اخبار داغ

عامل تحصن کارگران ذغال‌سنگ؛

خلع بیمه‌ای و حق ۴ درصدی معضلات ذغالی‌ها

خلع بیمه‌ای و حق ۴ درصدی معضلات ذغالی‌ها
درحالی‌که شرکت ذغال‌سنگ کرمان هنوز مشکلات بازنشستگی کارگران خود را به‌علت خلع بیمه‌ای نتوانسته رفع کند، بازداشت‌نامه بر اموال این مجموعه مزید برعلت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک منبع آگاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» درخصوص مشکلات شرکت ذغال‌سنگ و تحصن کارگران ذغالی در محوطه این شرکت گفت: بزرگ‌ترین مشک ذغال‌سنگ استان کرمان  حضور نیروهایی است که کارایی لازم را ندارند و باید بازنشست بشوند اما به‌علت خلع بیمه‌ای که در سوابق آنها موجود است هنوز نمی‌توانند از این مجموعه منفک شوند زیرا یک هزینه گزاف را بر شرکت تحمیل می‌کند و البته که ذغال‌سنگ کرمان این سرمایه را ندارد.

وی ادامه داد: شرکت ذغال‌سنگ کرمان پول کافی برای پرداخت حقوق به کارگران خود را ندارد زیرا یک مجموعه تولیدی است و به‌علت ضعف در نیروی انسانی کارآمد همچنان دچار مشکلات عدیده تولید است و نمی‌تواند هزینه کافی را برای تجهیز و حتی ایجاد تونل‌های جدید را تامین کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه با ۳۵ درصد افزایش حقوق و دستمزد در سال جاری مشکلات ذغالی‌ها دو برابر می‌شود، اذعان کرد: هرماه ۸۵ میلیارد تومان وضعیت پرداختی حقوق و دستمزد است درحالی‌که حتی تولید و فروش ما ۴۵ میلیارد تومان است و این باعث می‌شود که برای مابقی پرداخت‌ها استقراض کنیم زیرا تولید و استخراج ذغال وضعیت خوبی ندارد.

وی مدعی شد: اگر دولت درخصوص خلع بیمه‌ای با سازمان تامین اجتماعی تهاتر کند، بی‌شک می‌شود، هزار و ۷۰۰ کارگر را بازنشسته کرد و به‌جای آنها نیروی تازه نفس استخدام کرده و عملیات تولیدی و استخراج را ازسر گرفت.

این منبع موثق با بیان اینکه کل کارگران این شرکت ۲ هزار و ۷۰۰ نفر هستند و بیش‌از نیمی از آنها باید بازنشست شوند، گفت: هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان لازم است تا بتوانیم این تعداد از کارگران را بازنشست کنیم که این هم به‌علت نداشتن پول کافی شرکت دچار مشکل  است.

وی با بیان اینکه مدیران عامل شرکت‌ ذغال‌سنگ یکی پس از دیگری استعفا می‌دهند زیرا تاب حل مطالباتی که سال‌ها برزمین مانده است را ندارند، گفت: مدیران این شرکت وقتی وارد مجموعه می‌شوند سعی در رفع موانع می‌کنند اما معضلات به‌حدی ریشه‌ای و سخت هستند که هر سیاستی به‌کار گرفته می‌شود بازهم رافع نیست، پس محیط را ترک می‌کنند.

این مقام مسئول مدعی شد: خلع بیمه‌ای، چهار درصد حق بیمه، پرداخت حق بیمه تکمیلی که از حقوق‌ها کسر شده اما پرداخت نشده است، مطالبات کارگرانی است که در محوطه شرکت ذغال‌سنگ تحصن کرده‌اند.

وی اذعان کرد: ما حتی تجهیزات مورد نیاز معدن‌کاوی را همچون چوب، آرک، حتی ماسک و لباس هم نداریم زیرا شرکت تولیدی است و عملا ردیف بودجه‌ای در دولت ندارد و هر چه تولید می‌کند را می‌فروشد تا حقوق و دستمزد پرداخت کند.

این مقام مسئول به شایع فروش زمین که کارگران به آن دامن زده‌اند نیز اشاره کرد و گفت: ما حق فروش زمین نداریم زیرا مالیات و سازمان تامین اجتماعی برروی اموال شرکت بازداشت‌نامه صادر کرده‌اند به‌علت بدهی‌هایی که داریم و تا همین چند روز گذشته نیز کلیه حساب‌های شرکت بسته بود.

وی مدعی شد: متاسفانه همیشه شایعات بی‌علت منتشر می‌شود درحالی‌که اصلا ما نتوانسته‌ایم حتی یک متر زمین را بفروشیم گرچه زمین را جدا کرده بودیم که بفروشیم تا برای تولید هزینه کنیم اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

این منبع موثق در پایان خاطر نشان کرد: این کارگران بدهی از سوی شرکت ندارند زیرا عیدی و پاداش آنها پرداخت شده است و رویه ما نیز این بوده که همیشه حقوق اسفندماه را در فروردین پرداخت کرده است و اکنون نیز داده شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه