اخبار داغ

ایزدی در گفتگو با دانا:

نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی، گمشده ای برای پر کردن خلاء رهبر فکری بود/ مسئله فلسطین در آمریکا عقبه حزبی ندارد

نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی، گمشده ای برای پر کردن خلاء رهبر فکری بود/ مسئله فلسطین در آمریکا عقبه حزبی ندارد
تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی مانند گمشده ای است که می تواند خلاء رهبر فکری را برای دانشجویان معترض پر کند.

فواد ایزدی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با تشریح ابعاد نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان و دانشجویان آمریکایی و اروپایی مدافع مردم مظلوم غزه گفت: حجم فاجعه در غزه و نسل کشی در این سطح، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد فارغ از مسلمان یا غیر مسلمان، عرب یا غیر عرب بودن افراد، وقتی تصاویر مادری که نوزاد کشته شده خود را در آغوش گرفته و یا تصویر کودکی که بر سر پیکر بی جان مادرش نشسته است از رسانه ها منتشر می شود، دل هر انسانی را به درد می آورد.

وی افزود: براساس برآوردهای آماری انجام شده توسط مراکز علمی در ایالات متحده آمریکا، دانشجویان شرکت کننده در این تجمعات احساس همزاد پنداری با مردم غزه داشتند ادامه داد: در دانشگاه های ایالات متحده 51 درصد از جوانان 18 تا 21 سال از عملیات طوفان الاقصی حمایت کردند، 41 درصد از جوانان بین 21 تا 30 سال از حماس حمایت کردند، این یعنی جوانان آمریکایی نسل خود را نمایندگی و حمایت می کنند.

ایزدی با بیان اینکه امروز جوانان آمریکایی و اروپایی مطالعه کردند و مسئله فلسطین را فهمیدند تصریح کرد: قرار بر این بوده که دانشگاه کلمبیا نسل بعدی مقامات آمریکایی را تربیت کند، فضای علمی در این دانشگاه به گونه ای است که فقط دانشجویان نخبه توان ورود به این دانشگاه را دارند، دانشجویان این دانشگاه تاریخ را مطالعه کرده و می دانند در فلسطین چه مسئله ای به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه پدران این نسل آمریکایی آپارتاید را در آمریکا تجربه کردند و امروز آنها با این همزاد پنداری می خواهند به جنبش ضد آپارتاید بپیوندند تاکید کرد: کلید تجمعات اعتراضی در دانشگاه کلمبیا یک هفته بعد از عملیات وعده صادق زده شد، این دانشجویان نزدیکی به جنبش ضد اسرائیل را در خود احساس می کردند و زمانی که دیدند ایران نه تنها در کلان بلکه در عمل نیز بر عقیده حمایت از مردم مظلوم فلسطین استوار است، خیزشی اعتراضی را رقم زدند، خیزش دانشجویان آمریکایی متاثر از عملیات وعده صادق بود.

نامه رهبر انقلاب به دانشجویان گمشده ای بود که پیدا شد

وی با بیان اینکه نامه رهبر انقلاب می تواند خلاء رهبر فکری را برای دانشجویان معترض آمریکایی پر کند، ادامه داد: دانشجویان معترض در آمریکا رهبری فکری در مسئله حمایت از مردم غزه ندارند از این رو نامه رهبر انقلاب می تواند تا حد زیادی این خلا را پر کند به همین خاطر این نامه به صورت گسترده در سطح بین الملل دیده شد.

ایزدی افزود: در حساب کاربری مقام معظم رهبری در ایکس، در کمتر از 48 ساعت پس از انتشار، این نامه بیش از 14 میلیون بیننده داشت. این نشان می دهد که گمشده ای پیدا شده و اینگونه بازتاب گسترده پیدا کرده است از این جهت نامه رهبر انقلاب به دانشجویان معترض اهمیت دارد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در نامه رهبر انقلاب، دانشجویان تحت فشار مورد تقدیر قرار گرفتند، مسائل تاریخی برای آنها تبیین شده، مباحثی در حوزه قرآن مطرح شده است، گفت: دانشجویان مسلمان نسل دوم و سوم در بین این تظاهر کنندگان حضور داشتند که مقوله دفاع از مظلوم و تاکید بر آشنایی با قرآن برایشان تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر آن افرادی در این تجمعات هستند که شیرینی قرآن برایشان جذابیت خواهد داشت.

وی ادامه داد: قطعا در این نامه هدف، مسلمان شدن دانشجویان نیست اما از این جهت که کتاب آسمانی مسلمانان همان مسائلی را مطرح می کند که دغدغه دانشجویان در تجمعات است می تواند زمینه ای باشد که دانشجویان با با قرآن ارتباط بگیرند.

ایزدی با اشاره به اینکه اگر جمهوری اسلامی نبود پرونده فلسطین سالها پیش بسته می شد، گفت: بر همین اساس بود که رهبری فرمودند دانشجویان به این حرکت محور مقاومت پیوستند و در سمت صحیح تاریخ ایستادند.

وی ادامه داد: امام راحل هم از ابزار نامه برای ارتباط با جهان استفاده و پیام هایی را منتقل می کردند، نامه های امام در جنبش های دانشجویی ضد شاه تاثیر گذاشت و به پیروزی انقلاب اسلامی کمک کرد.

ایزدی با اشاره به تاثیر داخلی نامه رهبر انقلاب در کشورمان گفت: یکی از نقاط مهم نامه این بود که اشاره داشت بر این مسئله که تاریخ در حال عوض شدن است، باید مخاطبین ما در داخل کشور به این مسئله پی ببرند که دنیا را آنگونه که هست ببینند و جایگاه ایران را همانجایی که قرار دارد مشاهده کنند، مسئله ای که هنوز در داخل کشور با آن مواجه هستیم این است که برخی همچنان در حال و هوای آمریکای کدخدایی هستند و از نیا عقب ماندند؛ توجه به این نامه در سطح گسترده کمک خواهد کرد که دنیا آنگونه که هست در درون کشور ما دیده شود.

مسئله فلسطین در آمریکا عقبه حزبی ندارد

وی با اشاره به ادعای آزادی بیان در آمریکا گفت: درست است در آمریکا آزادی بیان وجود دارد، در محیط های دانشگاهی فضا برای مباحثه و جدل فراهم است اما این آزادی بیان تنها در موضوعاتی که دغدغه  دو حزب سیاسی این کشور باشد، مجاز است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: موضوع فلسطین ذیل آزادی بیان نمی گنجد، موضوع فلسطین ذیل اعمال قانون قرار می گیرد که به موجب قانون چنانچه جایی تجمع بود و پلیس اعلام کرد که نباید این تجمع باشد باید افراد تمکین کنند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

ایزدی خاطرنشان کرد: موضوع فلسطین عقبه حزبی در آمریکا ندارد و در نهایت عواقبی برای آن رخ می دهد که افکار عمومی شاهد آن هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه