اخبار داغ

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری:

سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی به هفت درصد می‌رسد

سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی به هفت درصد می‌رسد
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به هفت درصد در تولید ناخالص ملی برسد.روز در تهران برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدصادق خیاطیان چهارشنبه شب بصورت آنلاین در مراسم اختتامیه نخستین رویداد کشوری «چادرو» که در مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو برگزار شد افزود: اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی (GDP) است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم دانش بنیان رو به افزایش است اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند تصریح کرد: برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان در حل مسائل کشور در بخش‌های مختلف ورود کرده‌اند و هم در بعد توسعه فناوری کشور ایفای نقش می‌کنند.

خیاطیان ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی ورود کردند و به موفقیت های بزرگی هم دست یافتند، بنابراین این شرکت های نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: شرکت های بزرگ صنعتی معدنی چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت های بزرگ، نیازهای فناورانه خود را از طریق شرکت های دانش بنیان تامین کنند.

وی اضافه کرد: رویکرد دیگر ما قرار گرفتن شرکت های دانش بنیان در زنجیزه ارزش شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری برای آنها است که راهی برای ورود آن ها به بازارهای داخلی و بین المللی است.

وی تصریح کرد: اکنون سه هزار شرکت دانش بنیان در زنجیره معدن، صنعت و تجهیزات و ماشین آلات وابسته به آن در کشور فعالیت می کنند و آمادگی دارند که نیازهای فناورانه شرکت های صنعتی معدنی را احصا و رفع کنند و امید است سهم فناورانه این شرکت ها افزایش یابد.

خیاطیان ادامه داد: برگزاری رویدادهایی نظیر چادرو نشان از این است که حوزه های صنعتی و معدنی به سمت نیاز فناورانه حرکت می کنند و اتفاقات خاصی در این حوزه در حال رخ دادن است که امیدواریم صنایع از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره گیرند.

تاکید بر استفاده از توان دانشمندان و شرکت های دانش بنیان

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم ضمن گرامیداشت روز کارگر و معلم با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد چادرو گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشورهای پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

محمدرضا موثقی نیا افزود: در برگزاری این رویدادها جوانان خوش فکر و با علم و دانش ضمن شناخته شدن، وارد مرحله صنعت و اقتصاد کشور می شوند و باید بدانیم که این رویداد انتهای کار نیست بلکه ابتدای کار است و با یک تجلیل به اتمام نمی رسد، بلکه همه مسوولان باید موجبات رشد و تعالی این افراد را فراهم کنند تا بتوانند گام های بلندتری را بردارند.

وی یادآور شد: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفته توسعه باید تلاش های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

ارسال ۷۰ اثر به دبیرخانه" رویداد چادرو"

دبیر اجرایی رویداد سراسری چادرو هم گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله نخست ۳۶ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

میرسینا امیر شنوا افزود: نهایتا پس از ارزبابی های فنی ۱۰ ایده برگزیده انتخاب شد.

در این مراسم که معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسوولان استان حضور داشتند از برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر شد.

رویداد چادرو توسط شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و مرکز نوآوری این شرکت (نوچاد) برگزار شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه