شدت بسیاری در حال برگزاری است؛ شدت این اتفاق تا جایی است که قیمت بلیت طی یک سال اخیر، طی دو نوبت گران شد تا امروز به سقف ۸۰۰ هزار تومان برسد، اما نه این عامل و نه رونق بازار سیاه بلیت‌های چندمیلیونی کنسرت نیز مانعی بر سر راه علاقه‌مندان به حضور در اجراهای زنده نشد.

برگزاری جشنواره های موسیقی

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ۲ بخش برگزار شد؛ بخش اول این رویداد به صورت منطقه‌ای طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر ماه به دبیری محمدعلی مرآتی و به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به اجرا درآمد.

بخش منطقه‌ای جشنواره نیز به میزبانی ۵ استان؛ گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد و بخش ملی آن نیز از ۱۶ تا ۱۸ دی در تهران با مشارکت بنیاد رودکی به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که نوزدهم دی ماه با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران اهدا شد که در این بخش محمد قیوم امینی خلیلی خواننده موسیقی مقامی خراسان، فرامرز رستمی هنرمند فعال حوزه ترانه‌خوانی شمال خراسان، خداداد صحرا روش نوازنده قوشمه شمال خراسان، مجتبی خان قیطاقی نوازنده دوتار شمال خراسان و علی پویانیا خواننده آواز مقامی بویراحمدی نشان درجه یک هنری خود را از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

برگزیدگان سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر  

برگزیدگان بخش ترانه

برگزیده: محمدمهدی سیار، احمد امیر خلیلی.

تجلیل از سه هنرمند پیشکسوت

در این بخش از فضل الله توکل نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی، همایون رحیمیان آهنگساز و رهبر ارکستر، درویش رضا منظمی نوازنده قدردانی شد. همچنین نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت نمادین به سید جلال الدین محمدیان خواننده موسیقی ایرانی اهدا شد.

 معرفی برگزیدگان جایزه باربد

آهنگسازی فرم سونات

مقام اول: علیرضا متوسلی داراب (رقص در سوگ)

رساله و پایان نامه‌های موسیقی/ رساله‌های دکتری

مقام اول: ۲ نفر: نکیسا هدایت زاده (تصحیح و تشرح رساله ناشناخته در موسیقی از دوره صفوی) و امیرحسین رمضانی (ساختار وجوه اجرایی و امکانات موسیقایی تعزیه در مقایسه با اپرا)

مقام سوم: پدرام جوادزاده (مقوله های فرهنگی تولید، توزیع و مصرف موسیقی ملی ایران)

رساله و پایان نامه‌های موسیقی/ پایان نامه‌های بین رشته‌ای

مقام اول: آریا برزن غیبی (بررسی کاربرد و کارکرد موسیقی در حیات فرهنگی اجتماعی زرتشتیان)

مقام دوم: محسن نورانی (ستاره سازی در بازار موسیقی پس از انقلاب اسلامی باتوجه به بت وارگی کالایی در موسیقی مردم پسند غرب)

مقام سوم: ۲ برنده: زهره طاهر (مطالعه تطبیقی تاثیر عوامل درون فردی و قصد بر رفتار مصرف کنندگان تولیدات انواع موسیقی مجاز و غیر مجاز) و مسعود نکوئی (طراحی مدل کسب و کار گردشگری موسیقی در استان کرمان)

رساله‌ها و پایان نامه‌ها/ پایان نامه‌های موسیقی

مقام اول: آرین هاشمی (تجزیه و تحلیل ساختار ملودی در چهارمضراب های سه گاه و چهارگاه از فرامرز پایور، بیست قطعه پرویز مشکاتیان و موج نو از پشنگ کامکار)

مقام دوم: فرید اسماعیلی ابهری (بررسی ساختار مدال، ارکستراسیون و ارتباط با درام در موسیقی سریال سربداران اثر استاد فرهاد فخرالدینی)

کتاب موسیقی

مقام اول: امیر شهابی (اصول بداهه نوازی موسیقی جز)

مقام دوم: رضا دیوسالار (موسیقی غرب مازندران)

تک آهنگ‌ها

بخش نواحی و دستگاهی:

مقام اول: میلاد عرفان پور و سید عماد توحیدی (قلب وطن)

مقام دوم: حجت شیروی (لنج)

مقام سوم: ۲ برنده: محمد حشمتی (غیرت عشق) و میلاد عرفان پور (گریه های بی اختیار)

بخش پاپ:

مقام اول: مصطفی راغب (حال نامعلوم)

آلبوم‌ها

اجرای موسیقی نواحی: دیپلم افتخار: شاهرخ پناهی فرد (سولدوز)

باربد بهترین اثر از نگاه ویژه پژوهش: خدایار خدا دوست (قاوال مکتبی)

آهنگسازی کلاسیک غربی: دیپلم افتخار: محمد امین همایی (کوارتت زهی)

اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام: دیپلم افتخار ۲ برنده: آرشام خرسندپور (گوش کن)/ مصطفی مومنیان (رقص دیوانه)

باربد بهترین اثر از نگاه پژوهش: زمان خیری (۲۸ رنگ برای نی)

آهنگسازی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار: نیما زاهدی (قاب خیال)

باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی: سعید هنرمند (گمشده دل)

خوانندگی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار: ۲ برنده: مجتبی عسگری (گمشده دل و هزار آوا) و حسین علیشاپور (فصل باران)

باربد بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی: هادی فیض آبادی (قاب خیال)

جایزه ویژه اجرای صحنه‌ای

باربد بهترین اجرای صحنه‌ای: مهدی محمدنژاد (سرپرست گروه هفت و هشت)

گروه برتر بخش سرود

گروه سرود نوای مهر از استان چهارمحال بختیاری: امید بابامیر ساطحی

 

بازگشت معین به ایران

دی ماه 1402 بود که برای اولین بار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت هنرمندانی مانند نصرالله معین نجف‌آبادی، گفت: حضور ایشان در ایران هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین انجام می‌شود. هر کاری درباره هر فردی انجام شود، طبق قانون انجام می‌شود. اجازه فعالیت قدم بعدی است اما حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد.

بعد از این سخنان وزیر بود که اما و اگرهای بسیاری در فضای مجازی درخصوص هنرمندان ایرانی خارج از کشور مطرح شد؛ اما بار دیگر وزیر ارشاد در ابتدای اسفند ماه و با حضور در برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دوم سیما در این باره گفت:« ما برای هنرمندان احترام بسیاری قائل هستیم. من بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌ام که هرکسی که قانون را رعایت می‌کند، با هر سلیقه و جناحی که باید می‌تواند فعالیت کند. از نظر ما هیچ فردی در چهارچوب قانون ممنوعیت ندارد.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه