اخبار داغ

خنکای نسیم دستگیری از محرومان در گرماگرم حکمرانی پول!

خنکای نسیم دستگیری از محرومان در گرماگرم حکمرانی پول!
موسسه خیریه سیدالکریم سال ۸۶ تاسیس شده است که ۱۳۰۰ مددجو دارد، ۳۵۰ خانم که به دلیل فوت، طلاق، زندانی شدن، از کار افتادگی و یا بدسرپرستی همسرانشان سرپرست خانواده خود هستند و فرزندان آنها زیر نظر خیریه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سایت بسیج مداحان، به خیابان های شهر که قدم می گذارم می بینم که شهر پر از هیاهوست. تلاطم و سر و صدا بیداد می کند. آدم ها با سرعت از کنار هم می گذرند و توجهی به هیچ چیز ندارند. سرعت و منفعت حرف اول را می زند. آدم ها مثل خوابگردها به دنبال یک چیز موهومی می دوند، عجله دارند، حرص دارند. انگار کسی دنبال شان کرده باشد. انگار تنها خودشان در این دنیا هستند. انگار نه انگار که قرار بوده آدم ها با هم زندگی کنند، قرار بوده از حال هم با خبر باشند و مرحم دردهای هم باشند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

پیاده می روم تا جنوب شهر. تا انتهای خیابان فداییان اسلام. کمی مانده به قبله تهران، ( حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ). وارد ساختمانی می شوم و سراغ دفتر خیریه سیدالکریم را می گیرم. آنجا هم شلوغ است! همه در رفت و آمد هستند. از بیش از ۱۵ نفر پرسنل و تقریبا به همین تعداد کسانی که در کارهای خیریه کمک می کنند، تنها چهار نفر حاضر شدند درباره کارهایشان مصاحبه کنند. آقای اطاعتی قائم مقام خیریه، خانم گلزاری روابط عمومی و مسئول واحد اشتغال، خانم رجبی مسئول واحد وام و خانم مردان شاهی مسئول واحد جهیزیه. حاصل گفتگو با آنها را می خوانید:

,

***

,

موسسه خیریه سیدالکریم سال ۸۶ تاسیس شده است. رییس هیات امنا آقای مسعود سلطان پور و آقای علی اکبر مداحی مدیرعامل این موسسه هستند. موسسه خیریه سیدالکریم ۱۳۰۰ مددجو دارد، ۳۵۰ خانم که به دلیل فوت، طلاق، زندانی شدن، از کار افتادگی و یا بدسرپرستی همسرانشان سرپرست خانواده خود هستند و فرزندان آنها زیر نظر خیریه هستند. بیشتر مددجویان اقشار ضعیف جنوب شهر تهران و شهرری و ورامین هستند.

,

ابتدا شروع کار خیریه ۲۰ نفر حامی داشتیم که اخیرا به ۴۵۰ نفر رسیده است و گردش مالی در سال ۸۶ حدود ۵۰ میلیون تومان بود که در آخر سال گذشته به یک میلیارد تومان رسید.

,

در ابتدا پس از معرفی، مددجو به واحد مددکاری می رود. پس از تکمیل فرم تحقیق حضوری و تحقیق و تایید شرایط مددجویی توسط مدیرعامل خیریه به طور رسمی تحت پوشش خیریه قرار می گیرد.

,

پس از آنکه فرد به صورت رسمی مددجوی خیریه می شود می تواند از امکانات و موقعیت های واحدهای مختلف استفاده نماید. این موسسه شامل واحدهای وام، بیمه و درمان، اشتغال و کارآفرینی، جهیزیه، اردویی و آموزش، مشارکت های مردمی، صدقات، مشاوره ، روابط عمومی، مالی، آموزش و بیمه.

,

خیریه سیدالکریم یک واحد مشاوره هم دارد که به مددجویان و خانواده آنها مشاوره های مختلف ازجمله مشاوره ازدواج ارائه می دهد. به ویژه برای مددجویانی که به هر دلیل شوهر خود را از دست داده اند و برای بار دوم قصد ازدواج دارند.

,

 

,

, ,

خیرین و حامیان خیریه سیدالکریم بیشتر مخاطبین هیات رزمندگان هستند که پس از ارتباط از طریق پیامک یک فرم خیرین برایشان ارسال می شود و به صورت حضوری با خیریه آشنا می شوند. تا امروز حدود ۷۰ نفر خیّر خاص جذب شده اند که کسانی هستند که ماهیانه از ۱۰۰هزار تومان به بالا کمک می کنند. اکثر آنها نحوه هزینه کرد کمک های خود را مشخص نمی کنند و صرفا برای هزینه در راه خیر کمک می کنند.

,

حقوق پرسنل و مخارج جاری خیریه از طریق هیات امنا تامین می شود و کمک های خیرین و صدقات تنها برای مددجویان هزینه می شود. موسسه حدودا ۵ سال اجاره نشین بود که با همت یکی از اعضای هیات مدیره دو واحد اداری توسط شهرداری منطقه بیست در اختیار خیریه قرار گرفت.

,

یکی از خیرین آقای حاج حسین بنویدی هستند که یک بلوک مسکونی ۱۶واحده را با زیر قیمت تمام شده به خیریه اهدا کردند و تعدادی از مددجویان توانستند پس از سال ها صاحب خانه شوند. تنها مبلغی که مددجویان پرداخت کردند ۵ میلیون تومان بود که این مبلغ هم به صورت وام به مددجویان اعطا شد و قسط های آن هم اکثراً از طریق کمک های خیرین به مددجویان پرداخت می شود.

,

 

,

, ,

در واحد اشتغال مددجویان پس از تکمیل فرم دو صفحه ای اشتغال که شامل بیوگرافی و مشخصات و علایق آنها برای کار، نتیجه تحقیقات و پیگیری خیریه و کارهایی که به آنها پیشنهاد شده ثبت می شود.

,

این واحد توانسته بسیاری از مددجویان را مشغول به کار کند و برای آنها کلاس های خیاطی برگزار شد و آموزش های لازم برای اشتغال به آنها داده شد. برخی مددجویانی که ناامید و افسرده بودند با تشویق های مکرر و شرکت در این کلاس ها و خرید چرخ خیاطی و دار قالی بافی و کمک های دیگر انگیزه کار پیدا کردند و مشغول به کار شدند. کلاس آرایشگری هم به همین شکل برگزار شد.

,

از سال ۸۸ حدود ۲۸۴ نفر به همین شکل شاغل شدند. حدود ۷۰ نفر از مددجویان هم به دلیل مشکلات، داشتن فرزند کوچک، اشتغال به تحصیل و یا نداشتن تخصص به صورت موردی به کارهای خدماتی می پردازند که وقت زیادی از آنها را نمی گیرد و درآمدی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی برای آنها دارد.

,

یکی از مددجویانی که در کلاس خیاطی شرکت کرده بود الان خود کارآفرین است و کارگاه خیاطی دارد و ۴ کارگر دارد. البته او و دیگر مددجویان که مشغول به کارهای مختلف با درآمدهای مناسب شده اند، هنوز با خیریه ارتباط دارند و هیچ وقت ارتباط موسسه با آنها قطع نمی شود و پرونده آنها بایگانی نمی شود و با دسته بندی های مختلف و بر اساس اولویت نیازمندی آنها از خدمات موسسه استفاده می کنند.

,

مددجویان اولویت یک کسانی هستند که از همه خدمات خیریه اعم از دریافت مواد غذایی، کمک های بلاعوض حامیان، وام، خدمات اردویی و مشاوره و... استفاده می کنند.

,

مددجویان اولویت دو حامیان خاص ندارند و کمک های بلاعوض دریافت نمی کنند و خودشان توانایی نسبی برای مدیریت زندگی خود را دارند و به صورت دوره ای مواد غذایی و وام دریافت می کنند

,

مددجویان اولویت سه هم وام، خدمات اردویی و کلاس های آموزشی و مشاوره استفاده می کنند.

,

 

,

, ,

در سال ۸۷ یک پروژه بزرگ اشتغالزایی با عنوان سبزی خردکنی و سبزی خشک کنی آغاز شده است و مجوزهای لازم اخذ شده است که با کمک آقای سلطان پور یکی از اعضای هیات امنای موسسه دیوار کشی آن انجام شد که حدودا ۱۵۰ میلیون هزینه داشت و هنوز بدهکارهستیم و برای ساخت سوله اشتغال یک میلیارد تومان برآورد هزینه شده که امید است ان شاء الله باکمک خیرین محترم و نیکوکاران این مبلغ تامین شود .

,

اشتغال مورد نظر برای این کارگاه در مرحله اول بسته بندی مکانیزه سبزیجات می باشد که حدود ۶۰ نفر از مددجویان موسسه خیریه سید الکریم را که زنان بی سرپرست، بدسرپرست و ایتام می باشند را بکارگیری خواهد نمود و ان شاء الله در مراحل بعدی اشتغالزایی و رشته های آن گسترش می یابد.

,

در واحد جهیزیه هم اقدامات خوبی صورت گرفته و تا کنون برای ۲۵ نفر از مددجویان که به دلیل نبود جهیزیه توان ازدواج نداشتند، جهیزیه تهیه شد و راهی خانه بخت شدند. برای تهیه جهیزیه مراسم گلریزانی با حضور خیرین و عروس برگزار می شود و خیرین حاضر در آن مراسم خرید اقلام مختلف را تقبل می کنند و یکی دیگر از خیرین هزینه سفر و اسکان نوعروس و همسرش را در مشهد مقدس به عنوان ماه عسل تامین می کند.

,

اقلام جهیزیه اهدایی یخچال­فریزر، فرش ۹ متری، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، اجاق­گاز، اتوی بخار، سرویس تفلون، سرویس پلاستیک، سرویس قاشق و چنگال و دیگر لوازم شروع یک زندگی ساده است. در کنار آن جلسات فرهنگی هم با نوعروسان برگزار می شود و بر زندگی ساده و کنار آمدن با همسر تاکید می شود.

,

با ستاد جهیزیه قراردادی منعقد شده و با همکاری خیرین این ستاد جهیزیه و معرفی به کارخانجات، اقلام با نرخ دولتی تهیه می شود که برخی از فروشنده ها نیز برخی اقلام را به خیریه هدیه می دهند و یا فرش های جهیزیه با قیمت های پایین تهیه می شود.

,

 

,

, ,

اعطای وام از سال ۸۵ با معرفی و ضمانت مددجویان در بانک ملی شروع شد و با گسترش کار با صندوق های دیگر مانند الزهرا(س) و سادات و یا موسسات مالی اعتباری مانند مولی الموحدین قرارداد بستیم و بر اساس اولویت های خرید مسکن، ودیعه مسکن، بیماری های صعب العلاج، اشتغال، تعمیرات خانه، پرداخت بدهی و... و فرم تکمیل شده توسط مددجویان به آنها وام تعلق می گیرد. سقف اعطای وام یک میلیون تومان است و تنها برای مسکن ۵ میلیون تومان وام پرداخت شده است.

,

بازپرداخت وام های یک میلیون تومانی ماهانه ۳۳ هزار تومان است که بعضاً به دلیل عدم توان پرداخت از کمک های واریزی حامیان و خیریه پرداخت می شود.

,

وام را در سال ۸۵ از مبلغ ۴ میلیون تومان شروع کردیم و در سال ۹۲ به پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان وام رسیدیم. پیش از این کمک های بلاعوض بر اساس سرانه هر خانواده توسط خیریه پرداخت می شد اما از بهمن ۹۱ شناسنامه هایی برای فرزندان مددجویان تهیه شد و خیرین آنها را تحت سرپرستی خود قرار می دادند و هر مبلغی که در توان شان است به صورت ماهانه به خیریه پرداخت می کنند و با این شیوه مبالغ بیشتری به مددجویان به صورت عابر بانک به طور ماهیانه پرداخت می شود.

,

واحد آموزش خیریه درباره مشاوره تحصیلی به مددجویان راهنمایی و کمک می دهند و با معرفی به مراکز و کلاس های آموزشی به جبران ضعف های درسی آنان کمک می کنند. برای پیگیری وضعیت آموزشی کارنامه های خود را به واحد آموزش ارائه می کنند و از دانش آموزان ممتاز هم همه ساله در نیمه رمضان در همایش اکرام ایتام به شیوه های مختلف توسط سازمان بسیج وخیریه تقدیر به عمل می آید.

,

در واحد بیمه و درمان مددجویانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند شناسایی می شوند و با راهنمایی این واحد مددجویان خود را بیمه خویش فرما می کنند و با ارائه فیش پرداخت به خیریه مبلغ پرداختی را دریافت می کنند. تمام مددجویان هم بیمه تکمیلی درمان می شوند و مشکلات حاد و عمل های جراحی مددجویان هم با کمک شهرداری تهران در سال گذشته انجام شد. چند پزشک هم در رشته های دندانپزشکی و زنان و... متقبل معاینه و درمان مددجویان شده اند که با معرفی موسسه به آنها خدمات پزشکی رایگان ارائه می کنند.

,

 

,

, ,

کمک های غیر نقدی و مواد غذایی هر سه ماه یک بار بر اساس توانایی خیریه به صورت بسته های مواد غذایی به مددجویان اهدا می شود. محتوای کمک های غیر نقدی هم به کمک های خیرین و سازمان ها بستگی دارد و حدود ۳۵۰ خانواده از آن استفاده می کنند. آخرین نوبت ارائه ارزاق شامل یک بسته ماکارانی، دو قوطی روغن، پنج کیلو برنج، یک بسته حبوبات، یک کیلو قند، یک کیلو شکر و یک بسته گوشت بود که از لحاظ ریالی بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می شود.

,

برنامه های فرهنگی خیریه سفرهای زیارتی مشهد و قم و جمکران و اردوی فرهنگی دشت بهشت است. برخی موسسات آموزشی هم با خیریه قرار دارند و به فرزندان محصل مددجویان تخفیف های خوبی ارائه می کنند.

,

به لطف خدا و با همکاری بسیج ،شهرداری و سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین توانستیم اردوهای مشهد و پارک ارم را برگزار کنیم و یک همایش سالانه هزار نفره هم برای آشنایی مددجویان و خیرین برگزار می شود که در نیمه رمضان است و به حذف افطار و اهداء هدایا می باشد.

,

نشانی وب سایت موسسه خیریه سیدالکریم
seyedolkarim.com
و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۰۸۳ است.

,
,
,

 انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
فرشته عرفانی -> 1401/12/29
پاسخ

سلام لطفاپرونده منو رسیدگی کنیند من راضی نیستم