اخبار داغ

چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مشخص شدند

چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مشخص شدند
«رجب طیب اردوغان»، «کمال قلیچدار اوغلو»، «محرم اینجه» و «سینان اوغان» به عنوان چهار نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به رقابت می پردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که از روز یکشنبه هفته گذشته به دو طریق معرفی از سوی احزاب سیاسی قانونی و ائتلاف‌های انتخاباتی و نیز معرفی از سوی رای دهندگان پس از جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان ترکیه آغاز شده بود، شامگاه دیروز به پایان رسید.

تارنمای خبری استار روز سه شنبه به نقل از رییس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که اردوغان از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده است.

بنا به اعلام «احمد ینر»، احزاب ائتلاف «ملت» شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو»، حزب نیک (خوب) به رهبری «مرال آکشنر»، حزب سعادت به رهبری «تمل کاراملا اوغلو»، حزب دموکرات به رهبری «گلتکین اویسال»، حزب جهش و دموکراسی(دوا) به رهبری «علی باباجان» و حزب آینده به رهبری «احمد داوود اوغلو» که تحت عنوان میز شش گانه گردهم آمده‌اند، «کمال قلیچدار اوغلو» را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کردند.

وی همچنین اعلام کرد: برای حضور در رقابت این دوره از انتخابات، «محرم اینجه» که از سوی حزب مملکت (میهن) و «سینان اوغان» از سوی ائتلاف «آتا» نامزد انتخابات ترکیه شده بودند، با توجه به حضور نداشتن احزاب حامی آنها در پارلمان، توانستند حد نصاب جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان را کسب کرده و نامزد این دوره از انتخابات شوند.

رییس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در پایان روند قانونی اخذ امضای شهروندان برای اعلام نامزدی، محرم اینجه توانست ۱۱۴ هزار و ۶۶۱ و سینان اوغان نیز ۱۱۱ هزار و ۵۰۸ امضا جمع و ثبت کنند.

وی افزود: در این روند، «محمدعلی فاتح اربکان»، «دوغو پرینچک»، «یعقوب ترکال»، «ارکان تورک تن»،«توفیق احمد اوزال»، «عرفان اوزون»، «خلیل مراد انور»،«حلمی اوزدن» و «داوود توران» نتوانستند امضا و حمایت لازم شهروندان را برای اعلام نامزدی خود کسب و ثبت کنند.

ینر اظهار کرد: بر این اساس، انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه ۱۴ ماه می(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) با حضور چهار نامزد ریاست جمهوری برگزار می‌شود و امروز اسامی «رجب طیب اردوغان»، «کمال قلیچدار اوغلو»، «محرم اینجه» و «سینان اوغان» به عنوان چهار نامزد موقت انتخاباتی در روزنامه رسمی ترکیه چاپ می‌شود.

وی همچنین گفت: پس از بررسی اعتراضات و طی روند تجدیدنظر، فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری ۳۱ مارس(۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی منتشر شد و همزمان دوره تبلیغات نامزدها نیز آغاز می‌شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری ۳۱ مارس ۲۰۲۳(۱۱ فروردین۱۴۰۲) و فهرست نهایی نامزدهای انتخابات پارلمانی نیز ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳(۱۷ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۲) منتشر می شود.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه