اخبار داغ

بیگی نژاد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم توجه مدیران به اولین تولید در تجهیزات راهبردی در صنعت کشور/ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حامی اولین تولید

لزوم توجه مدیران به اولین تولید در تجهیزات راهبردی در صنعت کشور/ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حامی اولین تولید
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای با اشاره به لزوم توجه مدیران دولتی به اولین تولیدات تجهیزات راهبردی در صنعت کشور گفت: بحث تولید بار اول در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مطرح شده؛ ولی متأسفانه اهمیت تولید بار اول تجهیزات راهبردی از طرف صنعت و مدیران دولتی شناخته نشده است و گاهی از طرف برخی مدیران دولت به این مسئله مهم بی‌توجهی می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یکی از نقاط مهم اثرگذاری تحریم‌ها، بر افزایش هزینه تولید و جهت‌دهی به سمت و سوی تولید محصولات با ارزش‌افزوده پایین در صنعت بوده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

عمده‌ترین آثار تحریم بر بخش‌های صنعت و معدن ایران عدم دسترسی این بخش‌ها به مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات و یا دسترسی با قیمتی چندبرابر قیمت اصلی آنها بوده است که در نهایت به افزایش قیمت تمام شده، کاهش سودآوری و کاهش قدرت رقابت‌پذیری این بخش‌ها منجر شده است.

, تجهیزات و ماشین‌آلات,

آثار تحریم بر تجهیزات صنعتی معدنی

,

البته در بخش مواد اولیه باتوجه‌به عدم وجود تکنولوژی در این بخش، می‌توان با قیمت مناسبی این مواد اولیه را تهیه کرد؛ اما مسئله تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار پیچیدگی بالایی دارد و از همین رو نیز مسئله تحریم‌های بخش صنعت بیشتر بر مسئله تجهیزات و ماشین‌آلات راهبردی فرایندی تولید تمرکز کرده است. تجهیزاتی که در داخل تاکنون تولید نشده است و آن‌قدر پیچیدگی تولید آن بالاست که خود صنعت توانایی تولید آن را ندارد و به همین دلیل به سمت خرید تجهیز دست چندم از بازار کشورهای مختلف دنیا می‌روند.

این رویه به‌طورجدی به صنعت کشور آسیب‌زده است و این آسیب به حدی است که توسعه  صنعتی کشور را مختل کرده است. در فرایند تولید، فرایندها و تجهیزاتی به کشور اجازه خرید داده می‌شود که عمدتاً در تبدیل مواد خام به یک مرحله ارزش‌افزوده بالاتر جای دارند و عملاً ما را به سمت‌وسوی تولید محصولات خام و نیمه‌خام بالادستی صنایع تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:
سیاست گذاری غلط برای واردات ماشین آلات به بخش صنعت آسیب می‌زند

, تجهیزات و ماشین‌آلات, ماشین‌آلات راهبردی,
,
,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, سیاست گذاری غلط برای واردات ماشین آلات به بخش صنعت آسیب می‌زند,

موضوعی که وزیر نفت نیز اخیراً در صحبت‌های خود پیرامون صنعت پتروشیمی کشور اشاره کرده است؛ این مسئله در بلندمدت کشور را به تولیدکننده محصولات خام و نیمه‌خام بالادستی دنیا تبدیل کرده است که اگر قیمت خوراک گازی و انرژی ارزان نباشد؛ به طور کل این صنعت ورشکسته خواهد بود.

پیرامون بحث نقطه اثر تحریم‌های صنعت کشور، مهم‌ترین راهبرد آمریکایی را در بخش عدم اجازه واردات تجهیزات راهبردی و فرایندی شناسایی کرده است. این موضوع سبب شده است که با عدم بومی‌سازی تجهیزات راهبردی، توسعه صنعتی کشور هم با مخاطره روبرو شود و موجب شده است که ایران هر چه بیشتر به سمت خام‌فروشی و تولید محصولات با بازدهی تولید و ارزش‌افزوده پایین برود. از همین رو نیز باید این رویکرد اصلاح گردد.

تولید برای بار اول تجهیزات صنعتی و راهبردی کشور، جزو سخت‌ترین نیازهاست و آن هم برای صنایعی است که نیاز آن‌ها تاکنون در کشور توسط هیچ شرکت دانش بنیانی تولید نشده و همیشه به‌صورت واردات بوده است. این بخش یک بخش مهم از اقتصاد دانش‌بنیان تحت عنوان تولید بار اول است که از اهمیت به سزایی برخوردار است. پیچیده‌ترین و استراتژیک‌ترین حالت نیز بحث تولید بار اول است که بسیار بااهمیت و بسیار راهبردی است.

,
,
, بومی‌سازی تجهیزات راهبردی,
,
, تجهیزات صنعتی و راهبردی, تولید بار اول است که بسیار بااهمیت و بسیار راهبردی,

لزوم توجه و حمایت مدیران دولتی به اولین تولیدات تجهیزات راهبردی در صنعت کشور

, لزوم توجه و حمایت مدیران دولتی به اولین تولیدات تجهیزات راهبردی در صنعت کشور, لزوم توجه و حمایت مدیران دولتی به اولین تولیدات تجهیزات راهبردی در صنعت کشور,

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره این موضع به راه دانا، اظهار کرد: کالایی که برای بار اول تولید می‌شود باید امتحانش را پس بدهد و چون به آن اعتماد نمی‌شود ما به‌عنوان بار اول از آن حمایت می‌کنیم که در جایی خودش را نشان دهد و آزمایش پس دهد و ریسک‌های آن را توسط ترک تشریفات و تضمین کیفیت از طرف دولت و معاونت علمی ریاست‌جمهوری می‌پذیریم. به همین دلیل نیز بحث تولید بار اول در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مطرح شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تولید بار اول یعنی اینکه تولید ما در شرایط آزمایشگاهی و در تست‌های کوچک جواب مثبت دهد در مرحله اول این تولیدات حمایت ویژه چه در بحث صنعتی و چه بیمه‌ای و چه در بحث سناریو ساخت و بومی‌سازی این محصول نیاز است که باید قانون قوی وجود داشته باشد برای اینکه این قسم تولیدات راهبردی و استراتژیک برای صنعت شکل بگیرد و رونق نیز داشته باشد.

وی تأکید کرد: بایستی یک برنامه‌ای برای اینها وجود داشته باشد تا درازمدت بتوانند کالاهای تولیدی‌شان را پس از استفاده در داخل به مرحله بازاریابی بین‌المللی و صادرات نیز برسانند. درعین‌حال که باید از تولید داخل و بار اول و دانش‌بنیان‌ها حمایت کنیم؛ ولی طی برنامه زمان‌بندی‌شده شرایطی را به وجود آوریم که در درازمدت قدرت رقابت هم داشته باشند تا شرایط رانتی به وجود نیاید.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه اهمیت تولید بار اول تجهیزات راهبردی از طرف صنعت و مدیران دولتی شناخته نشده است و معمولاً از طرف دولت بی‌توجهی نسبت به این مسئله می‌شود. ما در این زمینه قانون کم نداریم تا دلتان بخواهد قانون داریم و فقط نسبت به آنها بی‌توجهی می‌شود باید این بی‌توجهی‌ها رفع  شود تا شاهد رونق این شرکت‌ها باشیم. مدیران دولتی باید به بحث تولید بار اول و خنثی‌کردن تحریم‌های صنعت توجه کنند.
 

,
,
, تولیدات راهبردی و استراتژیک,
,
,
,
, تولید بار اول تجهیزات راهبردی,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه