اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

اوج‌گیری درگیری‌ها در سودان؛ اعزام نمایندگانی از ارتش به عربستان برای مذاکرات آتش‌بس

اوج‌گیری درگیری‌ها در سودان؛ اعزام نمایندگانی از ارتش به عربستان برای مذاکرات آتش‌بس
ارتش سودان هیأتی را برای گفت‌وگو درباره وضعیت انسانی در خارطوم به عربستان سعودی اعزام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی را برای گفت‌وگوهای آتش‌بس به شهر جده عربستان فرستاده است.

این هیئت پس از آنکه هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع اذعان داشتند که فقط در مورد آتش بس بشردوستانه بحث خواهند کرد و نه مذاکرات برای پایان دادن به درگیری در سودان، عصر جمعه عازم جده شدند.

ارتش سودان گفت که هیئت ارتش درباره جزئیات آتش بس در حال تمدید با دشمنان شبه نظامی خود گفتگو خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی در روز جمعه آمده است: این ابتکار مشترک با هدف کاهش سطح تنش در سودان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام شبه نظامی گزارش داد که نیروهای واکنش سریع همچنین هیئتی را برای گفتگو به عربستان اعزام خواهند کرد.

یک خبرنگار از خارطوم گزارش داد که منابع در ارتش سودان تایید کرده اند که هیئتی شامل سه افسر ارتش و همچنین یک سفیر به جده سفر کرده اند.

وی ادامه داد: هدف از این گفتگوها، تمرکز بر شرایط انسانی خارطوم و باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای کسانی که به کمک نیاز دارند، است.

حملات هوایی و تیراندازی روز جمعه، پایتخت سودان را به لرزه درآورد و با وجود تلاش‌ها برای آتش‌بس پایدار، هیچ نشانه‌ای از کاهش درگیری یافت نشد.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش از آتش بس یک هفته‌ای که با میانجیگری سودان جنوبی در روز چهارشنبه انجام شد، حمایت کرده بود اما اوایل روز جمعه، نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که آتش‌بس قبلی را که با میانجیگری ایالات متحده انجام شده بود، برای سه روز تمدید می‌کنند.

از زمان آغاز درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در 15 آوریل، چندین آتش بس توافق شد، اما هیچ کدام رعایت نشده است.

جنگ باید تمام شود

در نزدیک به سه هفته نبرد بین نیروهای البرهان، رهبر واقعی سودان و محمد حمدان داگلو، معاون او که به رقیبش تبدیل شده و فرماندهی نیروهای واکنش سریع را برعهده دارد، صدها نفر کشته شدند.

نبردها یک روز پس از تهدید جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، علیه کسانی که مسئول تهدید صلح، امنیت و ثبات سودان و تضعیف انتقال دموکراتیک سودان هستند، ادامه دارد.

این کشور آفریقای شمالی از چندین دهه تحریم در دوران حکومت عمر البشیر، رئیس‌جمهور قدیمی رنج می برد. خشونتی که در سودان اتفاق می‌افتد یک تراژدی است - و این خیانت به خواست آشکار مردم سودان برای حکومت غیرنظامی و گذار به دموکراسی است که بایدن پایان یابد.

شاهدان از ادامه حملات هوایی و انفجارها در مناطق مختلف خارطوم از جمله نزدیک فرودگاه خبر می دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات از درگیری‌های مسلحانه در سودان، تاکنون حدود 700 نفر کشته‌اند که بیشتر آنها در خارطوم و منطقه غربی دارفور ساکن بودند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه