اخبار داغ

خدائیان در نشست خبری مطرح کرد؛

نقش کلیدی سازمان بازرسی در نظارت بر اجرای قوانین و مقابله با فساد/ ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم

نقش کلیدی سازمان بازرسی در نظارت بر اجرای قوانین و مقابله با فساد/ ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در راستای تأکید بر اهمیت نظارت قانونی به نقش اساسی این سازمان در پیگیری اجرای صحیح قوانین و شفافیت در مدیریت امور کشور اشاره و بر لزوم شناسایی و تحلیل بسترهای فساد به‌منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه تأکید نمود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) منظور سالروز تاسیس سازمان بازرسی برگزار شد؛ با تسلیت شهادت جمع کثیری از اعضای جبهه مقاومت، به‌ویژه شهیدان حزب‌الله و شهید بزرگوار سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان، اظهار کرد: همگی ما شاهدیم که رژیم اشغالگر قدس در غزه و لبنان دست به جنایات گسترده می‌زند، در حالی که سازمان‌های بین‌المللی که همواره از حقوق بشر سخن می‌گویند، به این وقایع بی‌توجه بوده و در مقابل این کشتارها سکوت کرده‌اند، این شهادت‌ها برای سرنگونی این رژیم فراهم آورده شده‌اند.

وی با گرامیداشت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور افزود: تشکیل این سازمان را به مردم عزیز و همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم و بر فعالیت‌های همکاران در این زمینه تأکید دارم. سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور را بر عهده دارد. این وظیفه بسیار مهم و خطیر است، چرا که ما باید در تمامی قوانین و بخش‌ها نظارت دقیقی داشته باشیم تا قوانین به درستی اجرا شوند.

وی افزود: علاوه بر این وظیفه قانونی، بر اساس آیین‌نامه‌های نظارتی، سازمان بازرسی همکاری نزدیک با هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد تا بر سیاست‌های پولی نظام نظارت کند. اجرای این وظیفه در راستای منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضاییه و سند تحول قضایی، در دوره تحول و تعالی، از اولویت‌های سازمان محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف فوق، ابتدا به شناسایی مسائل و مشکلات کشور می‌پردازیم، خاطر نشان کرد: طبق آسیب شناسی صورت گرفته ۲۰۰۰ مسئله و ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم همچنین راه‌های رفع این مشکلات را شناسایی کردیم و در دولت سیزدهم این موضوعات را به رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم ارائه دادیم که ایشان دستور دادند تا دولت در همکاری با دستگاه قضایی نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در دولت جدید هم بسترهای فساد را در اختیار مسئولان دولت چهاردهم قرار دادیم و امیدواریم با همکاری دولت چهاردهم نسبت به رفع آنها اقدام شود در عین حال بازرسی‌ها و نظارت‌ها برای رفع مشکلات در حال پیگیری است.

خداییان اظهار داشت: سازمان بازرسی ۱۶ هزار و ۷۴۱ مورد گزارش اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داشته است که ۱۳ هزار و ۵۵۸ مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرایندها بوده و در نتیجه این گزارش‌ها اثربخشی‌هایی هم حاصل شده است.

وی با بیان اینکه رشد ۳۰۰ درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (۱۴۰۲) نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) وجود داشته است، افزود: تسریع در وصول و انتقال وجوه حدود ۱۴۰ همت اثربخشی داشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره مسدودسازی سپرده‌های بانکی برای متقاضی تسهیلات گفت: برخی بانک‌ها زمان ارائه تسهیلات، متقاضیان را مجبور به سپرده گذاری می کردند همچنین برخی نیز بخشی از تسهیلات پرداخت شده را تا پایان پرداخت اقساط مسدود می‌کردند که این اقدام خلاف قوانین بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: بازرسان در این زمینه ورود کردند و با کمک بانک مرکزی هشدارهایی در این زمینه به بانک‌ها داده شد همچنین نسبت به اصلاح سامانه‌های مرتبط اقدام شد از اینرو اگر بانکی این اقدام خلاف قانون را مرتکب می‌شد بانک مرکزی متوجه می‌شد و طبیعتاً با بانکی که برخلاف قوانین عمل می‌کرد، برخورد لازم صورت می‌گرفت؛ در رابطه با این موضوع بررسی‌ها و بازرسی‌های متعددی انجام شد و این بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تخلفات خودروسازان گفت: یکی از گلایه‌های مردم و حتی گزارش‌هایی که از طریق سامانه ۱۳۶ به سازمان بازرسی وارد می‌شود، شکایات مربوط به وزارت صمت و خودروسازان به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروها است. 

وی ادامه داد: سامانه یکپارچه خودرو در سال ۱۴۰۱؛  ۵۰۰۰ نفر برای خودروی سمند سورن ثبت‌نام کرده بودند. وزارت صمت ادعای آنها را تایید کرد و البته شورای رقابت هم اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه مزبور تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره معامله‌ بین شستا و ستاد اجرایی فرمان امام بدون گرفتن تاییدیه به ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: مدیرعامل شستا طبق توافقنامه‌ای که میان شستا و ستاد اجرایی فرمان امام، ۴۵ درصد گروه مالی مفید و ۱۰ درصد پتروکیمیا را با برآوردی که به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال بود، خریداری کرده است و مقرر شده بود که ۲۵ درصد از ثمن معامله را در هشت قسط پرداخت کنند که این مبلغ پرداخت نشد و بخش کمی از پیش‌پرداخت به فروشنده یعنی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شد.

وی ادامه داد: بازرسان پس از اطلاع از موضوع ورود کردند که ابهاماتی در قرارداد وجود داشت. 

خداییان توضیح داد: در رابطه با تامین منبع مالی این قرارداد ابهام وجود داشت چرا که در قانون برنامه هفتم سازمان‌های بازنشستگی مکلف شدند تا شرکت‌های خود را واگذار کنند نه اینکه اضافه کنند؛ همچنین گروه مفید پروژه‌های زیادی دارد که هنوز اتمام نیافته است و متاسفانه بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه شستا زیان‌ده هستند. 

وی افزود: با ورود سازمان بازرسی و مخالفت سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی بعید است که این قرارداد به نتیجه برسد و باید ببینیم که وزارت رفاه چه تصمیمی برای این قرارداد خواهد گرفت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه