تلفنهای همراهی که مردم را همراهی نمیکنند؛
وضعیت نابسامان ارتباطات در سیستانوبلوچستان پاسخگو ندارد
کندی سرعت اینترنت و اختلال در آنتن در سیستان و بلوچستان به قصه ادامهدار تبدیل شده و از مهمترین دغدغه شهروندان استان عدم رسیدگی به مشکلات ارتباطی و خطوط تلفن همراه و اینترنت مردم است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصر هامون، در دنیای امروز و عصر فناوری اطلاعات، فراهمآوردن خدمات ارتباطی مطلوب و باکیفیت ضرورت است چرا که این نوع خدمات نقش تأثیرگذاری در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و برای عقب نماندن از دنیای اطلاعات لازم است تا شرکت مخابرات نیاز مردم را در افزایش کیفیت و توسعه خدمات ارتباطی برطرف کند.
از همین رو این روزها که اینترنت و ارتباطات طیف وسیعی از مشاغل را تحتتأثیر قرار میدهد قطعاً با قطعشدن چنددقیقهای آن هم بسیاری از این مشاغل متحمل ضرر میشوند.
باوجود پیشرفتهای روزافزون و نیاز جامعه به فناوریهای نوین هنوز در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان شاهد عدم آنتن و سرویسدهی اینترنت، نامناسب هستیم و مشکلات زیرساختی در حوزه ارتباطات در این استان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
آنتندهی تلفن همراه و اتصال به اینترنت از نیازهای ضروری مردم است که نبود اینترنت و آنتن گوشیها به یکی از مهمترین مسائل در این منطقه تبدیل شده است، از طرفی در صورت بروز هرگونه حادثه اطلاعرسانی با مشکل مواجه میشود و نتیجه آن امدادرسانی دیرتر و رخدادن فاجعه است.
تقویت خطوط ارتباطی همواره یکی از مهمترین مطالبات مردم بوده است، دسترسی به اینترنت در روستاها به دلیل دور بودن از مناطق شهری و کمبود امکانات مختلف، وجود مشکلات فراوان همچون صعبالعبور بودن مسیرها و در دسترس نبودن وسایل حملونقل عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
گرچه در دنیای فناوری اطلاعات هستیم و کیفیت یک ضرورت اجتنابناپذیر در خدمات ارتباطی به شمار میرود متأسفانه نامطلوب بودن خدمات ارتباطی از قبیل اینترنت در سیستان و بلوچستان علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد برای شهروندان به دنبال داشته، نارضایتیهای بیشماری را نیز در این استان ایجاد کرده است.
کندی سرعت اینترنت و اختلال در آنتن در سیستان و بلوچستان به قصه ادامهدار تبدیل شده و از مهمترین دغدغه شهروندان سیستانی و بلوچستانی عدم رسیدگی به مشکلات ارتباطی و خطوط تلفن همراه و اینترنت مردم است.
این در حالی است که بسیاری از روستاها هم در این استان مرزی از نعمت اینترنت بهرمند هستند؛ اما اتصال اینترنت در آنها بهسختی انجام میشود.
شهروندان سیستان و بلوچستان از وضعیت شرکت مخابرات استان رضایت ندارند و مشکلات مخابرات از جمله قطعی مکرر تلفنهای ثابت، نداشتن اینترنت پرسرعت در روستاهای پرجمعیت و عدم ارتباط برخی روستاها از مشکلات وضعیت مخابراتی مردم در این مناطق شده است.
عدم آنتندهی، ناموفق بودن برقراری ارتباط و قطعیهای مقطعی در خطوط اینترنت از آن دست مشکلاتی است که شهروندان سیستانی و بلوچستانی در روزها، هفتهها و ماههای سال با آن روبرو هستند و در برخی اوقات همین مسئله باعث دردسر شده است که این مسئله نیاز به تدبیری حساب شده از سوی مسئولین مربوطه دارد تا در رفع این مشکل اقدام کنند.
نداشتن ارتباط مخابراتی در روستاها از جمله مشکلات عمده در حوزه مخابراتی است و این مشکلات مستلزم توجه و رسیدگی بیشتر شرکت مخابرات استان است.
از طرفی هم اتصال به اینترنت تبدیل به یکی از اصلیترین منابع درآمدی بهخصوص در مناطق محروم که کمترین دسترسی به بازارهای بزرگ دارند، شده است. سیستان و بلوچستان یکی از آن مناطق است که توانسته بهخصوص در زمینه صنایعدستی از طریق اتصال به اینترنت و فعالیت در فضای مجازی، درآمد ساکنان خود را ارتقا دهد.
در سالهای جاری روند قطعیهای اینترنت و آنتن افزایش پیدا کرده است و بسیاری از همشهریان در نظراتی این مشکلات را بارها به پایگاه خبری عصر هامون اعلام کردند.
یکی از شهروندان روستاهای جنوبی چنین میگوید: مردم هفتهها، فریاد میزنند که آنتندهی در این روستاهای بزرگ مشکل دارد، مسئولان مربوطه ادعا میکنند آنتندهی نرمال است و حتی برای اثبات ادعای خود نیز همت نمیکنند تیم ارزیابی و کارشناسی خود را به منطقه اعزام کنند.
یکی از شهروندان سیستانی ساکن شهرستان زابل میگوید: این چندمین بار طی ماههای اخیر است که با قطعی پیاپی اینترنت با سرعت پایین و همچنین مشکل در خطوط ارتباطی مواجه هستیم. وضعیت آنتندهی خوب نیست و گاهی اتفاق افتاده است که منتظر تماس ضروری بودیم با مشکل مواجه شدیم.
علی دیگر شهروند سیستانی که به دلیل شغلش با اینترنت زیاد سروکار دارد، میگوید: زمانی بوده که مشغول ارائه خدمات کامپیوتری به مشتریان بودم که در نیمه کار اینترنت قطع شده است و شاید برای ساعتها قطع و وصلها تکرار میشد.
مالک یکی از کافینتها در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: طی چند ماه اخیر به طور مداوم در شهر با قطعی اینترنت روبرو بودیم. قطعشدن اینترنت درآمد روزانه ما را تحتتأثیر قرار میدهد و گاهی اوقات پیشآمده مشتری به کافینت میآید؛ اما اینترنت قطع است و گاهی هم اینترنت وجود دارد، اما مشتری نیست؛ بنابراین وجود اینترنت بهصورت مداوم یک ضرورت است تا با رکود مالی مواجه نشویم و بتوانیم هزینههای اجاره مکان و هزینه برق را پرداخت کنیم.
مریم ریگی یکی از فعالان حوزه صنایعدستی بیان کرد: در کنار فروش مستقیم در مغازه به تبلیغ اجناس خود در اینترنت و شبکههای مجازی میپردازم و برای معرفی کارهایم از اینترنت خانگی استفاده میکنم.
اینترنت کمک فراوانی به جذب مشتری میکند و هزینههای بازاریابی و رفتوآمد را کاهش میدهد؛ اما چند وقتی است که با مشکل قطعی و کندی اینترنت روبرو هستیم و وضعیت اینترنت خانگی در سیستان و بلوچستان مطلوب نیست.
وی با اشاره به کند بودن سرعت و قطع و وصلشدن مداوم اینترنت تصریح کرد: متأسفانه با چنین شرایطی نمیتوانم بهخوبی به تبلیغات بپردازم و بسیاری از اوقات با کلافگی و عصبی شدن کار را رها میکنم.
این کاسب گفت: قطعاً مخابرات استان باید خدمات اینترنت را باکیفیت بهتری ارائه دهند تا رضایت شهروندان فراهم شود، اهالی روستاهای جنوب استان به علت قطعی آنتن و اینترنت، نمیتوانند از گوشی تلفن همراه استفاده کنند و ساکنان روستاها با محروم بودن از این خدمات اوقات خود را با کلافگی سپری میکنند.
یکی از شهروندان روستاهای جنوب استان در خصوص قطعی ارتباط به خبرنگار ما گفت: قطعیهای مکرر یک امری عادی برای متولیان شده است و هیچگونه اقدام اساسی برای رفع این معضل صورت نمیگیرد و متأسفانه توجهی به این موضوع نمیشود.
وی دررابطهبا اقدامات مسئولان افزود: این موضوع چندین بار به مخابرات استان اعلام شده است و باوجود این که این مشکل در کل شهرستان همواره وجود داشته مخابرات جوابگو نبوده است.
اما آنچه امروز در استان دیده میشود این است که یکی از نیازهای اساسی دنیای امروز یعنی تلفن و اینترنت که موجب رونق کسبوکار، درآمد و زمینهساز ارتباطات عمومی میشود، در اینجا نادیده گرفته شده است.
امید میرود مسئولان امر هر چه سریعتر به فکر چارهای برای این معضل در این استان باشند.
ارسال دیدگاه