اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

آوای امید در دل تحریم‌ها؛ سفری به مسکو و افق‌ های روشن‌ تر برای ایران

آوای امید در دل تحریم‌ها؛ سفری به مسکو و افق‌ های روشن‌ تر برای ایران
سفر اخیر قالیباف به مسکو همچون فصلی تازه در کتاب همکاری‌های بین‌المللی ایران، نویدبخش روزهای روشن‌تر و آینده‌ای امیدبخش‌تر است. در این مسیر، ایران با گام‌های استوار و قلبی سرشار از امید، به سوی افق‌های جدیدی از همکاری و تعامل پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در روزهایی که نسیم تغییر در هوای سیاست می‌وزد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، به دیار مسکو سفر کرد. سفری که در دل خود، گشایش‌های ارزی جدیدی میان ایران و روسیه به همراه داشت و بسان نوری در شب تار، امیدهای فراوانی برای کاهش اثرات تحریم‌های سنگین به همراه آورد.

در روز گذشته، قالیباف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی راشا تودی، بریکس را فرصتی بی‌نظیر برای ایران توصیف کرد و گفت که تمامی معاملات بین ایران و روسیه، بدون نیاز به دلار انجام می‌شود. او تصریح کرد که این تغییرات، پاسخی به سیاست‌های یکجانبه و نادرست آمریکا است که ایران و روسیه را به سوی استقلال اقتصادی و دلارزدایی سوق داده است.

این سفر، همچون فصلی تازه در کتاب همکاری‌های بین‌المللی ایران، نویدبخش روزهای روشن‌تر و آینده‌ای امیدبخش‌تر است. در این مسیر، ایران با گام‌های استوار و قلبی سرشار از امید، به سوی افق‌های جدیدی از همکاری و تعامل پیش می‌رود.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با اشاره به اهمیت حضور ایران در گروه بریکس، اظهار داشت: حضور ایران در این گروه به معنای مشارکت فعالانه در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و پیشبرد راهبردهای کلان و استراتژیک در سطح نظام بین‌الملل است که این مشارکت می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اجزای مختلف و بخش‌های مختلف اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به حذف دلار از معاملات ایران و روسیه افزود: دلارزدایی به تبادلات مالی کشورها کمک شایانی می‌کند و در سال‌های اخیر روند دلارزدایی از اقتصاد جهان شتاب بیشتری گرفته است، به طوری که نه تنها کشورهایی مانند ایران و روسیه یا کشورهایی که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند به این سمت حرکت می‌کنند، بلکه حتی متحدین سنتی آمریکا نیز در این مسیر گام برمی‌دارند.

بهمن ادامه داد: بریکس به سمت ایجاد یک ارز واحد حرکت می‌کند؛ ارزی که می‌تواند جایگزین دلار در تعیین نرخ ارزهای ملی کشورها شود و بسیاری از کشورهای مختلف که خطرات ناشی از احتمال تحریم‌های آمریکا را درک کرده‌اند، به این فرآیند می‌پیوندند.

وی تأکید کرد: بریکس یک گروه بسته نیست بلکه گروهی کاملاً باز است و تمایل دارد با سایر کشورها، حتی کشورهای غیرعضو، همکاری کند و یا تعداد زیادی از کشورها را به عضویت بپذیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: در سال‌های اخیر یک موضوع در سیاست خارجی آمریکا مطرح بوده است که آمریکا نباید به طور گسترده از ابزار تحریم استفاده کند زیرا استفاده بیش از حد موجب می‌شود کشورهای تحریم شده به دنبال سازوکارهای جایگزین باشند و همگی دور هم جمع شوند. امروز آن مجمع ضد تحریم در حال شکل‌گیری است و بریکس یک گروه پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش راه دانا؛ در نهایت، حضور ایران در گروه بریکس نه تنها فرصتی برای تقویت تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای عضو این بلوک را فراهم می‌کند، بلکه به ایران امکان می‌دهد تا نقش فعالی در تعیین سیاست‌های بین‌المللی ایفا کند. روند دلارزدایی از اقتصاد جهانی که با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است، نشان می‌دهد که کشورها به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا هستند.

گروه بریکس با حرکت به سمت ایجاد ارز واحد و گسترش همکاری‌ها با کشورهای مختلف، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک نظام مالی بین‌المللی متوازن‌تر ایفا کند. این تغییرات راهبردی نه تنها به تقویت موقعیت اقتصادی ایران کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به کاهش وابستگی به دلار و کاهش تأثیرات تحریم‌ها منجر شود.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد ایران برای شکل‌گیری شبکه اطلاعاتی بریکس

بریکس در مقابل یک‌جانبه‌گرایی سازمان‌های بین‌المللی قد علم کرده است

توافق اخیر مالی ایران و روسیه از نمونه های موفق دلارزدایی است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه