اخبار داغ

صادرکننده برتر کشور :

برخی‌ها اجازه سرمایه‌گذاری در ارومیه را نمی‌دهند/ اتاق بازرگانی تبدیل به یکی از موانع صادرات شده است

برخی‌ها اجازه سرمایه‌گذاری در ارومیه را نمی‌دهند/ اتاق بازرگانی تبدیل به یکی از موانع صادرات شده است
استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌هایی است که پتانسیل‌های بسیار بالایی در راستای صادرات میوه و محصولات کشاورزی دارد اما موانع و مشکلاتی پیش روی آن وجود دارد که اجازه فعالیت و صادرات را نمی‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،صادرات کالای ایرانی یک از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی است که باعث رونق اقتصاد و تولید داخلی می‌شود. حال اینکه عمده محصول آذربایجان غربی بر کشاورزی استوار است صادرات میوه می تواند نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی کشور و آذربایجان غربی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آناج, ،, صادرات کالای ایرانی یک از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی است که باعث رونق اقتصاد و تولید داخلی می‌شود. حال اینکه عمده محصول آذربایجان غربی بر کشاورزی استوار است صادرات میوه می تواند نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی کشور و آذربایجان غربی داشته باشد.,

سید صادق موسوی یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان این استان است که در گفت‌وگوی تفصیلی با پایگاه اطلاع رسانی آناج در ارومیه از موانع صادرات در آذربایجان‌غربی می‌گوید.

,

 شما به عنوان یک تاجر و یا صادر کننده چه موانع و مشکلاتی را در پیش روی خود می بینید؟ آیا ارگان‌های دولتی یا مسئولین ذیربط در این امر از نظر شما دخیل هستند؟

,  شما به عنوان یک تاجر و یا صادر کننده چه موانع و مشکلاتی را در پیش روی خود می بینید؟ آیا ارگان‌های دولتی یا مسئولین ذیربط در این امر از نظر شما دخیل هستند؟,  شما به عنوان یک تاجر و یا صادر کننده چه موانع و مشکلاتی را در پیش روی خود می بینید؟ آیا ارگان‌های دولتی یا مسئولین ذیربط در این امر از نظر شما دخیل هستند؟,

سید صادق موسوی: در حوزه صنعت و معدن امروزه کشورمان ایران بهترین مواد اولیه را دارد ولی بعضی از نهاد ها مثل اتاق بازرگانی  همکاری‌های لازم را ندارند. امثال آقایانی که در اتاق بازرگانی مشغول به کارند کاری کرده‌اندکه عرصه صادرات و واردات و حتی صنعت فقط در زمام افراد خاصی باشد و این امر سبب شده تا زمانی که تاجرانی برای سرمایه‌گذاری به استان سفر می‌کنند شخصی برای مکاتبه با آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد.

, سید صادق موسوی:, سید صادق موسوی:,

چند ماه پیش یک تاجر ارومیه‌ای مقیم روسیه با رایزنی‌ها مختلف توانست استاندار یکی از استان‌های کشور روسیه را به ارومیه بیاورد اما علی رغم اطلاع مسئولین دولتی و اتاق بازرگانی هیچ کس برای استقبال از وی هم نرفت!

,

 علت اصلی این که اتاق بازرگانی را مسئول عقب ماندگی توسعه صادراتی استان می‌دانید چیست؟

,  علت اصلی این که اتاق بازرگانی را مسئول عقب ماندگی توسعه صادراتی استان می‌دانید چیست؟,  علت اصلی این که اتاق بازرگانی را مسئول عقب ماندگی توسعه صادراتی استان می‌دانید چیست؟,

سید صادق موسوی: متاسفانه اتاق بازرگانی استان در 15 سال گذشته با دریافت وام‌های هنگفت برای آوردن صنایع و دستگاه‌هایی از  خارج از کشور، بسیار اشتباه و ضعیف عمل کرد و حتی باعث شد طرحی که برای اشتغال زایی چندین جوان داشتیم روی زمین بماند. انها دستگاه‌هایی را با وام‌های کلان وارد کشور کردند که اکنون بلا استفاده است و در حال حاضر هم به جای حل مشکلات و میدان دادن به تاجرین و صادر کنندگان برای وارد کردن سرمایه به کشور صرفاً مشغول بازپرداخت وام‌هایی هستند که خود به غلط زیر بار آن رفته‌اند.

, سید صادق موسوی:, سید صادق موسوی:,

2 سال پیش با سفر لاریجانی به استان، به همراه تعدادی از تجار آذربایجان غربی نامه‌ای را به نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نوشتیم تا در اختیار رئیس مجلس قرار دهد در این نامه آمده بود که افراد ذکر شده در نامه حاضر به سرمایه گذاری با اعتبار 250 میلیارد تومان در استان هستند در حالی که در همان جلسه برخی آقایان گزارش غلط به رئیس مجلس داده بودند که آذربایجان غربی مقروض است و نمی‌تواند سرمایه گذاری داشته باشد.

,

آمارهای غلط ارائه می‌دادند تا ما را ورشکسته نشان دهند ما گفتیم چنین چیزی نیست ما بدون اخذ وام و دیگر موارد آماده سرمایه گذاری در استان هستیم که این سرمایه گذاری خود منجر به اشتغال زایی در کشور می‌شود.

,

, ,

 در رابطه با محصول اصلی استان که عمدتاً  محصولات کشاورزی است برنامه‌ای مد نظر داشته‌اید؟

,  در رابطه با محصول اصلی استان که عمدتاً  محصولات کشاورزی است برنامه‌ای مد نظر داشته‌اید؟,  در رابطه با محصول اصلی استان که عمدتاً  محصولات کشاورزی است برنامه‌ای مد نظر داشته‌اید؟,

سید صادق موسوی : آذربایجان غربی منبع بسیار خوبی برای کار است ولی مسئولان سنگ اندازی می‌کنند و حمایتی در کار نیست.  در حال حاضر در استان، سردخانه‌های اتمسفری زده شده ولی وقتی دستگاهی برای بسته بندی میوه وجود ندارد هیچ فایده‌ای ندارد. ما هزینه‌ی مشتری را نمی‌خواهیم ما خودمان هزینه را می‌آوریم ولی یک نفر باشد که از این طرح‌ها استقبال کند.

, سید صادق موسوی :, سید صادق موسوی :,

چند روز دیگر فصل چیدن میوه‌هاست ولی هیچ کس متولی امر نیست که فکری کند اگر میوه‌ها بسته بندی نشود چه اتفاقی خواهد افتاد و باز هم اگر صادراتی صورت نگیرد برخی با مبلغ بسیار کمی آن هم با چک 6 ماهه از کشاورز خریداری می‌کنند که این باز هم به ضرر کشاورز است.

,

در میان صحبت‌هایتان از سرمایه گذاری کلان 250 میلیاردی گفتید. آیا شما نیز با وام های دولتی فعالیت خود را آغاز می کنید؟

, در میان صحبت‌هایتان از سرمایه گذاری کلان 250 میلیاردی گفتید. آیا شما نیز با وام های دولتی فعالیت خود را آغاز می کنید؟, در میان صحبت‌هایتان از سرمایه گذاری کلان 250 میلیاردی گفتید. آیا شما نیز با وام های دولتی فعالیت خود را آغاز می کنید؟,

سید صادق موسوی: ما اصلا بحث وام نمی‌کنیم و تسهیلات نمی‌خواهیم فقط خواستاریم جایی باشد که بتوانیم برای جوانانمان  اشتغال زایی کنیم. علاوه بر این‌ها تجارت در آذربایجان‌غربی انفرادی شده چرا که یک شخص فرمان می‌دهد فلان کار را انجام دهید و یا ندهید و این اقتصاد رانتی موجب عقب ماندگی استان می‌شود.

, سید صادق موسوی:, سید صادق موسوی:,

وقتی می‌گوییم وام نمی‌خواهیم پول از خودمان است اجازه بدهند دستگاه ها و ماشین آلات دسته بندی را مستقر کنیم. در هر منطقه اگر این دستگاه های بسته بندی مستقر شده و فعالیت کنند بالای 5000  شغل برای جوانانمان بوجود می آید.

,

, ,

 آیا بستر های لازم برای این طرح صادراتی شما فراهم شده است؟

,  آیا بستر های لازم برای این طرح صادراتی شما فراهم شده است؟,  آیا بستر های لازم برای این طرح صادراتی شما فراهم شده است؟,

سید صادق موسوی: اجناسی را که می خواهیم صادر کنیم بستر صادرات ندارد و اجازه نمی دهند این بستر ایجاد شود. برای صادرات میوه به روسیه، بار باید 6 روز در راه بماند ولی اگر هواپیمای باربری باشد قطعاً این صادرات در 55 ساعت انجام می‌گیرد.

, سید صادق موسوی:, سید صادق موسوی:,

در این استان هیچ یک از مسئولان دولتی علی رغم پیگیری‌ها اهمیتی به طرح های سرمایه گذاری نمی‌دهند. فکر و ذکر اتاق بازرگانی فقط معطوف به باز پرداخت وام هایی شده که گرفته‌اند و بقیه تاجران در هوا مانده‌اند.

,

گاهاً شده ما توانسته‌ایم از عراق یا سایر کشورها تاجر بیاوریم تا کالای ما صادرات شود ولی به دلیل عدم احساس مسئولیت دولتی ها و اتاق بازرگانی نتوانسته ایم این امر را انجام دهیم.اصلاً در ارومیه تجارت و سرمایه گذاری را تحویل نمی گیرند و همین عامل باعث می شود تا تجار خارجی که برای خرید به ارومیه می آیند از این شهر فرار کنند.برایمان جای سوال است که وقتی صرفاً بسته بندی میوه جات می تواند نزدیک 5 هزار شغل در ارومیه ایجاد کند چرا آقایان اجازه نمی دهند.

,

 در خواستتان از مسئولین چیست؟

,  در خواستتان از مسئولین چیست؟,  در خواستتان از مسئولین چیست؟,

سید صادق موسوی : از مسئولین خواستاریم تا همتی کنند و کارها را پیش ببرند ما نه وام می خواهیم و نه پولی از دولت مطالبه می  کنیم بلکه فقط راه را برای صادرات کالای ایرانی هموار کنند که متاسفانه اتاق بازرگانی و مسئولین دولتی در این مورد غفلت می‌کنند.

, سید صادق موسوی :, سید صادق موسوی :,

انتهای پیام/

 
,

انتهای پیام/

,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه