اهتمام ستودنی رئیس‌جمهور برای حل مشکل گرد و غبار در کشور؛

چرا برگزاری نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه مهم است؟

چرا برگزاری نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه مهم است؟
برگزاری نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه و اقداماتی شبیه به آن را باید یکی از پیامدهای مثبت رویکرد دولت سیزدهم در توجه به همسایگان دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست کشور‌های منطقه چند روز قبل با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در تهران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

این نشست به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف بررسی راه‌حل‌های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه به ویژه معضل ریزگرد‌ها با حضور وزرا و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا برگزار شد.

رئیس‌جمهور قبلا سازمان محیط زیست را مکلف کرده بود به همراه دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشور‌های همسایه، رفع مشکل ریزگرد‌ها را پیگیری و مورد بررسی قرر دهند.

لزوم تشکیل اتحادیه همکاری‌های زیست‌محیطی در منطقه

آیت‌الله رئیسی در این نشست گفت: پیشنهاد می‌کنم اتحادیه یا سازمانی برای همکاری‌های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا شکل گیرد تا این اقدامات را ساماندهی کند. همچنین تأسیس یک صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی مالی نیز از اقداماتی است که ضرورت دارد تا اهداف قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه محقق شود.

وی با بیان اینکه در غرب آسیا شاهد معضلات زیست محیطی از جمله طوفان‌های گردوغبار هستیم، اظهار داشت: کاهش امنیت زیستی و غذایی و برداشت بی‌رویه منابع منجر به کاهش رفاه عمومی شده و بر سلامت و اقتصاد هم تأثیر منفی گذاشته است.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: من از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت‌کننده و صاحب‌نظران می‌خواهم این مسئله را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند و دنبال کنند، زیرا تعارفات معمول مانع این می‌شود که کار به نتیجه شایسته برسد.

رئیسی تأکید کرد: رعایت مسائل محیط زیستی یکی از حقوق همسایگی است و در واقع رعایت حق همسایگی ایجاب می‌کند که به مسئله محیط زیست توجه شود.

 

تأکید رئیس‌جمهور بر همگرایی برای حل مشکل گرد و غبار در کشور

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز در این رابطه گفت: پیرو تکلیف رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر حل مشکل گرد و غبار در منطقه، مذاکرات دو و چندجانبه‌ای با مسئولان محیط زیست کشورهای همجوار و اسلامی صورت گرفت که منجر به ایجاد همگرایی و هم‌سویی بین این کشورها شد و اتفاق نظر بر حل مشکل گرد و غبار به وجود آمد.

وی تأکید کرد: هدف نهایی از این نشست، ایجاد همگرایی برای تثبیت محیط منشأ با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های دانش‌بنیان است. هرچند نشست مذکور تمام مسائل زیست محیطی را در بر می‌گیرد، اما به طور ویژه به موضوع گرد و غبار می‌پردازد.

امید به حل مسائل زیست‌محیطی نتیجه توجه به همسایگان در سیاست خارجی دولت

به نظر می‌رسد برگزاری نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه و اقداماتی شبیه به آن را باید یکی از پیامدهای مثبت رویکرد دولت سیزدهم در توجه به همسایگان دانست. این موضوعی است که قبل از این نیز مورد توجه کارشناسان قرار گرفته بود و آن‌ها دیپلماسی دولت در توجه به ظرفیت‌های همسایگان را مورد توجه قرار داده و برای آن فواید زیادی ذکر کرده بودند.

در همین ارتباط سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: سفرهای مقامات کشورمان به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین سفر مقامات کشورهای همسایه به ایران که طی مدت اخیر اوج گرفته است، منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی به دنبال خواهد داشت.

وی می‌گوید: ما با ارتباط و گفتگوی بیشتر با مقامات کشورهای همسایه می‌توانیم به منافع مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بانکی، تجاری و گمرکی برسیم که در این صورت هم کشور ما و هم همسایگان از نظر اقتصادی منتفع خواهند شد.

علیرضا کریمی کارشناس مسائل سیاسی نیز معتقد است: یکی از اقدامات خوب و قابل تقدیر دولت سیزدهم در عرصه خارجی، توجه جدی به ظرفیت‌های کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی زیست‌محیطی است.

وی می‌گوید: طی چند ماه گذشته شاهد حضور پررنگ سران کشورهای همسایه در تهران بوده‌ایم که این موضوع، اتفاقی مثبت قلمداد می‌شود که مطمئنا نتایج مطلوبی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

,

این نشست به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف بررسی راه‌حل‌های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه به ویژه معضل ریزگرد‌ها با حضور وزرا و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا برگزار شد.

,

رئیس‌جمهور قبلا سازمان محیط زیست را مکلف کرده بود به همراه دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشور‌های همسایه، رفع مشکل ریزگرد‌ها را پیگیری و مورد بررسی قرر دهند.

,

لزوم تشکیل اتحادیه همکاری‌های زیست‌محیطی در منطقه

, لزوم تشکیل اتحادیه همکاری‌های زیست‌محیطی در منطقه, لزوم تشکیل اتحادیه همکاری‌های زیست‌محیطی در منطقه,

آیت‌الله رئیسی در این نشست گفت: پیشنهاد می‌کنم اتحادیه یا سازمانی برای همکاری‌های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا شکل گیرد تا این اقدامات را ساماندهی کند. همچنین تأسیس یک صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی مالی نیز از اقداماتی است که ضرورت دارد تا اهداف قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه محقق شود.

,

وی با بیان اینکه در غرب آسیا شاهد معضلات زیست محیطی از جمله طوفان‌های گردوغبار هستیم، اظهار داشت: کاهش امنیت زیستی و غذایی و برداشت بی‌رویه منابع منجر به کاهش رفاه عمومی شده و بر سلامت و اقتصاد هم تأثیر منفی گذاشته است.

,

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: من از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت‌کننده و صاحب‌نظران می‌خواهم این مسئله را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند و دنبال کنند، زیرا تعارفات معمول مانع این می‌شود که کار به نتیجه شایسته برسد.

,

رئیسی تأکید کرد: رعایت مسائل محیط زیستی یکی از حقوق همسایگی است و در واقع رعایت حق همسایگی ایجاب می‌کند که به مسئله محیط زیست توجه شود.

,

, ,

 

,

تأکید رئیس‌جمهور بر همگرایی برای حل مشکل گرد و غبار در کشور

, تأکید رئیس‌جمهور بر همگرایی برای حل مشکل گرد و غبار در کشور, تأکید رئیس‌جمهور بر همگرایی برای حل مشکل گرد و غبار در کشور,

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز در این رابطه گفت: پیرو تکلیف رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر حل مشکل گرد و غبار در منطقه، مذاکرات دو و چندجانبه‌ای با مسئولان محیط زیست کشورهای همجوار و اسلامی صورت گرفت که منجر به ایجاد همگرایی و هم‌سویی بین این کشورها شد و اتفاق نظر بر حل مشکل گرد و غبار به وجود آمد.

,

وی تأکید کرد: هدف نهایی از این نشست، ایجاد همگرایی برای تثبیت محیط منشأ با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های دانش‌بنیان است. هرچند نشست مذکور تمام مسائل زیست محیطی را در بر می‌گیرد، اما به طور ویژه به موضوع گرد و غبار می‌پردازد.

,

امید به حل مسائل زیست‌محیطی نتیجه توجه به همسایگان در سیاست خارجی دولت

, امید به حل مسائل زیست‌محیطی نتیجه توجه به همسایگان در سیاست خارجی دولت, امید به حل مسائل زیست‌محیطی نتیجه توجه به همسایگان در سیاست خارجی دولت,

به نظر می‌رسد برگزاری نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه و اقداماتی شبیه به آن را باید یکی از پیامدهای مثبت رویکرد دولت سیزدهم در توجه به همسایگان دانست. این موضوعی است که قبل از این نیز مورد توجه کارشناسان قرار گرفته بود و آن‌ها دیپلماسی دولت در توجه به ظرفیت‌های همسایگان را مورد توجه قرار داده و برای آن فواید زیادی ذکر کرده بودند.

,

در همین ارتباط سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: سفرهای مقامات کشورمان به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین سفر مقامات کشورهای همسایه به ایران که طی مدت اخیر اوج گرفته است، منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی به دنبال خواهد داشت.

,

وی می‌گوید: ما با ارتباط و گفتگوی بیشتر با مقامات کشورهای همسایه می‌توانیم به منافع مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بانکی، تجاری و گمرکی برسیم که در این صورت هم کشور ما و هم همسایگان از نظر اقتصادی منتفع خواهند شد.

,

علیرضا کریمی کارشناس مسائل سیاسی نیز معتقد است: یکی از اقدامات خوب و قابل تقدیر دولت سیزدهم در عرصه خارجی، توجه جدی به ظرفیت‌های کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی زیست‌محیطی است.

,

وی می‌گوید: طی چند ماه گذشته شاهد حضور پررنگ سران کشورهای همسایه در تهران بوده‌ایم که این موضوع، اتفاقی مثبت قلمداد می‌شود که مطمئنا نتایج مطلوبی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه