اخبار داغ

سبقت جدی رقبا از ایران؛

بحران جدی کاهش سهمیه فوتبال ایران؛ تیم‌های ایرانی در حسرت لیگ نخبگان آسیا!

بحران جدی کاهش سهمیه فوتبال ایران؛ تیم‌های ایرانی در حسرت لیگ نخبگان آسیا!
فوتبال باشگاهی ایران برای رقابت در سطح اول فوتبال باشگاهی آسیا با بحرانی قریب‌الوقوع مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ فصل 2024 - 2023 رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایستگاه پایانی‌اش رسیده و تنها بازی فینال ACL باقی مانده. العین امارات، تیم شگفتی‌ساز غرب آسیا که النصر و الهلال عربستان را حذف کرده به همراه یوکوهاما مارینوس ژاپن به بازی نهایی لیگ قهرمانان رسیده‌اند اما در همین زمان، زمزمه‌هایی مبنی بر تغییرات گسترده فصل‌های آینده رقابت‌های آسیایی شنیده شده‌است.

از این رو راجع به سهمیه‌های احتمالی فوتبال باشگاهی ایران در رقابت‌های جدید لیگ نخبگان آسیا، سایت معتبر فوتی رنکینگز که به‌صورت تخصصی به فوتبال آسیا می‌پردازد مدعی شده که سهمیه ایران در رقابت‌های آسیایی فصل 2026 - 2025 به حالت 2 + 1 در خواهد آمد؛ یعنی تنها یک تیم مستقیماً به لیگ نخبگان راه یافته و یک سهمیه غیرمستقیم هم به فوتبال ایران اختصاص خواهد یافت.

با توجه به اینکه به پایان رقابت‌های باشگاهی آسیا رسیدیم، دیگر هیچ تغییری در جایگاه تیم‌ها در رده‌بندی باشگاهی فوتبال آسیا به وجود نخواهد آمد. ژاپن به لطف نتایج یوکوهاما مارینوس، بالاتر از کره جنوبی در جایگاه نخست رده‌بندی شرق آسیا قرار گرفته و 3 سهمیه مستقیم در فصل آینده لیگ نخبگان آسیا خواهد داشت.

بر اساس ادعای فوتی رنکینگز، عربستان و ژاپن هم 3 سهمیه در فصل ۲۶-۲۰۲۵ لیگ نخبگان آسیا (سطح اول رقابت‌های باشگاهی آسیا) به دست آوردند. کره‌جنوبی، امارات، قطر و چین نیز 2 سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا خواهند داشت. ایران و تایلند نیز هر کدام یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان خواهند داشت.

بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون‌های عضو، شنیده می‌شود سهمیه فوتبال ایران برای فصل بعد یعنی 2025 - 2024 به حالت 1 + 2 یعنی 2 سهمیه لیگ نخبگان و یک سهمیه لیگ 2 قهرمانان آسیا خواهد بود اما ادعای سایت فوتی رنکینگز برای لیگ سال بعد از آن است، یعنی تورنمنتی که سال بعد تازه آغاز خواهد شد.

اگر قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی یک تیم مشترک باشند یا تیم قهرمان جام حذفی به هر دلیلی نتواند مجوز حرفه‌ای خود را کسب بکند، تیم سوم لیگ برتر در صورت کسب مجوز حرفه‌ای راهی مرحله پلی‌آف لیگ الیت خواهد شد و تیم بعدی از جدول لیگ به لیگ قهرمانان آسیا می‌رسد، در غیر این صورت هیچ تیم دیگری جز قهرمان جام حذفی حتی سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم کسب نمی‌کند.

علت این اتفاق نامیمون را می‌توان در اشتباهات دومینووار مدیران فوتبال ایران و البته شرایط نابه‌سامان فوتبال باشگاهی در ایران دانست. تأخیر و تعلل در فرآیند واگذاری مالکیت باشگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، عدم وجود امکانات زیرساختی مناسب برای میزبانی از رقابت‌های مهم آسیایی و فاصله گرفتن از فوتبال در آسیا، از علل اصلی این اتفاقات هستند.

در شرایطی که تیم‌های متمول عربستانی در حال درو کردن بازار بازیکنان اروپا بوده و تیم‌های اماراتی هم مربیان نام‌داری مانند هرنان کرسپو را روی نیمکت آورده و با بهترین زیرساخت‌ها در حال رقابت با هم هستند، فوتبال ایران هنوز لنگِ و معطل بازسازی استادیوم آزادی است که آن هم شاید در سال 1404 کلید بخورد!

فوتبال ایران در این سال‌ها کم هزینه نکرده و مربیان و بازیکنان زیادی را از اروپا به ایران آورده اما هیچ‌یک از این مسافران فرنگ منهای عده‌ای انگشت‌شمار، منشأ اثر نبوده‌اند و فقط پول‌ها و دلارهای بادآورده‌ای بوده که از بین رفت و به جای هزینه‌کرد در بحث آکادمیک و زیرساختی، به جیب دلال‌های فرصت‌طلب رفته‌اند.

باشگاه‌های ایرانی در سال‌های اخیر از بعاد بازیکن‌سازی و استعدادپروری، تُهی کامل بوده‌اند. همین است که تیم ملی الان با وجود نیاز مبرم به جوان‌گرایی، از بازیکن مناسب تهی شده و به مدرسه پیرمردها تبدیل شده. از سویی دیگر اگر آماری نگاه کنیم، تعداد استعدادهای واقعی فوتبال ایران در 5 سال اخیر به 5 عدد هم نرسیده است.

در عین ناباوری، ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا و در هیأت تصمیم‌ساز اجرایی کرسی هم داریم اما مشخص نیست از این کرسی قرار است کِی استفاده بشود. آن از زمان لغو امتیاز میزبانی‌های ایران که هیچ تأثیری نداشت و این هم زمانی که قرار است فوتبال آسیا را دودستی تقدیم اعراب با دلارهای نفتی کنند و یک سهمیه با منت به ایران بدهند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه