نگاهداری:
حرکت از مجلس سنتی به مجلس نوین بدون نوآوری ممکن نیست
نخستین رویداد همتاتک، با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس و شرکت های غیردولتی پیمانکار سامانه های فعال در زمینه خدمات دولت الکترونیک برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین رویداد همتاتک، با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، روح الله متفکر آزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس، روحالله ایزدخواه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مهدی طغیانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، سیدعلی یزدیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و شرکتهای غیردولتی پیمانکار سامانههای فعال در زمینه خدمات دولت الکترونیک برگزار شد.
گفتنی است این رویداد با هدف ایجاد فضای گفتوگو درباره هوشمندسازی حکمرانی و بررسی ظرفیتهای نوظهور در مسیر تحول به مجلس نوین برنامهریزی شده است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در این رویداد به ضرورت تحول از مجلس سنتی به مجلس مدرن اشاره و اظهار کرد: مجلس یازدهم این روند تحولی را آغاز کرده و ما در مرکز پژوهشهای مجلس نیز به تسریع این روند کمک میکنیم.
بیان اینکه تحول از مجلس سنتی به مجلس مدرن مبتنی بر کارآمد سازی، هوشمندسازی و شفافسازی است، افزود: مرکز نوآوری مرکز پژوهشهای مجلس با هدف رویکردهای نوآورانه در مسیر این تحول را در کنار بهکارگیری از ظرفیتهای بیرونی در تحقیق و توسعه، دنبال کند.
نگاهداری بیان کرد: در رویداد همتاتک و رویدادهایی از این دست هم قرار است سامانههای دادهپایه و نقش این سامانهها در حکمرانی هوشمند را بررسی کنیم تا در مسیر اقتضائات زیست بوم فناوری و نوآوری کشور حرکت کنیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: هرگونه صحبت از تحول به سمت مجلس نوین، بدون توجه به فناوریها و نوآوریهای این حوزه، ناکارآمد است.
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اینکه تا قبل از برگزاری رویداد همتاتک، چالشهای مطرح شده در این رویداد به سیاست گذاران منتقل نشده، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به عنوان ناظران اجرای قانون باید در جریان چالشهایی که درباره سامانههای الکترونیکی وجود دارد، قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم تلاش کرده تا خلأهای قانون مرتبط با سامانههای الکترونیکی را مرتفع کند، گفت: با این حال میبینیم که اجرای این سامانهها به مشکل مواجه است که این مشکلات میتواند ناشی از نارسایی قوانین یا اعمال فراقانونی برخی دستگاهها باشد.
طغیانی با تأکید بر اینکه جلسات با نمایندگان شرکتهای فناور و نوآور باید به صورت مستمر برقرار باشد، از ریاست مرکز پژوهشهای مجلس و مدیر خانه خلاق و نوآوری خواست تا برای برگزاری جلسات بعدی، برنامه ریزی کنند.
روح الله ایزدخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مجلس شورای اسلامی در این رویداد با تأکید بر اینکه اکنون نیازمند معماری صحنه در حوزه حکمرانی داده هستیم، اظهار کرد: به دلیل تفکیک نشدن نقشها و ورود شتابان هوشمندسازی و سامانه گرایی، در سردرگمی قرار داریم.
وی با بیان اینکه مردم، سیاستگذاران و دولت نیازمند آموزش در حوزه هوشمندسازی هستند، گفت: باید ببینیم که این گروهها هم پای تغییرات فناوری میتوانند حرکت کنند. از سوی دیگر باید تعیین شود که دولت در این حوزه خود را دارای منفعت می بیند یا میخواهد کار مردم راحت شود. همچنین باید به این سوال پاسخ دهیم که هوشمندسازی حکمرانی باعث به زحمت انداختن مردم نمیشود.
ایزدخواه با اشاره به اینکه باید در بخشهای اقتصادی از تنظیم گران و توسعه گرهای غیردولتی استفاده کنیم، افزود: این وظیفه در اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین شده است. در واقع ما فناوریهای لازم را داریم و قانون هم حمایت میکند، مشکل ما در این زمینه مربوط به معماری صحنه است.
وی بیان کرد: نیازمند برگزاری جلسات متعدد و هم گرایی فکری بیشتری داریم تا نهادهای متنفع از این موضوع مشخص شده و شاهد پیشرفت کار باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از نظام سنتی حکمرانی به نظام داده محور حرکت کنیم و در این مسیر مردم را گرفتار نکنیم، باید سیاستها و قوانین را از روی کاغذ خارج کرده و تبدیل به عمل کنیم.
محسن زنگنه، عضو کمیسیون بودجه و برنامه و محاسبات نیز در این رویداد در پاسخ به انتقادی مبنی بر وجود تعداد زیاد سامانههای الکترونیکی در قانون هفتم توسعه، اظهار کرد: برخی از این موارد قبلاً وجود داشته و هدف ما از ذکر آن در برنامه هفتم، اصلاح سامانه موردنظر بوده است.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات این حوزه، مسئولان مرتبط باید احساس نیاز کنند، گفت: نیاز زمانی شکل میگیرد که حکیمانه باشد. به دلیل نوین بودن چالشهای مرتبط با حوزه هوشمندسازی، برخی مدیران دولتی یا سیاست گذاران، نسبت به این چالشها آشنایی ندارند. بنابراین سیاستمدارن و سیاست گذاران نیازمند آموزش در این زمینه هستند.
زنگنه بیان کرد: شکل گیری این سامانهها با این هدف صورت گرفت که هزینههای دولت صرف ساختمانها و نیروی انسانی نشود، درحالیکه اکنون با راه اندازی یک سامانه، باید تجهیزات بیشتر و نیروی انسانی بیشتری به کار بگیریم. به همین دلیل است که اغلب مدیران علاقهای به استفاده از سامانههای هوشمندسازی ندارند.
روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از این رویداد گفت: در چند سال گذشته با پدیده کوچک سازی دولت مواجه بودیم. به این صورت که کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما پس از مدتی دیدیم که نیروی انسانی مورد نیاز سازمانها و نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق شیوههای استخدام شرکتی به کار گرفته شد و هزینههای آن به جای آنکه از بودجه جاری کسر شود، از بودجه عمرانی پرداخت شد.
متفکرآزاد بیان کرد: لازم است تا دادههای درست و سهل الوصول در اختیار تصمیم سازان و حکمرانان قرار گیرد تا ضرورت ایجاد سامانههای هوشمند احساس شود.
گفتنی است، در این رویداد نمایندگانی از شرکتهای ایزایران، توسن، راهبر، فناپ، مهیمن چالشهای خود را در ارتباط با نهادهای حکمرانی و هوشمندسازی حکمرانی مطرح کردند. از جمله این چالشها میتوان به عدم اطمینان به فناوری در نهادهای دولتی، بی توجهی به پروژههای مشارکتی، ضرورت ایجاد ارزش افزوده جدید در اکوسیستم هوشمندسازی، حل مشکلات بین دستگاهی، رقابت بخشهای دولتی با بخش خصوصی، عدم ارزیابی و اصلاح روند برنامههای مرتبط با هوش مصنوعی، ضرورت توجه به تنظیم گری در حوزه هوش مصنوعی و به کارگیری سامانهها، ضرورت توجه به تولید داده و هوشمندسازی دادهها، کج سلیقگی برخی کارگزاران در اجرای برنامههای هوشمندسازی اشاره کرد.
ارسال دیدگاه