اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

اهمیت اقدامات پسا ثبت جهانی هگمتانه در همدان

اهمیت اقدامات پسا ثبت جهانی هگمتانه در همدان
اقدامات پسا ثبت جهانی هگمتانه می‌تواند حتی مهم‌تر از دوران قبل از به ثبت رسیدن این محوطه تاریخی و باستانی باشد چراکه از این به بعد باید همه زیرساخت‌های مهم شهری و گردشگری در آماده‌ترین حالت ممکن باشند و بتوانیم با جذب گردشگران بیشتر در رونق صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» هفته گذشته بود که بالاخره هگمتانه به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید تا جهانیان هنگام بررسی فهزست آثار جهانی که به ثبت رسیده است، با این محوطه باستانی بی‌نظیر بیشتر آشنا شوند.

محوطه هگمتانه با وسعتی حدود ۴۰ هکتار بزرگترین محوطه تاریخی درون شهری ایران محسوب می‌شود و یک یادگاری ارزشمند از دوران مادها است.

ثبت جهانی هگمتانه برکات فراوانی برای کشور و همدان خواهد داشت اما نکته مهم در این میان، داشتن برنامه در این حوزه است چراکه از این به بعد هگمتانه یکی از مقصدهای اصلی گردشگران خصوصاً گردشگران خارجی و بین‌المللی خواهد بود.

ثبت جهانی این محوطه باستانی موجب خوشحالی همان شد و رئیس جمهور، مسئولین و مردم در این شادی سهیم شدند اما باید دید که پس از این نشاط به وجود آمده، سازمان‌ها و ادارات زیربط چه اقداماتی برای گردشگری و حضور گردشگران در همدان دارند؟

یکی از سازمان‌هایی که باید برای دوران پسا ثبت هگمتانه برنامه داشته باشد سازمان شهرداری محسوب می‌شود که تأثیرات زیادی نیز در به ثبت رسیدن این محوطه باستانی داشته است.

توجه به کارآفرینی در حوزه گردشگری

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار گردشگری پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه بدون شک دستیابی به قرار گرفتن در لیست آثار ثبت جهانی در جغرافیای این سرزمین یک پیروزی بزرگ است، گفت: این رخداد بزرگ که با تلاش و همدلی همگانی در ادوار مختلف به دست آمد.

محمود رجبی با اشاره به اینکه برای حفظ این پیروزی و بهره‌گیری از مواهب آن باید تلاش‌های تخصصی صورت بگیرد، افزود: در این راستا پرداختن به موضوع کارآفرینی در حوزه گردشگری می‌تواند عواید اقتصادی داشته باشد تا ثبت جهانی را متجلی کند.

وی ادامه داد: موضوع فرهنگ در گردشگری بسیار حائز اهمیت است، تمسک به رفتار حرفه‌ای، افق دید جهانی و توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند از عوامل مهم در این حوزه باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، برنامه‌ریزی‌های منسجم و مناسبی در خصوص تعالی گردشگری شهری در همدان تدارک دیده است، گفت: به زودی اقدامات و تعاملات نتیجه‌بخش اقدامات را خواهیم دید.

رجبی خاطرنشان کرد: تورهای گردشگری آشنایی با ادیان ابراهیمی در همدان برای راهنمایان گردشگری، تورهای همدان‌گردی ویژه دانشجویان خارجی دانشگاه بوعلی‌سینا، تورهای گردشگری دانش‌آموزی، تورهای طبیعت‌گردی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های همدان و تورهای گردشگری در همدان برای اصحاب رسانه از جمله اقدامات واحد گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری است.

وی با تأکید بر اینکه ثبت جهانی هگمتانه دستاورد فرهنگی بی‌نظیری در یک قرن گذشته برای همدان در حوزه گردشگری است، افزود: باید قدردان این اتفاق باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در پایان عنوان کرد: اهتمام جدی در خصوص پیگیری اعتلای فرهنگی و شکل‌گیری اقدامات مشترک مسیر گردشگری تاریخ و تمدن شامل شهرهای همدان کرمانشاه و سنندج از مهمترین اقدامات در دست اجرای این سازمان در واحد گردشگری است.

پیگیری مثلث گردشگری زاگرس نشینان

مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار گردشگری پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه مسئولان گردشگری شهرداری‌های همدان و سنندج چگونگی اعتلای فرهنگ گردشگری در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن را بررسی کردند، گفت: در واقع اشتراکات فرهنگی و سویه‌های گردشگری مسیر تاریخ و تمدن بررسی شد.

مصطفی شیرمحمدی با اشاره به اینکه ابعاد مختلف فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی برای معرفی پتانسیل‌های موجود در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج مورد بحث و بررسی قرارگرفته است، افزود: توان مضاعفی در شهرداری‌ها صرف ارتقاء کیفیت گردشگری می‌شود که به حفظ و معرفی هرچه بهتر اندوخته‌های گردشگری و میراث فرهنگی کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تشریک مساعی و چارچوب دادن به اقدامات در حال انجام در حوزه گردشگری شهرداری گ‌های سنندج کرمانشاه و همدان می‌تواند نقطه عطفی در جلب توجه توریست به مثلث گردشگری غرب کشور باشد.
مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه با ارزیابی فعلی ظرفیت‌ها در این سه شهر و مطالعه دقیق‌تر پتانسیل طبیعی و تاریخی این منطقه در می‌یابیم که غنای فرهنگی و گردشگری می‌تواند مخاطب ما را مجاب به سفر و اقامت در این مثلث بی‌نظیر کند، گفت: همچنین هدف‌گذاری تبلیغات در حوزه خلیج فارس و گسترش تولید محتوای فاخر با موضوع گردشگری به زبان‌های بین‌المللی از مهمترین اهداف در بخش تبلیغات است.

شیرمحمدی ادامه داد: برای استمرار حفظ دستاوردهای ثبت جهانی در سه استان باید جبهه‌گیری تبلیغاتی ارزنده‌ای داشته باشیم.

اهمیت اقدامات پسا ثبت جهانی هگمتانه در همدان

بدون شک مجموعه اقدامات شهرداری، میراث‌فرهنگی، فعالان گردشگری استان همدان و سایر مسئولان موجب ثبت جهانی هگمتانه شده است اما همانطور که مطرح شد لازمه موفقیت و به ثمر رسیدن ثبت جهانی اقداماتی است که در آینده نزدیک باید شاهد آن‌ها باشیم تا در جذب و حفظ گردشگر موثر باشد.

باید بتوان از این ارثیه ارزشمند که حالا به دست ما به امانت سپرده شده است به خوبی استفاده کرد تا موجب رشد کشور و شهرمان در همه حوزه‌ها خصوصا اقتصاد گردشگردی باشد.

ترویج فرهنگ و تمدن ایران زمین یکی دیگر از آثار مثبت ثبت جهانی هگمتانه در جامعه بین‌المللی است که باید برای موفقیت در این حوزه نیز برنامه‌های موثری داشت.

در مجوع اقدامات پسا ثبت هگمتانه می‌تواند حتی مهم‌تر از دوران قبل از به ثبت رسیدن این محوطه تاریخی و باستانی باشد چراکه از این به بعد باید همه زیرساخت‌های مهم شهری و گردشگری در آماده‌ترین حالت ممکن باشند و بتوانیم با جذب گردشگران بیشتر در رونق صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه