اخبار داغ

نظری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

خنثی‌سازی تحریم و ایجاد درآمد ارزی؛ دستاورد تجربه تولید اول

خنثی‌سازی تحریم و ایجاد درآمد ارزی؛ دستاورد تجربه تولید اول
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت حمایت از تولید بار اول تجهیزات راهبردی، خنثی‌سازی تحریم و ایجاد درآمد ارزی را دستاورد تولید اول دانست.

سید غنی نظری نماینده مجلس درباره موضوع حمایت از تولید برای بار اول به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: مجلس در قانون جهش تولید دانش‌بنیان که اقدام بسیار مهمی بود به موارد مربوط به تولیدهای انبوه، خرده تولیدها و بنگاه‌های کوچک توجه ویژه‌ای داشت.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در جهت دستیابی به اهداف تولید مصوب شد

وی ادامه داد: اولویت ما در مجلس و در تدوین این قانون بحث دانش‌بنیان بود. دانش‌بنیان بودن یعنی اینکه از علم و دانشی که توسط شرکت‌های داخل ایجاد می‌شود استفاده درست شود. رقابت بین شرکتی که چندین سال است فعالیت می‌کند و شرکتی که جدیداً کار را شروع کرده است درست نیست.

وی افزود: عدالت نیست که هر دو را در مالیات، بیمه، تسهیلات بانکی و مالیات بر تولید که امسال پنج واحد درصد هم کاهش دادیم به یک‌شکل در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید:
لزوم توجه مدیران به اولین تولید در تجهیزات راهبردی در صنعت کشور/ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حامی اولین تولید

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی در ادامه گفت: باید اولویت حمایتی را به آن شرکت‌هایی بدهیم که برای بار اول در کشور تولید می‌کنند و ابتکار نو و خلاقی دارند. از تولیداتی که توسط جوانان خودمان تولید می‌شوند باید حمایت شود. از لحاظ بیمه‌ای و تسهیلاتی هم باید این تولیدات را مورد حمایت قرار دهیم.

تولید اولی‌ها، سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و باید در اولویت باشند

وی توضیح داد: قطعاً این شرکت‌ها قدرت رقابت با کشورهای خارجی را دارند و می‌توانند در خنثی‌سازی تحریم یعنی تکیه بر توان داخلی که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که اقتصاد درون‌زا و مقاومتی تأثیرگذار باشند. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید اولی‌ها و سرمایه‌های اجتماعی خودمان باید اولویت باشد.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین ایراد ما این است که هرجا که در دولت هستیم علی‌رغم شعاری که می‌دهیم اعتقادی به این نداریم، گفت: وقتی پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود در قرارداد واگذاری به‌گونه‌ای عمل می‌شود که دست دولت باز باشد. مشکل ما این است که به‌خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش می‌کشیم.

نظری ادامه داد: برای اینکه مدیری ده سفر خارج از کشور داشته اجازه نمی‌دهیم از تولید داخل حمایت شود. بارها دیده‌ام جوان‌های مبتکری که ابتکار خلاقیت و اختراع دارند اختراع ثبت شده است؛ اما حمایت نمی‌شود به دلیل اینکه شاید رانتی توسط فردی و فلان نهادی  ایجاد شده است ما باید اینها را از بین ببریم.

قانون جهش دانش‌بنیان دولت را مکلف به حمایت از تولید بار اول کرده است

این نماینده مجلس افزود: تجربه موفق چندین ساله تولید بار اول در بخش تجهیزات راهبردی صنعت نفت و رسیدن به صادرات محصولات پالایشگاهی به ونزوئلا و سوریه و نظایر آن نشان از سازوکار موفقیت‌آمیز حمایت تکنولوژیک تولیدات بار اول و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی صنعت دارد که با قرارداد اخیر ۸۰ هزار میلیاردتومانی (۲ میلیارددلاری) تولید بار اول اقلام راهبردی و فرایندهای گلوگاهی صنعت نفت و گاز، شاهد خنثی‌سازی بیشتر تحریم‌ها در این بخش خواهیم بود که به حول قوه الهی به صادرات و ارزآوری نیز منتج خواهد شد و فضای صنعتی کشور را دگرگون خواهد کرد.

وی در پایان گفت: دولت در قانون جهش دانش‌بنیان مکلف به حمایت از ابتکارات و خلاقیت‌ها شده است. اگر مشکل و مانعی نیز برای تولید بار اولی‌ها باشد ما در کمیسیون اصل نود این مشکلات را طرح و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:
شرکت‌های دانش‌بنیان در حلقه زنجیره ارزش جهانی/ راهکار صادراتی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه