اخبار داغ

وزیر پیشنهادی صمت:

برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌ خواهد بود

برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌ خواهد بود
وزیر پیشنهادی صمت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس علی‌آبادی امروز (سه‌شنبه) در مراسم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت در مجلس شورای اسلامی افزود: این استراتژی‌های مهم در برنامه‌های قبلی این وزارتخانه نبوده است که شامل راهبردهای مهم و با ارزشی می‌شود که از جمله آنها حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی است.

وی بیان‌داشت: استراتژی دوم این برنامه، توسعه زیرساخت‌ها از طریق دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است و باید به سمت یک ساختار ژئواکونومیک برویم.

علی آبادی ادامه‌داد: ما باید بتوانیم با کشورهای منطقه و همسایه از جمله روسیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، سی. آی. اس و غیره یک ارتباط ارگانتیک و اقتصادی- صنعتی برقرار کنیم تا در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو، برنج، گندم و غیره به انجام مراوادات و تجارت بپردازیم.

وزیر پیشنهادی صمت بر لزوم بازآفرینی و اصلاح حکمرانی با تمرکز بر تنظیم‌گری و نظارت تاکید کرد و گفت: یکی از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی، کاهش تصدی‌گری دولت است و از جمله در صنعت خودروسازی باید بتوانیم تا آنجا که امکان دارد و عقلی است، از تصدی‌گری‌ها بکاهیم تا فضا برای اعمال مدیریت بهتر و تسهیل‌گری فراهم شود.

وی، استراتژی دیگر پیش‌بینی شده در این برنامه را ایجاد زنجیره ارزش برشمرد و ادامه‌داد: ما هنوز در برخی کالاها درحال خام فروشی هستیم و زنجیره پایین دست راه‌اندازی نشده است. این مهم به‌ویژه در صنایع معدنی مکورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

علی‌آبادی همچنین بر حمایت از نوآوری و فعالیت‌های نوآورانه با تمنرکز بر تحول دیجیتال تاکید کرد و اظهار داشت: جهان به زودی از انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور خواهد کرد و بر انقلاب صنعتی پنجم متمرکز می‌شود که با محوریت هوش انسانی و تجهیزات رباتیک است، اما ما هنوز اندرخم برقی‌سازی هستیم.

وی اضافه‌کرد: بنده به‌طور حتم به این موضوع و برقی شدن خودروها توجه خواهم کرد، زیرا «خودروهای آینده اکنون خودروهای روز شده‌اند» و معتقدم از محل قوانین و مقررات وضع شده موجود می‌توان نیاز مالی این پروژه‌ها را تامین کرد.

وزیر پیشنهادی صمت همچنین بر لزوم استفاده از ابزارهای تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی تاکید کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات جدی صنعت، موضوع تامین مالی است و بسیاری پروژه‌ها از عدم تامین مالی مناسب رنج می‌برند.

وی دلیل طولانی شدن اجرای طرح‌های نیروگاهی همانند کرخه و کارون ۳ را عدم تامین مالی به موقع برشمرد و گفت: باید برای هر طرحی، مدل مالی مربوطه طراحی و تهیه شود و در این راستا باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردمی و ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم.

علی آبادی خاطرنشان‌کرد: نیروگاه‌هایی همچون پرند، فردوسی و عسلویه، محصول همین شیوه تامین مالی است و در کنار آن باید از سایر ابزارها از جمله صکوک، اوراق قرضه و غیره سایر شیوه‌های جدید استفاده کنیم.

وی به وجود شهرک‌های صنعتی متعدد تاسیس شده در کشور اشاره کرد که فعال نیستند و دلیل آن را عدم تناسب ساخت آنها با پتانسیل‌های منطقه عنوان کرد و گفت: باید بتوان به نحوی این شهرک‌ها را با هم تجمیع کرد و شرکت‌های مادر را تقویت کرد تا در برابر طوفان‌ها و فشارها مقاوم باشند.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح‌کرد: باید در حوزه تجارت کارهای زیادی انجام شود و ابتدا باید بپذیریم که بتوانیم در یک سیستم کار کنیم و نه به تنهایی.

وی ادامه‌داد: باید وزارتخانه‌های مرتبط دست به دست هم بدهند و تحت یک حکمرانی واحد هماهنگ باشند تا زنجیره‌ای از مدیریت استراتژیک و ارزش افزوده شکل گیرد.

علی آبادی همچنین بر لزوم اصلاح ساختار تاکید کرد و آن را اساسی و درست برشمرد و اظهار داشت: توسعه عرضی در صف و ستاد درست نیست. در این راستا ساختار را به درستی توسعه خواهیم داد تا نیازمند تغییرات پیاپی نداشته باشد.

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه وی را با مپنا می‌شناسند.

او فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است- اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه رشد را طی کرده است به طوری که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه