اخبار داغ

یک کارشناس مسکن در گفتگو با دانا:

عدم پایبندی بانک‌ها به ایفای تعهدات مالی بزرگ‌ترین مشکل مسکن ملی است

 عدم پایبندی بانک‌ها به ایفای تعهدات مالی بزرگ‌ترین مشکل مسکن ملی است
عضو کانون سراسری انجمن انبوه سازان با اشاره به تخصیص ۱۵ همت برای پیشبرد اهداف ساخت مسکن ملی گفت: عدم پایبندی بانک‌ها به ایفای تعهدات مالی بزرگ‌ترین مشکل پروژه‌ها است.

رامین گوران کارشناس و فعال اقتصادی حوزه مسکن و از اعضای اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره رویکرد عملی دولت چهاردهم و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر زیرمجموعه‌های اثرگذار بر ساخت مسکن ملی در خصوص چالش‌های موجود در صنعت مسکن اظهار کرد: روند ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن همچنان بر ریل گذشته و مطابق بر تجربیات مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و نهضت ملی پیش می‌رود و تاکنون تقریباً اقدام خلاقانه و روش جدیدی در دل اجرای آن پیاده سازی نشده و مدل همان مدل کار است با این تفاوت که نرخ ساخت و اعداد قیمت تمام شده تغییر کرده است.

بانک‌ها به تعهد خود پایبند نیستند

وی ادامه داد: از دیدگاه فنی و نظر کارشناسی امروز مشکل اصلی پیشبرد پروژه‌ها تأمین مالی است و امروز در کمال تعجب در مقطعی به سر می‌بریم که بانک‌ها آورده مردم را دریافت و رهن را جاری و حساب‌ها را مسدود می‌کنند و از منافع آن منتفع می‌شوند، قرارداد هم می‌بندند؛ ولی تعهد خود را اجرا نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی افزود: امروز سازندگان و مردم در پروژه‌های نهضت ملی مسکن به مشکلی برخورد کرده‌اند که در سابقه چندین ساله من در پروژه‌های ساخت و ساز دیده نشده است.

وی توضیح داد: تاکنون پیش نیامده بود که بانک‌ها قراردادی را جاری کنند ولی به تعهدات خود عمل نکنند و سازندگانی که امروز در استان تهران مشغول به ساخت و ساز برای مردم هستند با این مشکل دست به گریبان‌اند و این عدم پایبندی موجب افزایش زمان ساخت و زیان مردم و سازنده با توجه به افزایش قیمت مصالح شده است.

عدم تعهد به ساخت مسکن هزینه های احتماعی فراوانی را به دنبال دارد

گوران ادامه داد: امروز سازندگان به واسطه تعهد اجتماعی خود و با کمک آورده مردم تلاش می‌کنند که روند ساخت و ساز متوقف نشود ولی خلأ و جای خالی پشتیبانی بانک‌ها برای تأمین مالی در این پروژه‌ها خالی است.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها گفت: هرچه امکان انتقال این مشکلات به مسئولین فراهم شود تصمیم سازی و تصمیم گیری در این زمینه آسان‌تر خواهد شد و مردم به حقوق خود خواهند رسید.

این عضو هیئت رئیسه کانون سراسری انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه نامه‌ای به مسئولان و سران سه قوه در این زمینه نوشته شد، گفت: ما درباره نگرانی از تبعات اجتماعی و هزینه‌های اجتماعی این روند به سران قوا توضیحاتی را ارائه کردیم و از آنها خواستیم تا اگر امکان ایفای تعهدی وجود ندارد این تعهد به مردم داده نشود، زیرا هزینه عدم اعتماد به وجود آمده را باید دولت و حاکمیت بدهد و بازگشت این اعتماد مردم که در راستای تصمیم اشتباه مسئولان به وجود آمده است بسیار سخت است.

چرا باید یک بانک ناتراز تامین مالی را قبول کند ولی به آن عمل نکند؟

گوران افزود: وقتی بانکی ناتراز است و توان اعطای تسهیلات را ندارد چرا قبول می‌کند و تعهد می‌کند به پرداخت وجه؟ و چرا آورده مردم را در اختیار می‌گیرد؛ ولی در نهایت تعهد خود را اجرا نمی‌کند. کسی بانک‌ها را مجبور به قبول تعهد نکرده و این عجیب است که یک بانک تعهد را می‌پذیرد؛ ولی عمل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات در روزهای گذشته در جلسه شورای مسکن هم مطرح شد و استاندار نظر به توبیخ مدیران بانکی داد؛ ولی مشکل اینجاست که توبیخ مدیر مشکلی را از مردم و سازندگان حل نمی‌کند و از نظر سازندگان امروز ضروری است که پروژه‌های کنونی تأمین منابع شوند تا رضایت مردم جلب شود.

وی با اشاره به اینکه امروز نیاز است یک مدل خلاقانه در پروژه‌های مسکن پیاده سازی شود، گفت: مدل‌های سنتی دیگر پاسخگوی مسکن نیست و بهتر است با مشارکت بخش خصوصی و حمایت‌های حاکمیتی مثل تأمین زمین و تسهیلات ارزان و مجوزهای رایگان این امر تسهیل شود.

تصویب تزریق ۱۵ همت با اولویت استان تهران برای گشایش برخی مشکلات

این عضو اتاق ایران خبر داد: هفته قبل تصویب شده است که ۱۵ همت برای گشایش مشکلات از طریق بانک ملی به روند ساخت مسکن ملی با اولویت استان تهران تزریق شود؛ ولی پیگیری‌ها نشان از این دارد که این موضوع تا امروز هنوز عملیاتی نشده که امید داریم با اقداماتی مشابه حداقل در کوتاه مدت برخی گره‌ها باز شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه