اخبار داغ

شهریور 1403 را برای زیارت امام رضا (ع) از دست ندهید!

شهریور 1403 را برای زیارت امام رضا (ع) از دست ندهید!
مناسبت های سفر به مشهد و زیارت حضرت امام رضا (ع) در شهریور 1403 بسیار زیاد هستند. درواقع امسال شاهد 9 مناسبت مهم مذهبی هستیم که همگی در آخرین ماه تابستان جمع شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مناسبت های سفر به مشهد و زیارت حضرت امام رضا (ع) در شهریور 1403 بسیار زیاد هستند. درواقع امسال شاهد 9 مناسبت مهم مذهبی هستیم که همگی در آخرین ماه تابستان جمع شده‌اند. این مناسبت‌ها با اربعین حسینی (ع) شروع می‌شوند، با شهادت امام رضا (ع) ادامه می‌یابند و درنهایت با ولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) به پایان می‌رسند. بنابراین برای رزرو تور مشهد فرصتی بهتر از شهریور 1403 را به‌دست نخواهید آورد.

مناسبت های سفر به مشهد در شهریور 1403

در شهریور ماه 9 مناسبت مذهبی بسیار مهم خواهیم داشت که از روز 4 شهریور 1403 شروع شده و در 31 شهریور 1403 به پایان می‌رسند.

  • یکشنبه 4 شهریور: اربعین حسینی علیه‌السلام
  • دوشنبه 12 شهریور: رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله - شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام
  • چهارشنبه 14 شهریور: شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام
  • پنجشنبه 15 شهریور: هجرت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
  • پنجشنبه 22 شهریور: شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام و آغاز امامت حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
  • دوشنبه 26 شهریور: ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت
  • شنبه 31 شهریور: ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله - ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام

مناسبت های سفر به مشهد در شهریور 1403 را باید قدر دانست. درواقع افرادی که به‌دنبال زیارت هستند، فرصتی بهتر از این پیدا نمی‌کنند. چرا که هم مدارس تعطیل هستند، هم تابستان رو به پایان است و از گرمای هوا کاسته می‌شود و هم مراسم مذهبی گوناگونی در مشهد برگزار خواهد شد.

حال و هوای مناسبت های سفر به مشهد در شهریور 1403

اربعین حسینی (ع)

در ایام محرم و صفر، به‌ویژه در روزهای منتهی به اربعین حرم، امام رضا (ع) حال و هوای خاصی دارد. مراسم عزاداری، خطبه‌خوانی در شب اربعین و دسته‌ها در روز اربعین از جمله مراسم‌هایی هستند که حال و هوای معنوی و سوگواری به حرم می‌بخشند. خدام حرم با شمع‌های در دست، در صحن انقلاب گرد هم می‌آیند و مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

رحلت نبی اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع)

از مناسبت های سفر به مشهد باید به ایام رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد که حال و هوای حرم امام رضا (ع) به‌شدت معنوی و حزن‌آلود است. این مناسبت‌ها که در تاریخ 12 شهریور (28 صفر) با برنامه‌ها و مراسم ویژه‌های همراه برگزار می‌شود.

در این روزها، حرم امام رضا (ع) مملو از زائران و عاشقان اهل‌بیت است که در مراسم سوگواری به مشهد آمده‌اند. آیین‌های عزاداری با حضور مردم برگزار می‌شود و حال و هوای حرم را بسیار متاثر و معنوی می‌کند. دسته‌های عزاداری در اطراف حرم حرکت کرده و با صدای نوحه و مرثیه، فضای سوگواری را تشدید می‌کنند. مداحان به خواندن مرثیه‌های ویژه این مناسبت‌ها پرداخته و مردم هم با سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری می‌پردازند.

همچنین مراسم‌های ویژه تلاوت قرآن، دعا و نیایش نیز در این ایام برگزار می‌شود. زائران در صحن‌ها و رواق‌های حرم به قرائت قرآن و دعا می‌پردازند و از روحانیت و معنویت حاکم بر حرم بهره‌مند می‌شوند. حرم امام رضا (ع) در این ایام با نمادهای سیاه و سبز و چراغانی‌های مناسب با حال و هوای حزن‌آلود تزیین می‌گردد. این تزیینات بر غم و اندوه این ایام افزوده و فضای معنوی حرم را افزایش می‌دهند.

شهادت امام رضا (ع)

در مراسم روز شهادت امام رضا (ع) در 14 شهریور 1403، مشهد و حرم مراسم سوگواری بزرگی را برگزار می‌کنند. خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به حرم مملو از دسته‌های عزاداری و عاشقان امام رضا (ع) می‌شود. مراسم آئینی مانند حمل تابوت نمادین امام رضا (ع) توسط بانوان نوغان مشهد، سرودهای عزاداری و تجمع دسته‌های عزاداری از جمله برنامه‌های این روز هستند.

​تولد رسول اعظم (ص) و حضرت امام صادق (ع)

در 31 شهریور 1403، به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، جشن‌های بزرگی در حرم امام رضا (ع) برگزار می‌شود. حرم در این روز با چراغانی‌ها و تزیینات زیبا، حال و هوای جشن و شادی به خود می‌گیرد. برنامه‌های متنوعی از قرائت قرآن گرفته تا سرودهای مذهبی در این روز فرخنده اجرا می‌شود. تمام این مناسبت های سفر به مشهد حال و هوای معنوی و خاص حرم امام رضا (ع) را دوچندان می‌کنند.

تاثیر مناسبت های سفر به مشهد بر قیمت تورها

مناسبت‌های مذهبی در شهریور 1403 تاثیر چشمگیری بر قیمت تورهای مشهد دارند. مثلا در ایام خاص مانند شهادت امام رضا (ع) و ولادت حضرت رسول اکرم (ص) قیمت تور مشهد هوایی افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف تور ازجمله بلیط هواپیما، رزرو هتل‌ها و خدمات خدماتی متبلور می‌شود.

این افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار به دلیل تقاضای بیشتر برای سفر به مقصد مشهد است. همچنین، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز با افزایش تقاضا برای اتاق‌های خود قیمت‌ها را بالا می‌برند. علاوه بر این، خدمات حمل‌ونقل داخلی، تورهای زیارتی و حتی هزینه‌های غذا و نوشیدنی نیز در این ایام افزایش می‌یابد.

تورها و مکان‌های اقامتی قیمت‌های خود را کم‌کم افزایش می‌دهند تا از فرصت شهریور 1403 استفاده کنند. مخصوصا اگر مسافر از شهرهایی مثل اصفهان، تبریز و شیراز اقدام به رزرو تور مشهد کند. چرا که محدودیت قطار و پرواز در این شهرها وجود دارد. بنابراین پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به مشهد در مناسبت‌های مذهبی، اطلاع از افزایش قیمت‌ها بسیار لازم است.

جمع بندی

شهریور 1403 مملو از مناسبت های سفر به مشهد است که زائران نباید این فرصت را از دست بدهند. چرا که در این ماه همه چیز دست به دست هم داده است تا فیض معنوی شما از این سفر زیارتی افزایش یابد. شما از هرکجای ایران مثلا تور مشهد از اصفهان می‌توانید اقدام به رزرو تور کرده و راهی این سفر معنوی شوید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه