اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

چه کسی جانشین شهید رئیسی می شود؟

چه کسی جانشین شهید رئیسی می شود؟
با وجود اینکه هنوز یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم باقی مانده بود، گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی به سرعت برای معرفی کاندیداهای خود آماده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در تاریخ 8 تیرماه 1403 برگزار شود، این انتخابات به دلیل شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه هوایی که در تاریخ 30 اردیبهشت 1403 در منطقهٔ ارسباران اتفاق افتاد، یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار خواهد شد.

این رویداد، فضای سیاسی ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده و باعث شده است که انتخابات امسال بسیار متفاوت از دوره‌های گذشته باشد.

این تغییر ناگهانی بسیاری از محاسبات و برنامه‌ریزی‌های سیاسی را دگرگون کرده و بازار پیش‌بینی‌ها را داغ کرده است. با وجود اینکه هنوز یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم باقی مانده بود، گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی به سرعت برای معرفی کاندیداهای خود آماده می‌شوند.

گزینه‌های شناخته شده‌ای در میان کاندیداهای احتمالی وجود دارد که پیشینه آنها تا حدی مشخص می‌کند که به کدام جریان سیاسی تعلق دارند. هر کدام از این گزینه‌ها در نوع خود محل بحث و بررسی هستند.

آنچه در این میان پررنگ‌تر است، حرکت خزنده جریان رسمی اصلاح‌طلبان از حاشیه به متن سیاست است. اصلاح طلبانی که با محوریت جبهه اصلاحات در انتخابات‌های سال ۹۸ و ۱۴۰۰ نیز وارد انتخابات شده بودند، اما موفقیتی به دست نیاوردند، این بار نیز سودای ریاست جمهوری را در سر می پرورانند. اصلاح‌طلبان «قدرت‌طلب» و «فرصت‌طلبی» که بدون آنکه منافع مردم را در نظر بگیرند خواهان کسب قدرت هستند و برای کسب قدرت مردم را فریب می‌دهند.

در این خصوص، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، گفته است که نحوه حضور این جبهه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در دستور کار است و به زودی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان با بی‌اعتمادی عمیق در میان بخش‌هایی از مردم مواجه هستند. این بی‌اعتمادی ریشه در تجارب گذشته، خصوصاً سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ دارد؛ زمانی که مردم به نیروهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان رأی دادند و به آن‌ها اعتماد کردند، اما در پایان مجلس دهم و دولت حسن روحانی احساس کردند که نه تنها زندگی‌شان بهتر نشده، بلکه اصلاح‌طلبان نیز از مردم آنچنان که باید دفاع نکردند و صرفاً به دنبال منافع خودشان بودند.

حال باید دید در ابتدا چه کسانی کاندیدای انتخابات خواهند شد و در صورت کاندید شدن از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد و از طرفی دیگر، مردم چه کسی و با چه ویژگی‌هایی را به عنوان رئیس‌ جمهور آینده مدنظر دارند؟ این انتخابات با شرایط خاص خود، به طور حتم یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین انتخابات‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

با توجه به اینکه شهید آیت الله رییسی با مردمی بودن انتظارات مردم جامعه را بالا برد کار برای همه کاندیدای آتی بسیار دشوار خواهد شد و این بار جدایی از شورای نگهبان کاندیداها با نظارت جدی مردم نیز روبه رو هستند. مردمی که حال داشتن سه سال رییس جمهور مردمی را تجربه کرده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه