اخبار داغ

کارشناس مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی اتاق کرمان؛

طرح استاد ـ شاگری؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمان

طرح استاد ـ شاگری؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمان
محمد امین عبداله نژاد گفت: با توجه به ابلاغ این قانون از ابتدای سال 90 تا کنون مبنی بر مهارت آموزی در بستر واقعی کار، اما این ماده قانونی مورد استقبال صنوف قرار نگرفته است،
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد امین عبداله نژاد کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان در خصوص طرح مهارت اموزی در محیط واقعی کار در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: در راستای اجرای بند ۲ سیاست های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری و بند ۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار همراه با استمرار و تثبیت اشتغال موجود به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از اموزش های مهارتی در محیط های کارگاهی  مطالعاتی صورت گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "راه آرمان" ,
 
,
 
,
وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ این قانون از ابتدای سال ۹۰ تا کنون مبنی بر مهارت آموزی در بستر واقعی کار اما این ماده قانونی مورد استقبال صنوف قرار نگرفته است، بنابر این به دنبال علل و عوامل این عدم استقبال اقدام به آسیب شناسی کردیم و ۷ اتحادیه صنفی را مورد بررسی و پایش قرار دادیم.
,
 
,
 
,
کارشناس مرکز مطالعات افزود: اتحادیه های مورد مطالعه شامل صنوف؛ تعمیرکاران خودوری سبک و سنگین، صافکاران، شیشه بر و نقاش، نجاری و مبلمان سازی، باطری سازی و تعمیر برق خودرو، تعمیرکاران لوازم خانگی، قطعه سازان و تراشکاران می شود که با مشارکت ۸۴ درصد مورد مطالعه و پایش قرار گرفته اند.
,
 
,
 
,
وی به اهداف دستورالعمل ابلاغی طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار اشاره کرد و گفت: کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، آماده سازی مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و بکار گیری نیروی فاقد مهارت، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی علمی بنگاه ها از مهمترین اهداف برای اجرایی شدن این ماده قانونی مورد ابلاغ است.
,
 
,
 
,
عبداله نژاد ادامه داد: جمعیت جوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال که علاقه مند به یادگیری مهارت هستند، عدد بالغ بر ۵۲۲ هزار نفر است که ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد آن زنان هستند، در حالی که تعهد استان در اجرای این دستور العمل در سال ۹۸ تعداد ۱۷۶۰ نفر و در سال ۹۹ تعداد ۱۹۲۰ نفر بوده است اما این تعهدات در سال های  ۹۸ و ۹۹  تنها تعداد  ۲۸۲ و ۲۹۰ نفر بوده است که نشان از عدم استقبال صنوف در بکارگیری افراد اعلامی بوده است.
,
 
,
 
,
کارشناس مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی تاکید کرد: گرچه تعداد کمی در این طرح شرکت کرده اند، اما طبق آمار مورد بررسی ما از این تعداد ۵۰ درصد شغل جدید را از مهارت آموخته شده در همان محیط کار واقعی را ایجاد کرده اند و ۳۰ درصد در همان مشاغل به صورت استاد شاگردی باقی مانده اند و ۲۰ درصد هم به دنبال کار جدید هستند.
,
 
,
 
,
عبدالله نژاد تاکید کرد:  طبق تحقیقات ما مشخص شده است که صنوف از این طرح به دلیلی که در ادامه خواهد آمد، استقبالی نداشته اند؛ کسب و کارها از فرآیند اداری این دستورالعمل اطلاعی ندارند! با وجود اطلاع از این دستور العمل ها بازهم از آن استفاده نکرده اند! درخواستی برای به کارگیری مهارت آموز نداشته اند! از مزایایی که  این طرح برای آنها دارد، اطلاعی نداشته اند! بسیاری از آنها  از  وجود این طرح بی اطلاع هستند، بسیاری از آنها حتی این طرح را اثر گذار در مهارت ورزی نمی دانند.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: متاسفانه طبق آخرین پایش آماری ما ۲۰ درصد از کسب و کارها اصلا از وجود این دستور العمل هیچ اطلاعی نداشته اند،  که ریشه آن را در عدم آگاهی و اطلاع رسانی می توان جست، و قریب به ۲۲ درصد از جامعه کسب و کار به علت سخت گیری های سازمان تامین اجتماعی و بازرسی های این سازمان به صورت سختگیرانه در پوشش های بیمه ای عنوان کرده اند، در حالی که ۱۸ ماه واحد صنفی از شمول تامین اجتماعی در طرح مهارت ورزی جوانان و نوجوانان خارج است و محل اعمال بازرسی نیست.
,
 
,
 
,
کارشناس مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان  گفت: ۱۸ درصد از کسب و کار ها علاقه ای به اجرای دستور العمل مهارت آموز در محیط واقعی کار را به علت تبعاتی که ممکن است، کار آموز و مهارت ورز در محیط کسب و کار برای آنها ایجاد کند، ندارند و به شدت از بکارگیری کارآموز شانه خالی می کنند.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: ۱۳ درصد از عدم اجرایی شدن این طرح که تنها ۵ درصد در استان اجرایی شده است را فرایندهای اداری دستو العمل همکاری ضعیف دستگاه های اجرایی مرتبط به اجرایی شدن این دستورالعمل عنوان کرد.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام / 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه