اخبار داغ

در مجمع عمومی و سالیانه بسکتبال چه گذشت؟

از مشکل سیاسی در عدم اعزام تیم زنان تا سرقت خودرو و مفقود شدن پرونده مالیاتی

از مشکل سیاسی در عدم اعزام تیم زنان تا سرقت خودرو و مفقود شدن پرونده مالیاتی
مجمع عمومی و سالیانه بسکتبال امروز برگزار و در آن بحث های مهمی مطرح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون بسکتبال از از ساعت ۱۰ امروز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ در سالن فارسی آکادمی المپیک با ریاست محمدشروین اسبقیان معاون وزیر ورزش و حضور جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال نماینده کمیته ملی المپیک، احمد نامنی مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌ها، جواد داوری رئیس فدراسیون، محسن معزی‌فر دبیر کل، فتانه ملک نایب رئیس بانوان، روسای هیات‌های استانی، دیگر اعضای مجمع و اعضای هیات رئیسه فدراسیون در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

داوری: در اعزام نشدن تیم زنان به آذربایجان بحث سیاسی مطرح بود

جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال در آغاز مجمع سالیانه عنوان کرد: برنامه‌ای که از ابتدای حضور در فدراسیون داشتیم، طبق هرم موفقیت شهرستان محور است و در کنار آن مسئله استعدادپروری بسیار مهم است. مهم‌ترین بحث هر سازمان آموزش است که در سال گذشته روی این بخش در هیات‌های استانی بسیار کار شد. کلینیک‌های مربیگری در سطوح مختلف در استان‌های کشور برگزار شد. مهم‌ترین راس هر سازمانی بحث آموزش است. آموزش یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که سال گذشته به آن فرصت دادیم و از هیات‌های استانی خواسته شد تا علاوه بر کلاس‌های ارتقاء، هیات‌های استانی ما در کلینیک‌هایی که باعث بالا رفتن سطح داوران، مربیان و نهایتا ورزشکاران ما می‌شود شرکت کنند.

او ادامه داد: در بخش داوران نیز دوره‌های مختلفی داشتیم اما قرار است، فعالیت در این زمینه جهت ارتقا سطح داوری کشور بیشتر شود. در سال آینده تاکید فدراسیون روی داوران جوان است و داوران قطعا با حضور مدرسان خارجی پیشرفت بیشتری خواهند کرد.

او با اشاره به ضعف بسکتبال ایران در بحث داوری‌ها، تصریح کرد: فاصله سطح ما با آسیا و دنیا کمی زیاد شده است و باید با همت و تلاش بیشتر در بحث آموزش داوران، بتوانیم به سطح بالاتری برسیم. تاکید ما در سال جدید روی داوران جدید است. سعی می‌کنیم با حضور مدرسین خارجی، سطح داوران به سطح جهانی نزدیک‌تر شود.

رئیس فدراسیون بسکتبال اظهار داشت: در بخش بین‌المللی سال پرباری از جمله مسابقات جام جهانی، کاپ آسیا و ... داشتیم. مهم‌ترین مشکل ورزش کشور این است که استعدادیابی انجام می‌شود اما نفرات مستعد را پرورش نمی‌دهند. در طرح استعدادپروری ۲۰۳۰ بسکتبال، مناطق هشتگانه کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند و این طرح یک برنامه بلند مدت است تا نسل‌های آینده بسکتبال را در برمی‌گیرد و هدف حفظ استعدادها است.

وی اضافه کرد: بحث پژوهش بسیار مرتبط با بخش آموزش است و سعی کردیم در این دو سال مقاله‌های به روز دنیا را ترجمه کنیم و در اختیار عموم قرار بدهیم تا مربیان بتوانند از این مقالات استفاده کنند. هدف ما این است که آموزش را به استان‌ها منتقل کنیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم فدراسیون کمیته مینی بسکتبال و استعدادیابی است. بزرگترین مشکل ما در کشور، عدم استعدادپروری است. ما استعدادیابی می‌کنیم اما آن‌ها را پرورش نمی‌دهیم. ما باید سعی کنیم تعداد زیادی بازیکن را در چرخه آموزش یکسان حفظ کنیم تا بازیکنان مناطق محروم با نظارت فدراسیون و هیات‌های مربوطه، از آموزش مناسب برخوردار شوند.

داوری افزود: حضور مربی برزیلی در بسکتبال سه به سه ما تاثیرات مثبتی داشت و مهم است، چرا که این رشته المپیکی است. در سه به سه زنان اما چند روز قبل مشکلی برای اعزام تیم ایران به مسابقات آذربایجان رخ داد و نتوانستیم تیم را اعزام کنیم. بخش بین‌الملل ما همه تلاش خود را کرد تا تیم اعزام شود، اما متاسفانه روز تاسوعا به ما اعلام کردند نمی‌توانیم ویزا دهیم. اقداماتی را هم از طریق وزارت اقدام کردیم که این اتفاق رخ نداد و بحث سیاسی مطرح بود.

او تاکید کرد: اگر نقصی از طرف فدراسیون بود، مطمئن باشید محروم می‌شدیم و مشکل از فدراسیون نبود. حتی فیبا با ارسال نامه‌ای از فدراسیون ایران عذرخواهی کرد.

داوری با اشاره به بسکتبال زنان گفت: در بخش زنان اتفاقات بسیار خوبی افتاد، هنوز فاصله زیادی با  برترین تیم‌های آسیا داریم اما روند خوبی را در پیش گرفته‌ایم. امیدوارم پوست اندازی تیم‌های ملی با داشتن لیگ‌های قوی و مختلف به بهترین شکل انجام شود. سعی کردیم لیگ‌های رده‌های سنی پایه را به شهرستان‌ها ببریم. در بخش سه نفره حضور مربی خارجی خیلی تاثیر گذاشت. این رشته المپیکی است و نیاز به بالاترین سطح آموزش دارد. در بخش زیر ساخت، دو زمین برای احداث کمپ تیم‌های ملی سه‌ به سه در نظر داریم.

مفقودی پرونده مالیاتی سال ۹۷

در جریان مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون بسکتبال، طبق گزارش حسابرس بیشتر نقدها و مشکلات فدراسیون به مسائل مالی باشگاه و مالیاتی فدراسیون در سال‌های گذشته وارد بود که خزانه‌دار فدراسیون بسکتبال نیز در رابطه با آنها پاسخ‌های لازم را ارائه کرد.

طبق اعلام خزانه‌دار فدراسیون بسکتبال، به دلیل جابجایی‌های صورت گرفته در حوزه مالیاتی فدراسیون در سال‌های گذشته، پرونده مالیاتی سال ۹۷ فدراسیون مفقود شده است.

قرارداد عجیب و غریب با شرکت چینی

یک موضوع دیگر که طبق گزارش خزانه‌دار، می‌تواند در سال‌های آینده مشکلات مالیاتی برای فدراسیون ایجاد کند، قرارداد فدراسیون با شرکت «پیک» است. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ فدراسیون بسکتبال یک قراردادی را با شرکت چینی «پیک» جهت تهیه لباس تیم ملی عقد کرد که البته مدارکی مبنی بر عقد این قرارداد، در فدراسیون ثبت نشده است.

جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال نیز در این رابطه گفت: متاسفانه هیچ اسنادی در فدراسیون راجع به این قرارداد نیست و من شخصا در سفری که به چین داشتم، از اسپانسر کپی قرارداد را گرفتم و در فدراسیون ثبت کردیم. توانستیم بخشی از این قرارداد را هم که ۶۰۰ هزار دلار بود، در سال ۱۴۰۲ دریافت کنیم.

خزانه‌دار فدراسیون به اعضای مجمع اعلام کرد که به دلیل دیر ثبت شدن این قرارداد ممکن است در آینده و سال‌های پیش رو به دلیل کتمان درآمد، آثار بدی از نظر مالیاتی برای فدراسیون داشته باشد. البته این قرارداد در زمان جواد داوری نبوده، اما به دلیل ثبت نشدن در زمان ریاست قبل، در زمان ریاست جواد داوری به ثبت رسیده.

خودرویی که سرقت شد

محسن معزی‌فر، دبیر فدراسیون بسکتبال نیز با انتقاد از نحوه بستن قراردادها در دوره گذشته فدراسیون نیز گفت: به عنوان مثال، یک ماشین در فدراسیون شماره خورده اما ماشینی در فدراسیون موجود نیست و سرقت شده است. پرونده درستی هم در رابطه با این ماجرا در فدراسیون وجود ندارد. درباره قرارداد پیک هم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها پول نگرفته‌ایم و لباس وارد کرده‌ایم اما به آن صورت لباسی هم در انبار فدراسیون وجود ندارد.

او تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که در حال حاضر، تراز مالی فدراسیون مثبت است که این اتفاق در دوره‌های قبل رخ نمی‌داد.

اعضای مجمع در این جلسه پیشنهادات و نقطه نظرات خود را عنوان کردند.

اسبقیان: بسکتبال باید به المپیک بازگردد

شروین اسبقیان معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پایان جلسه ضمن قرائت فاتحه برای زنده‌یاد محمود مشحون بیان کرد: مجمع خوبی بود و گزارشات خوبی توسط حسابرس، خزانه‌دار و بازرس ارائه شد. نکاتی در گزارش وجود داشت که مرتبط با سنوات گذشته است اما امیدوارام برای مجمع سال آینده موارد مطرح شده اصلاح شود. این مشکلات در مجمع سال ۱۴۰۱ هم بود اما بسیاری از این موارد حل شده‌اند که این نشان می‌دهد فدراسیون در راستای حل این موارد تلاش می‌کند.

او افزود: جمعیت هدف بسکتبال کشور در حال افزایش است و موضوع استعدادیابی در دستور کار قرار دارد. 12 تیم حرفه‌ای در لیگ حضور دارند و در بخش زنان فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود.

اسبقیان ادامه داد: سند آمایش سرزمینی ورزش کشور در دستور کار قرار دارد. این موضوع کمک موثری به استعدادیابی خواهد داشت و کمک شایانی به ورزش خواهد کرد. این موضوع ورزش را تعیین تکلیف خواهد کرد و اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. متاسفانه در برخی استان‌ها استادیوم فوتبال ساختیم اما در همان استان تیم لیگ برتری دسته یک نداریم اما در استان‌های فوتبال خیز همچنان مشکل داریم.

وی تصریح کرد: کمک‌های خوبی به مجموعه فدراسیون‌ها و هیات‌های استانی شده است که موفقیت آنها را رقم می‌زند و امیدوارم روند کار به خوبی طی شود. در بحث معافیت مالیاتی در تلاش هستیم به نتیجه خوبی برسیم و ان‌شالله این موضوع هم پیگیری خواهد شد.

اسبقیان تصریح کرد: بسکتبال باید به المپیک بازگردد و در دوره بعدی با حضور جواد داوری این امر باید محقق شود. این رشته ظرفیت بالایی دارد و باید از توانمندی‌های مربوطه استفاده کرد. ما درد ورزش را به دلیل حضور در سطوح مختلف مدیریتی می‌دانیم و همواره برای رفع مشکلات پیش روی تلاش کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه