اخبار داغ

تجمع متقاضیان پژوپارس موعد زمستان ١٤٠٢ مقابل سازمان تعزیرات حکومتی

تجمع متقاضیان پژوپارس موعد زمستان ١٤٠٢ مقابل سازمان تعزیرات حکومتی
تعدادی از متقاضیان و حواله‌داران خودرو پارس در اعتراض به افزایش غیرمنطقی و نا‌متعارف قیمت در مقابل سازمان تعزیرات حکومتی تجمع کرده‌اند و خواستار تحویل این خودرو به قیمت مصوب سال گذشته شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به مشکلات و روند سخت ثبت نام و خرید خودرو از کارخانه، در اواخر سال ١٤٠١ بود که اخباری مبنی بر حذف روند قرعه‌کشی و دریافت نوبت و واگذاری خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودرو مطرح شد. در این طرح متقاضیان می‌توانستند بر اساس توانایی مالی و همچنین علاقه‌مندی خود، از خودرو‌های متعدد، خودرو مورد نظر خود از شرکت‌های مختلف را انتخاب کنند.
در همین خصوص و بر اساس شرایط اعلام‌شده توسط وزارت صمت، متقاضیان خرید خودرو داخلی در اولین دوره اجرای این طرح در اسفندماه سال ١٤٠١ با بلوکه کردن ١٠٠ میلیون تومان پول در بانک‌ها، در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت نام کردند و بعد از گذشت حدود دو ماه، نوبت تحویل خودرو به متقاضیان اعلام شد.
فارغ از برگزاری دوره‌های بعدی برای ثبت نام خودرو، بد‌قولی شرکت‌ها در فراخوان، تحویل به موقع خودرو و مشکلات متعدد دیگر، با گذشت حدود ١٤ ماه از ثبت نام اولین دوره طرح یکپارچه، اما هنوز هم بسیاری از متقاضیان ثبت نام شده در انتظار تحویل خودروی کارخانه مانده‌اند و این موضوع برایشان به آرزو و شاید هم یک رویا تبدیل شده است.
یکی از گروه‌های ثبت نام شده در سامانه یکپارچه که تاکنون با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اند و به قول خودشان طی این ١٤ ماه خون دل بسیاری خورده‌اند، متقاضیان خودروی پژو پارس با نوبت تحویل زمستان ١٤٠٢ هستند.
گفتنی است که در زمان ثبت نام در طرح یکپارچه، پژو پارس ارزان‌ترین خودروی ثبت نامی بود و همین موضوع هم باعث شد تا بسیاری از افرادی که توان مالی پایین‌تری دارند، این خودرو را برای ثبت نام انتخاب کنند. اما قیمت پژو پارس سال که در زمان ثبت نام ١٧۵ میلیون تومان بود، با یک افزایش قیمت در سال گذشته به ٢٩٤ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین این خودرو به برخی از متقاضیان نوبت‌های اول با قیمت ١٧۵ میلیون تومان و به متقاضیان پاییز و زمستان ١٤٠٢ با قیمت ٢٩٨ میلیون تومان تحویل شد.
اما متاسفانه ایران خودرو در تحویل این خودرو به متقاضیان دوره‌های مختلف بخصوص موعد زمستان ١٤٠٢ بد‌عهدی بسیاری کرد و در زمستان پارسال تنها بخشی از متقاضیان این خودرو را‌را برای تحویل فراخوان کرد. بعد از آن هم جریان پر بحث توقف تولید پژو پارس به دلیل نداشتن استاندارد‌های ٨۵‌گانه مطرح شد که شوک بزرگی برای متقاضیان ثبت نام شده این خودرو بود. با مطرح شدن موضوع توقف تولید، ایران خودرو سه خودروی سورن پلاس، تارا و پژو ٢٠٧ را برای عرضه به متقاضیان پارس پیشنهاد داد که به دلیل قیمت بالای این خودرو‌ها، بسیاری از متقاضیان امکان خرید آن را نداشتند و متقاضی پژو پارس با همان قیمت ٢٩٤ تومان بودند. بر همین اساس با رایزنی‌ها و پیگیری متقاضیان از سازمان‌های ذیربط و مراجع مختلف از‌جمله ریاست‌جمهوری، سازمان استاندارد با تولید پژو پارس تا پایان فصل بهار ١٤٠٣ موافقت کرد.


شوک افزایش قیمت شدید برای متقاضیان
در‌حالی‌که بسیاری از متقاضیان پژو پارس در موعد مقرر زمستان برای تحویل خودرو فراخوان نشدند، اما ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این متقاضیان پس از تعطیلات نوروزی فراخوان خواهند شد که این اطلاعیه باعث دلگرمی و آرامش متقاضیان شد. پس از روز‌ها انتظار، بلاخره این متقاضیان در روز چهارشنبه ٢٩ فروردین ماه ١٤٠٣ فراخوان شدند و این چشم انتظاری پس از مدت‌ها پایان یافت، اما هنوز لحظاتی از شادی فراخوان نگذشته بود که متقاضیان با مراجعه به سایت ایران خودرو، دوباره نگران‌تر از قبل شدند و خشم و عصبانیت سراسر وجودشان را فراگرفت. متاسفانه ایران خودرو قیمت پژوپارس را با ١۵٠ میلیون تومان افزایش؛ از ٢٩٤ میلیون تومان به ٤٤۵ میلیون تومان رسانده بود.
حالا باید متقاضیان؛ پژو پارس سال با موتور XU٧Pرا که برخی از متقاضیان نوبت‌های اول ١٧۵ میلیون تومان و در‌نهایت متقاضیان فراخوان شده موعد زمستان ٢٩٤ میلیون تومان تحویل گرفته بودند را با افزایش قیمت شدید، به ٤٤۵. ٧٤٠. ٠٠٠ میلیون تومان بخرند، در‌حالی‌که هیچ آپشنی به آن اضافه نشده، به استاندارد‌های ٨۵‌گانه مجهز نشده و هیچ ارتقایی پیدا نکرده است.
متاسفانه نرخ جدید قیمت کارخانه این خودرو در مقایسه با قبل حدود ۵١ درصد افزایش یافته است. همین موضوع هم باعث شد تا متقاضیان این خودرو امروز شنبه در مقابل ساختمان تعزیرات حکومتی تجمع کنند و اعتراض جدی خود نسبت به این افزایش قیمت نا‌متعارف و بی‌دلیل را مطرح کنند.
افزایش قیمت پژوپارس یک ظلم مشهود در حق متقاضیان است
رحیمی یکی از افراد حاضر در تجمع به خبرنگارها گفت: بسیاری از افرادی که در این تجمع حضور دارند، از شهر‌های دور و نزدیک، هزینه سفر و سختی راه را به‌جانشان خریده و خودشان را به تهران رسانده‌اند تا پیگیر حق‌شان باشند.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بی‌سابقه خودرو پارس یک نوع ظلم مشهود در حق مردم است، بیان کرد: بخش بزرگ معترضان و البته اکثر متقاضیان پژو پارس، جزو قشر ضعیف کارگری هستند که ماهانه ١٠ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و هزینه ٣٠٠ میلیون تومانی خرید این خودرو را نیز با هزار جور قرض و وام، فروش ماشین‌های کهنه و طلای همسرانشان تامین کرده‌اند. ١۵٠ میلیون تومان افزایش قیمت برای این قشر ضعیف پول کمی نیست، یک کارگر باید ظرف چند روز، این پول را از کجا تامین کند؟ مگر ما روی گنج نشسته‌ایم؟
رحیمی تصریح کرد: همانطور که بخشی از متقاضیان موعد زمستان ١٤٠٢ این خودرو را با قیمت ٢٩٤ میلیون تومان تحویل گرفته‌اند، قیمت این خودرو برای ما هم باید به همین قیمت برگردد، جور بد‌عهدی ایران خودرو را که ما نباید بکشیم. البته شاید دلیل این بد‌عهدی هم همین افزایش قیمت و فروش خودرو با قیمت بالا‌تر بود.
وی تاکید کرد: ما زیر بار این ظلم نمی‌رویم و چون اگر پول را پرداخت نکنیم نوبت و حواله‌ای که ١٤ ماه منتظر آن بوده‌ایم از بین می‌رود، انتظار ما از مسئولین تعزیرات حکومتی و همچنین ریاست‌جمهوری، وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان استاندارد، شورای رقابت و البته ایران خودرو این است که این مشکل و دغدغه را پیگیری و از اجحاف در حق اقشار ضعیف جامعه جلوگیری کنند، چرا که با این شرایط باید آرزوی سوار شدن به خودروی نو را به گور ببریم.
محمدی یکی دیگر از افراد حاضر در تجمع نیز گفت: با توجه به اینکه همه ما ٢ ماه را برای بلوکه کردن پول و دریافت نوبت صبر کردیم و ۱۴ماه هم برای تحویل این خودرو در انتظار بوده‌ایم، ایران خودرو باید حداکثر تا ۲۹ اسفندماه ١٤٠٢ متقاضیان زمستانی را فراخوان می‌کرد.
وی افزود: متاسفانه نه‌تنها این فراخوان در زمان خودش انجام نشد، بلکه حالا متقاضیان پس از مدت‌ها انتظار با افزایش قیمت حداقل ١۵٠ میلیون تومانی هم مواجه شده‌اند که با توجه به عدم ارتقا به استاندارد‌های ٨۵‌گانه این افزایش قیمت اصلا منطقی نیست.
پژو پارس باید به قیمت زمستان ١٤٠٢ به متقاضیان تحویل شود
ابراری یکی دیگر از تجمع‌کنندگان نیز گفت: متاسفانه صدای ما به هیچ‌جا نمی‌رسد و طی مراجعاتی که برای پیگیری مشکل خود داشته‌ایم، فقط در بین سازمان‌های ذیربط پاسکاری شدیم.
وی ضمن گلایه و اعتراض شدید به افزایش قیمت غیرمنصفانه پژوپارس، افزود: افرادی که در ثبت نام خود خودروی پارس را انتخاب کردند، جزء اقشار ضعیف جامعه بودند که ارزان‌ترین خودرو را برای خرید انتخاب کردند. این افراد اگر ۵۰۰ میلیون تومان پول داشتند، در همان سال ١٤٠١ این خودرو را با همین قیمت از بازار آزاد می‌خریدند تا مجبور نباشند ١٤ ماه انتظار بکشند و حرص بخورند.
وی افزود: ما اگر ١۵٠ یا ٢٠٠ میلیون تومان پول بیشتر داشتیم، قبلا در مرحله تبدیل خودرو‌های سورن، تارا یا ٢٠٧ را با همین قیمت انتخاب می‌کردیم. اما تنها دلیل انتظار ما برای خرید پارس، قیمت کمتر آن با توجه به وضعیت و توانمندی مالی ما بوده است.
علیزاده یکی از افراد حاضر در تجمع به خبرنگار ما گفت: متاسفانه ایرانخودرو به‌جای عذر‌خواهی از متقاضیان پژو پارس موعد تحویل زمستان١٤٠٢، با افزایش قیمت حداقل ١۵٠ میلیون تومانی و وقت کشی، در بهار١٤٠٣ به این متقاضیان فراخوان داد که این موضوع کاملا به معنای کامل بی‌عدالتی است. همه ما متقاضیان معترض هستیم و با تشکیل این تجمع درخواست رسیدگی به این موضوع و تحویل خودرو به همان قیمت مصوب زمستان ١٤٠٢ را داریم.

پژو پارس پس از فراز و نشیب‌های بسیار طی یکسال اخیر، در‌نهایت نه از خط تولید کنار رفت و نه به آپشن‌های ایمنی و اجباری مدنظر سازمان ملی استاندارد مجهز شد، اما تنها اقدامی که در خصوص این خودروی محبوب اتفاق افتاد، افزایش قیمت آن بود که دقیقا ۱۵۱ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده و معادل ۵۱. ۵ درصد جهش داشته است.
اما با توجه به اینکه افراد حاضر در تجمع مسالمت‌آمیز امروز، این افزایش قیمت را غیرمنطقی و نا‌متعارف و البته یک نوع ظلم در حق خودشان می‌دانند، امید است که مسئولان ذیربط در این حوزه؛ صدای این متقاضیان را بشنوند و در جهت احقاق حقشان اقدام کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه