اخبار داغ

جلیلی در جمع تولیدکنندگان:

کشور باید با دو موضوع تعارف و نمایش تکلیفش را مشخص کند تا پیشرفت کند

 کشور باید با دو موضوع تعارف و نمایش تکلیفش را مشخص کند تا پیشرفت کند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور باید با دو موضوع تعارف و نمایش تکلیفش را مشخص کند تا پیشرفت کند؛ بیان ضعف‌های دولت توسط دیگران باید صورت گیرد تا بتوان در مسیر درست قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز (یکشنبه) با جمعی از تولیدکنندگان و اهالی صنعت، در مجتمع سرچشمه دیدار کرد.

وی ضمن شنیدن دغدغه، سوالات، پیشنهادات و ملاحظات آن‌ها که در حول مشکلات تولید، واگذاری بخش خصوصی، اصلاح نظام بانکی، تورم، اصلاح نظام قضایی، کسری بودجه، دخالت بی‌رویه دولت در اقتصاد و تخصیص عادلانه ارز به شرکت‌های تولیدی بود، اظهار کرد: در هشت سال گذشته بالغ بر ۳۰ دیدار و جلسه با اهالی صنعت کشور داشته‌ام؛ اگر بگویم ده‌ها کتاب در این زمینه که میتوانست من را با این قبیل مشکلات بیشتر آشنا کند مطالعه کرده‌ام اغراق نکرده‌ام.

وی افزود: برخی مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد که لازم است به صورت ویژه در آن کار شود؛ مطالعات و پیشنهادات ما به دولت‌های مختلف در این زمینه سالیان سال است انجام شده و منحصر به دولت شهید رییسی نیست.

جلیلی ادامه داد: به لحاظ روش شناسی، این که ما بیاییم و صرفا برخی مشکلات را مطرح کنیم هنر نیست، بدانیم که ضعف را با قدرت باید برطرف کرد؛ لذا اگر میخواهیم مشکلات خصوصی‌سازی را برطرف کنیم باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم؛ البته ضعف‌هایی در بخش خصوصی وجود دارد که خود این موضوع باعث جلوگیری از تسهیل کار شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کشور باید با دو موضوع تعارف و نمایش تکلیفش را مشخص کند تا پیشرفت کند؛ بیان ضعف‌های دولت توسط دیگران باید صورت گیرد تا بتوان در مسیر درست قرار گرفت.

سعید جلیلی تصریح کرد: کشور نقشه راه می‌خواهد؛ یعنی باید دانست که دقیقا مشکل کجاست تا بتوان آن را حل کرد؛ اینکه برخی اوقات کلی گویی انجام می‌شود نشان از آن دارد که عزمی برای حل مشکل وجود ندارد؛ باید از دیگران با هر سلیقه‌ای مشورت گرفت تا به مشکلات و راه حل‌ها آگاه‌تر شد.

وی افزود: دولت به عنوان مبنای حل مشکلات باید انسجام داشته باشد؛ اگر ایرادی از کاری گرفته می‌شود باید به نیت حل آن مشکل باشد؛ انسجام دولت یعنی تمام ارکان آن خود را در مرتفع سازی مشکلات به صورت متفق القول سهیم بدانند.

جلیلی گفت: شعار دولت‌ در انتخابات باید چکیده برنامه چهار ساله آن باشد؛ باید به صورت واضح مردم بدانند که حرف شما چیست و مطمئن باشند که به آن عمل میکنید؛ شعار ما نیز حاصل یک ماه اخیر نیست، حداقل یازده سال بر روی آن کار شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید ظرفیت‌های منابع طبیعی و نیروی انسانی کشور به درستی شناسایی شود؛ اگر ما می‌گوییم یک جهان فرصت، باید ثمره آن یک ایران جهش باشد؛ باید اشکالات ساختاری دولت برطرف شود؛ این کاستی‌ها نیز باید از قبل بررسی شده باشد؛ قبلا هم گفته‌ام، کار ما از فردای انتخابات شروع خواهد شد.

وی عنوان کرد: شروع کار برنامه هفتم همزمان با شروع دولت چهاردهم خواهد بود؛ یعنی یک راه مشخصی وجود دارد؛ البته ما نمی‌گوییم برنامه هفتم کامل است، اما در کل آن را مناسب می‌بینیم.

سعید جلیلی تاکید کرد: نتیجه رشد منفی در دولت یازدهم و دوازدهم، عدم اتفاق نظر مجلس و دولت در برنامه ششم است؛ تنها برنامه‌ای که توسط مجلس نوشته شد برنامه ششم بود که دولت وقت نیز آن را قبول نداشت.

وی یکی از بحث های جدی در جبران عقب ماندگی کشور را همگام نشدن دولت‌های قاجار و پهلوی در بزنگاه مهم تاریخی بیان کرد و افزود: اتفاقی که در آن دوره افتاد این بود که در بزنگاه تاریخی و حساسی که کشورهای غربی پیشرفت کردند، ایران نتوانست با گام آن‌ها پیش برود؛ اکنون نیز در بزنگاه تاریخی دیگری هستیم؛ ما دیگر در مباحث علمی عقب ماندگی نداریم؛ باید از این امتیاز در جهت رشد استفاده کنیم.

جلیلی اشاره کرد: انضباط مالی نیز در رشد تولید بسیار مؤثر است، اگر این انضباط وجود نداشته باشد اولین ضربه را تولید کننده می‌خورد؛ اگر شما می‌گویید که میخواهم اقتصاد دولت فعال باشد، راه آن فعالیت و پیشرفت ریال و کاهش تولید پول است.

وی بیان کرد: بانک‌ها نیز تسهیلات را اول به نهادهای همکار خود و سپس به مشتری‌های تراز اول اختصاص می‌دهند و وقتی کار به تولید کننده می‌رسد از نداشتن بودجه دم می‌زنند؛ دولت بنده به صورت جدی به اصلاح قانون نظام بانکی خواهد پرداخت؛ این اصلاح، ضامن رشد تولید و اقتصاد کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هدف ما ایجاد بستر ایفای نقش تمام مردم در حکمرانی جامعه است؛ اگر ما برای ظرفیت‌های مردمی خود برنامه ریزی کنیم، میتوانیم جهش اقتصادی ایجاد کنیم؛ احیای کارخانه هپکو و آذراب جزو همین قبیل اقدامات دولت شهید رییسی بود.

جلیلی افزود: باید میدان را شناخت، اگر رقیب و رفیقمان را نشناسیم زمین خواهیم خورد؛ عده‌ای می‌گفتند با گفتگو می‌شود همه مشکلات را حل کرد، ما نمی‌گوییم نمی‌شود، اما اگر طرف مقابل خلف وعده کرد چه؟ جواب این است که نباید کشور را معطل آن‌ها نگه داشت.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها پس از خلف وعده برجام می‌گفتند که هیچ کس نباید از ایران نفت بخرد؛ من همان موقع نامه‌ای به دولت وقت نوشتم که شما از این راه‌ها می‌توانید نفت را به هر میزان که میخواهید بفروشید که به آن توجهی نشد.

سعید جلیلی خاطرنشان کرد: در مورد FATF هم باید بدانیم ما طلبکار هستیم، نه غربی‌ها؛ ما بسیاری از بندهای آن را اجرا کردیم ولی آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه