اخبار داغ

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش خبر داد؛

تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور/ رشد 11 درصدی مصرف

تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور/ رشد 11 درصدی مصرف
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر گذشت،‌ گفت: در عین حال رشد مصرف بنزین در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ عدد ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش درباره مصرف بنزین اظهار داشت: مصرف بنزین در روزهای نخست نوروز امسال از رقم روزانه ۱۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر هم گذشت، در بخش حمل‌ونقل نیز با همکاری نواحی مختلف ۲۴ ساعته در حال توزیع بنزین هستیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با روند رو به رشد افزایش خودروها، اکنون ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل و نقل کشور وجود دارند و از طرفی مقدار مصرف سوخت در کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد و خودروها پرمصرف هستند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

سالاری با بیان اینکه با اقدام نرم‌افزاری و تعمیرات اساسی تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است، افزود: در تابستان هم مصرف سوخت افزایش می‌یابد که باید مصرف را مدیریت کنیم تا ناترازی تولید و مصرف بنزین مدیریت شود، از طرفی برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد که ممکن است تولید بنزین را در مدت محدودی کاهش دهد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که افزایش مصرف در استان‌هایی مانند زاهدان به ۴۶ درصد رسید، در استان فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است و این به معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه خواهد بود که احداث آن حداقل ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد.

به گفته سالاری، باید از نظر اقتصادی و مدیریت مصرف سوخت فکری کنیم تا تولید در زنجیره ارزش مورد توجه قرار گیرد و نباید منابع و سرمایه ملی را با مصرف ناصحیح از بین ببریم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه