اخبار داغ

نجم‌الدین در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل ایران خودرو عنوان کرد

کسب رتبه نخست اشتغال‌زایی در کشور/«دنا» تا دو ماه آینده تولید می‌شود

کسب رتبه نخست اشتغال‌زایی در کشور/«دنا» تا دو ماه آینده تولید می‌شود
مدیر سابق ایران خودرو کاهش تعهدات معوق و کسب رتبه اول 200 شرکت برتر را از دیگر موارد عملکرد ایران خودرو ذکر کرد و سال 91 را سال آب دیدگی ایران خودرو، تولید بدون ارز نفتی، تولید انبوه 206 داخلی سازی شده و آغاز تولید رانا با تیراژ روزانه 300 دستگاه خواند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مهندس نیوز، مراسم تودیع جواد نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو و معرفی هاشم یکه زارع مدیرعامل جدید در سازمان مدیریت صنعتی، با حضور چهره‌های صنعت خودروسازی و قطعه سازی از رئیس سازمان گسترش و روسای انجمن‌های خودروسازی و قطعه سازی، اعضای کمیسیون صنایع و اقتصادی مجلس، مدیران شرکت های خودروسازی و.... برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

در ابتدای این مراسم مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل سابق ایران خودرو در گزارشی به ارائه عملکرد دوران مدیریت خود پرداخت.

,

جواد نجم الدین؛ سال 91سال آب دیدگی ایران خودرو/ اجرای 1100 پروژه بهبود کیفیت

, جواد نجم الدین؛ سال 91سال آب دیدگی ایران خودرو/ اجرای 1100 پروژه بهبود کیفیت ,

جواد نجم الدین با اشاره به تحولات گروه صنعتی ایران خودرو در دوران چهار ساله اخیر، اظهار داشت: تحولاتی از قبیل تغییر ترکیب تولید در جهت سودآوری، به افزایش سهم برند ملی در بازاهای صادراتی و ارتقای سیستم های تولید و کیفیت را تجربه کرد. در سال 88 که مسوولیت ایران خودرو را بر عهده گرفتم همین مشکلات و بحران مالی وجود داشت و تولید به حداقل رسیده بود. با وجود این ها در سال های بعد از آن تولید افزایش یافت و ایران خودرو دستاوردهای جدیدی را در صنعت خودروی کشور رقم زد.

,

نجم‌الدین با توجه به اینکه در آن زمان پست معاونت خودرویی وزارت صنایع به او پیشنهاد شده بود را نپذیرفت و به جای آن به ایران خودرو آمد، افزود: دو میلیون و 651 هزار دستگاه خودرو از سال 88 تا 91 را از جمله موارد مهم در کارنامه عملکرد خود در ایران خودرو دانست و همچنین افزایش 82 هزار دستگاه از سال 83 تا 88 را نیز یادآورشد و در سال های 88 و 89 بالغ بر 155 هزار دستگاه رشد تولید داشتیم که چهار برابر همین شاخص در پنج سال قبل از آن بود.

,

وی همچنین تعداد تولید خودرو در سال 88 را 680 هزار دستگاه ذکر کرد که نسبت به سال قبل از آن 13 درصد رشد کرده است و در سال 89 بالغ بر 755 هزار دستگاه تولید شد که نشان دهنده 11 در صد رشد نسبت به سال قبل از آن و تعلق داشتن 51 درصد سهم بازار به ایران خودرو است.

,

نجم الدین کسب رتبه اول در اشتغال زایی در میان صد شرکت برتر ایران را از دستاوردهای ایران خودرو برشمرد و اظهار داشت: ایران خودرو در سال 90 تعداد 772 هزار و 777 دستگاه تولید کرد که بالاترین رقم در کشور به شمار می رود و با توجه به بحران اقتصادی سال 91 تولید خودرو در این سال را 444 هزار و 444 دستگاه و سهم بازار ایران خودرو را 51 درصد ذکر کرد که 47 درصد آن سواری و سه درصد آن تجاری بود.

,

وی درادامه تولید پنج ماه امسال را بالای 120 هزار دستگاه ذکر کرد که با توجه به مشکلات شماره گذاری، قیمت گذاری و استاندارد و مشکلات دیگر، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

,

مدیر سابق ایران خودرو کاهش تعهدات معوق و کسب رتبه اول 200 شرکت برتر را از دیگر موارد عملکرد ایران خودرو ذکر کرد و سال 91 را سال آب دیدگی ایران خودرو، تولید بدون ارز نفتی، تولید انبوه 206 داخلی سازی شده و آغاز تولید رانا با تیراژ روزانه 300 دستگاه دانست و گفت: با توجه به محروم بودن از ارز مبادلاتی و مرجع، 300 میلیون یورو ارز آزاد گرفتیم. همچین با دوبرابر شدن صادرات، 397 هزار و 411 دستگاه تولید کردیم.

,

نجم الدین در ادامه با اشاره به اجرای 1100 پروژه بهبود کیفیت گفت: ایران خودرو با 137 تریلیون ریال فروش در سال 89 در صدر برترین ها قرار گرفت و این میزان درآمد در سال 90 به 126 تریلیون ریال رسید که باز هم ایران خودرو را در صدر قرار داد.

,

وی در ادامه افزود: اسفندماه سال گذشته پس از صحبت‌های رییس جمهوری وقت، تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت واگذار شد به همین دلیل اسفند 91 و فروردین و اردیبهشت امسال نتوانستیم خودرو بفروشیم در حالی که انبارها پر از خودرو بود و فضایی در جامعه درست کردند که قیمت خودرو قرار است 40 درصد کاهش داشته باشد به همین دلیل مردم خرید خودرو را متوقف کردند و حتی نتوانستیم نقدینگی لازم را از فروش تولیدات تامین کنیم. بخشی از اظهاراتی که در داخل کشور در ارتباط با کیفیت خودروها مطرح می‌شود بی انصافی است و مورد استفاده خریداران خارجی قرار می‌گیرد به گونه‌ای که آنها با استناد به انتقادات داخلی درخواست کاهش قیمت داشته‌اند که ما نیز نپذیرفته‌ایم.

,

نجم الدین عنوان کرد: گفته می شود که ایران خودرو تسهیلات گرفته و به جای تولید، بانکداری می کند. ‌15 سال پیش با پذیره نویسی و پرداخت 10 میلیون تومان، 33 درصد سهام بانک پارسیان را خریداری کردیم و این سهام تاکنون سودده بوده است. خواستیم سهام را بفروشیم اما وزارت اقتصاد جلوی واگذاری‌ آن را گرفت و می گویند سهام را به صورت تدریجی بفروشید درحالی که در این شرایط قیمت سهام به یک سوم قیمت واقعی آن تنزل می یابد.

,

وی در پایان با اشاره تولید خودروی دنا تا دو ماه آینده تصریح کرد: رانا لوکس، وانت تندر 90 ، سورن با موتور توربو شارژ و یک خودرو شاسی بلند از جمله محصولات جدید ایران خودرو در سال 92 است و سمند سورن، پارس سال LX، سوزوکی کیزاشی، تندر 90 با گیربکس اتوماتیک، 206 ایرانی، 207i و پژو SlX از جمله خودروهای تولیدی در پنج سال اخیر است.

,

در ادامه مهرداد بذرپاش عضو کمیسیون صنایع در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

,

مهرداد بذرپاش؛ صنعت خودرو را نباید با صنایع دفاعی مقایسه کنیم

, مهرداد بذرپاش؛ صنعت خودرو را نباید با صنایع دفاعی مقایسه کنیم,

مهرداد بذرپاش عضو کمیسیون صنایع در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایران خودرو گفت: خودرو سازی صنعتی است که همه ارقام و اعداد آن توسط کارشناسان، نمایندگان و مجلس و خبرنگاران ارزیابی می‌شود. در صنعت خودرو دارای ضعف هستیم چرا که در صنعت خودرو هر نظری قابل اعمال است و صنعت منتزعی نیست و با همه اقشار مردم سروکار دارد. یک مدیر در صنعت خودروسازی آن قدر در فشار است که مجبور است 60 تا 70 درصد زمان خود را به امور حاشیه‌ای اختصاص دهد، اما در صنایع دفاعی درست است که دارای رشد بوده‌ایم اما هیچ کس از این صنعت اطلاعی ندارد و تنها ممکن است به یک رونمایی از محصولات این صنعت اکتفاء شود لذا درست نیست که صنعت خودرو را با صنایع دفاعی مقایسه کنیم بلکه باید شرایط ارزیابی شود.

,

بذرپاش در ادامه گفت: برخی می‌گویند اینها خودرو را می‌فروشند، یک میلیون به بیت رهبری می‌دهند یک میلیون فلان‌جا می‌دهند، در حالی که این گفته ها صحت ندارد و 20 درصد از سود خالص خودروساز به صورت مالیات کسر می شود و اینکه می‌گویند چقدر پول به این صنعت بدهیم و خودروی بی‌کیفیت سوار شویم، بی‌انصافی است. یک ریال هم پول پرداخت نشده است نداده‌اند و باید تا جایی که امکان دارد در این صنعت اتکا به بانک کم شود و چنانچه شرایط انقباظی ایجاد شد رو به قبله نشویم.

,

وی با اشاره به اینکه ما از پیش‌فروش‌ها بهره لازم را نبرده‌ایم، اظهار داشت: در بهره‌وری از منابع نیز به جای تمرکز بر حوزه عملیاتی بر حوزه‌های غیر عملیاتی متمرکز شدیم و به نظر من خرید سهام توسط خودمان اشتباه بود، چرا که با کاهش نقدینگی مواجه شدیم. لذا باید ایران‌خودرو و سایپا همکاری مشترک داشته باشند و زمانی که من ادغام ایران خودرو و سایپا را مطرح کردم، اما هیچ دلیل کارشناسی برای رد ادغام دریافت نکردم، مخالفان فکر می‌کردند برندها از بین می‌رود، در حالی که در 12 سال اخیر از 40 شرکت خودروسازی بزرگ در حال حاضر 8 شرکت خودروسازی داریم که ادغام شده‌اند، یعنی آنها اشتباه کرده‌اند نخیر، آنها راه درست را رفتند، چرا که همکاری مشترک می‌تواند در حوزه‌های تحقیق و توسعه، شبکه توزیع و سایر حوزه‌ها کمک‌کننده باشد.

,

در پایان مراسم از مهندس یکه زارع مدیر عامل جدید ایران خودرو دعوت شد که به ایراد سخنان خود بپردازد.

,


هاشم یکه‌زارع؛ باید به گونه‌ای حرکت کنیم که در سال چهارم این دولت خودروساز شویم

,
, هاشم یکه‌زارع؛ باید به گونه‌ای حرکت کنیم که در سال چهارم این دولت خودروساز شویم,

هاشم یکه‌زارع در این مراسم در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از سال 84 که وزیر وقت آن زمان دفتر شورای سیاستگذاری را تعطیل کرد بسیاری از مدیران لایق و زحمتکش ایران خودرو را از دست دادیم و از آن موقع تا به حال صنعت خودرو سازی بیشتر دچار یک نوع روزمرگی شده است.

,

وی در ادامه افزود: اگر چه تحریم در این بازه ی زمانی تاثیر داشته است اما نمی توان ادعا کرد که تمامی مشکلاتی که صنعت خوردو با آن روبروست، ناشی از تحریمهاست و اگر بنا باشد که چهار سال دیگر تولید خودرو به همان وضعبت دوسال باشد مطلوب نیست و مورد نظر ما نخواهد بود. بلکه باید به گونه‌ای حرکت کنیم که در سال چهارم این دولت خودروساز شویم و به سمتی برویم که سالانه یک میلیون دستگاه خودروی ارزان قیمت را در داخل عرضه کرده و یک میلیون دستگاه خودرو را صادر کنیم.

,

یکه زارع با بیان این‌که باید از قطعه سازان حمایت کنیم تا به توان طراحی قطعات دست یابند تصریح کرد: امیدواریم با این روند در سال چهارم دولت فعلی خودروهای با برند ایرانی داشته و نیمی از آن‌ها را صادر کنیم.

,

وی با اشاره به بالارفتن سطح توقع مردم در استفاده از خودروهای با کیفیت بیان داشت: ملت ایران شایسته عرضه خودروهای بهتری هستند و باید با داشتن برنامه و نگاهی استراتژیک به گونه‌ای هماهنگ با سایر نهادها در این راه گام برداشت و از کمک همه افراد و ارگانهای دولتی استفاده کرد.

,

یکه زارع در ادامه با اشاره به همکاری میان شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: ایران خودرو و سایپا بدون همکاری با هم نمی توانند در بازارهای داخلی و بین المللی حضور موفق و چشم گیری داشته باشند.

,

وی در ادامه با انتقاد از کاهش 2 تا 5 درصدی قیمت خودرو در آغاز برنامه هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: این اقدام اگرچه با نیت خوبی صورت گرفت ولی به عقیده من کاهش قیمت خودرو تصمیم اشتباهی بود چراکه مردم اینگونه تصور کردند نرخ خودرو ی داخلی گران است و باید کاهش یابد.

,

یکه زارع با تاکید بر حمایت از قطعه سازان گفت: حمایت از قطعه سازان باید منجر به ظهور توان طراحی روی قطعات برای قطعه سازان شود و در حال حاضر افزایش قیمت محصولات در دستور کار ما نیست و آنچه در اولویت کار ماقرار دارد رضایت مشتری است.

,

وی در پایان اشاره کرد: ایران خودرو هتل پنج ستاره نبوده و مشکلات زیادی دارد اما سعی می کنیم با کمک تمام دستگاه‌ها این مشکلات را حل کنیم.

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه