اخبار داغ

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

بورس به مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت نیاز داشت/ اثرات مثبت بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه/ بازار سهام در ارزنده‌ترین حالت خود قرار دارد

بورس به مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت نیاز داشت/ اثرات مثبت بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه/ بازار سهام در ارزنده‌ترین حالت خود قرار دارد
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مصوبه ۱۰ بندی-حمایتی دولت به بورس کمک خواهد کرد و به این تصمیمات نیاز داشتیم، گفت: گفت: امروز بازار سهام در ارزنده‌ترین حالت خود قرار دارد و سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت می‌تواند سود بهتری نسبت به سایر بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.
[

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت بورس در پی نوسانات هفته‌های اخیر و مصوبه ۱۰ بندی دولت برای حمایت از بازار، اظهار کرد: اقتصاد ملی و بازار سرمایه با هم در رابطه‌ای تنگاتنگی هستند و با هرگونه تغییر در فضای اقتصادی چه در جهت بهبود و چه در جهت تضعیف، مسلماً بازار سرمایه از این متغیرهای کلان اثر خواهد پذیرفت.

آثار تامین مالی کسری بودجه از بازار سرمایه

وی ادامه داد: اگر شرایطی مثل کسری بودجه ۱۴۰۰ حادث شود و یا اخبار مثبت منتشره در کاهش این کسری به ۳۰۰ همت و یا آیتم‌هایی مشابه این متغیرها روی فضای معاملاتی در بازار سرمایه اثرگذار شود و نرخ بهره بین‌بانکی هم که افزایش پیدا کرده در کنار بهره مؤثر در اوراق که در بورس و میل پیدا کردن آن به حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد که به عنوان مبنایی برای محاسبه نرخ سود بدون ریسک در بازار تبدیل می‌شود هم می‌تواند بر روند قیمت سهم‌ها اثرگذار باشد.

آقا بزرگی توضیح داد: این بدان معناست که یک نرخ سرمایه به سود P/E در اثر نرخ مؤثر سود اوراق نیل به سمت پایین پیدا کرده است و موجب ابهاماتی در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع مصرف‌کننده سوخت مثل فولاد و کانی و صنایع معدنی و ... در حال حاضر با ابهاماتی روبه‌رو شده‌اند که بر دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه افزوده است.

فضای عمومی بازار، تحت‌تأثیر سرمایه‌گذاران ناامید از کسب سود

وی با اشاره به اصلاح قیمت‌ها در کنار مسائل برون‌مرزی و برجامی گفت: همه اینها دست‌به‌دست هم داده تا جذابیت و دید کوتاه‌مدت را به‌خصوص در افراد غیرحرفه‌ای که تمایل به کسب سود در بازه زمانی پایین دارند را سرخورده کند و از کسب این‌گونه سودها ناامید شوند و فضای عمومی بازار تحت‌تأثیر همین افراد و به‌واسطه کسرت تعداد این افراد در بازار سرمایه شکل و شمایل و نگاه به بازار را تغییر داده.

وی گفت: همین امروز این جو حاکم بود و ما شاهد بودیم که در ابتدای شروع معاملات امروز، بلافاصله روند خریدها افزایشی و هیجانی شد ولی پس از گذشت ۱۰ دقیقه از شروع معاملات شاهد ایجاد تعادل در بازار بودیم و شرایط طبیعی به بازار حاکم شد. سطح عمومی قیمت‌ها و صنایع به در بازار سرمایه امروز به نقطه ارزندگی آن هم به شکل جامع رسیده و این اصلاح شدید و کاهش که مهم‌ترین عامل آن، تأمین مالی ۷۰۰ همتی و فروش اوراق در بازار سرمایه در سال گذشته بود هنوز گاهی اثراتی از فضای روانی را در بازار ایجاد می کند.

نرخ بهره، اولین قدم در تعیین قیمت‌هاست

وی توضیح داد: این اتفاقات در سال گذشته موجب رقم خوردن نرخ بهره شده و این نرخ بهره امروز اولین قدم در تعیین قیمت‌هاست که قیمت‌ها را به پایین سوق داده و چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت را روشن کرده و این برداشت امروز بر بازار حاکم است که با نگاه بلندمدت بازار بورس نسبت به سایر بازارهایی هم عرض باتوجه‌به تورم سود بهتری خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: این تصور که امکان افزایش‌های شارپی مشابه سال‌‌های اخیر، دوباره اتفاق افتد بعید است و باید توجه داشت که آن روند یک تفسیر اشتباه از بازار بود که اجرایی شد و آسیب‌هایی هم که امروز می‌بینیم بیشتر بر اثر همان نگاه اشتباه به وجود آمده است.


مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت از بورس به بازار سرمایه کمک خواهد کرد


وی دررابطه‌با مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه از سوی دولت و تأثیر اجرای آن گفت: قطعاً این حمایت‌ها از دو بعد به بازار سرمایه کمک خواهد کرد. یکی از باب شکلی و گفتاردرمانی، که بازار به آن نیاز دارد و از سوی دیگر از لحاظ عملیاتی هرچند ابهاماتی در زمینه‌هایی مثل خرید تعیین خوراک گاز ۵ هزارتومانی و پوشش ۴۰ درصدی فولادی‌ها از سقف پرداخت هزینه‌های سوخت تا ۲ هزار تومان مطرح است می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که در سال آینده رشدی بیش از ۱۵۰ درصد نسبت به سال‌های قبل را در این زمینه ها را داشته باشیم.

فردین آقابزرگی گفت: به فرض اینکه حقوق مالکانه تغییر نکند کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد اگر شامل شرکت‌های غیر بورسی هم شود این ابهام را به وجود خواهد آورد که آیا تفاوتی بین این دو نوع شرکت وجود خواهد داشت و انگیزه ورود به بورس را خواهد کاست یا خیر و اگر ابهام انتشار اوراق مشروط به ورود ۵۰ درصدی به بازار سرمایه هم نکته‌ای است که در کنار تخصیص مبلغ سود نقل‌وانتقال به صندوق تثبیت باتوجه‌به ساختار هیئت‌امنای دولتی که دیدگاه و دفاع را متوجه شاخص می‌کند که با درنظرگرفتن اینکه شرکت‌های خاصی در طرح‌های حمایتی این ردیف قرار می‌گیرند این طرح‌ها که شمولیت بر همه سهم‌ها ندارد، موجب تناقض‌هایی خواهد شد.


لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رفع برخی ابهامات به کمک بازار سرمایه خواهد آمد

وی ادامه داد: بودجه‌بندی ۱۴۰۱ در کل منافعی برای بازار سرمایه دارد که از جمله اصلی‌ترین آنها می‌توان به افزایش محاسبه نرخ نیمایی از ۱۱ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان نام برد و در زمینه وضع معافیت‌های مالیاتی در بازارهای موازی که مختص صنایع تولیدی است نیز قدم‌های خوبی برداشته شده، اما سؤال اینجاست که چرا فضای عمومی اقتصاد ما به سمتی حرکت کرده که بخشی از ضعف در بنیه مالی دولت در بودجه را پوشش دهد و این موضوع باعث شده بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای کاستن از این کسری حتی از بازنشستگان نیز مالیات تعلق‌گرفته که این نکته‌ای ناخوشایند است.

وی در پایان گفت: امیدواریم مجلس حتماً در مواردی این‌چنینی نظرات اصلاحی خود را اعمال نماید تا بر اساس نظر رئیس مجلس که می‌گوید ۸۰ درصد بودجه هزینه‌های دولت است که حتی اگر این هزینه را ۵۰ درصد هم در نظر بگیریم ضعف این بنگاه اقتصادی (دولت) به‌خودی‌خود می‌تواند در فضای عمومی کشور و بازار سرمایه اثر منفی گذارد.
 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, آثار تامین مالی کسری بودجه از بازار سرمایه, آثار تامین مالی کسری بودجه از بازار سرمایه,
,
,
,
,
,
, فضای عمومی بازار، تحت‌تأثیر سرمایه‌گذاران ناامید از کسب سود, فضای عمومی بازار، تحت‌تأثیر سرمایه‌گذاران ناامید از کسب سود,
,
,
,
,
,
, نرخ بهره، اولین قدم در تعیین قیمت‌هاست, نرخ بهره، اولین قدم در تعیین قیمت‌هاست,
,
,
,
,
,
,
, مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت از بورس به بازار سرمایه کمک خواهد کرد, مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت از بورس به بازار سرمایه کمک خواهد کرد,
,
,
,
,
,
,
,
, لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رفع برخی ابهامات به کمک بازار سرمایه خواهد آمد, لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رفع برخی ابهامات به کمک بازار سرمایه خواهد آمد,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
نویسنده: کسری شریفی
 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه