اخبار داغ

حمید نجاری اصل خبر داد؛

اتمام آسفالت تمام بزرگراه‌های تهران تا قبل از پایان سال

اتمام آسفالت تمام بزرگراه‌های تهران تا قبل از پایان سال
معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی شهرداری تهران از اتمام آسفالت تمام بزرگراه‌های تهران تا قبل از پایان سال خبر داد و گفت: پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران بر اساس عملکرد بررسی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهر تهران 730 کیلومتر مربع مساحت دارد که 110 کیلومتر مربع آن را معابر و شریان‌های زیر پوشش آسفالت تشکیل می‌دهد. با یک حساب سرانگشتی اگر سالیانه به‌طور میانگین نیاز به اصلاح آسفالت 10 درصد از کل 110 کیلومتر معابر تحت پوشش آسفالت باشد، شهر تهران در سال تقریبا بین یک میلیون و 600  تا یک میلیون و 700هزار تُن آسفالت نیاز دارد.

در همین راستا طرح جهادی و نهضت سراسری انجام روکش دستی و مکانیزه آسفالت در سال 1402 با جدیت و دقت همکاران معاونت فنی شهرداری تهران پیگیری و آغاز شد و امروز بسیاری از شهروندان، روزانه با گذر در معابر به ویژه معابر بزرگراهی شاهد اصلاح و مرمت آسفالت هستند.

حمید نجاری اصل معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی به بیان توضیحاتی درباره تولید و اجرای آسفالت شهر تهران پرداخت و گفت: تولید آسفالت از سال 98 به صورت متمرکز در سازمان مهندسی شهرداری تهران، با موجودی 4 کارخانه در حال انجام است.

معاون فنی و عمران سازمان بازرسی با اشاره به تولید حدود 700هزار تُن آسفالت در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر تولید یک میلیون و 700هزار تُن آسفالت تا پایان سال جاری، تعداد کارخانجات و حجم تولید پاسخگوی این نیاز شهر تهران نبود، بنابراین تصمیم بر ایجاد دو کارخانه جدید با ظرفیت تولید 240 تُن آسفالت در ساعت گرفته شد.

وی به تولید 370هزار تُن آسفالت در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و ادامه داد: این میزان تولید 50درصد بیشتر از تولید سال گذشته در مدت مشابه است.

دو کارخانه جدید تولید آسفالت در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد

معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی اضافه کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، یکی از کارخانه‌ها تا پایان خرداد و کارخانه دیگر نیز  تا اواسط تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد که در صورت راه‌اندازی این دو کارخانه، توان تولید ما روزانه  به 8هزار تُن خواهد رسید.

نجاری اصل به طرح جهاد آسفالت در شهر تهران اشاره و خاطرنشان کرد: نظر به‌اینکه موضوع آسفالت برای شهرداری تهران موضوعی استراتژیک بوده و یکی از برنامه‌های اصلی شهر تهران بهبود کیفیت آسفالت معابر و متعاقب آن افزایش رضایت شهروندان در این زمینه است و به توجه به این مهم که در سنوات گذشته اصلاح آسفالت در بخش زیادی از معابر و بزرگراه‌ها انجام نشد و برودت هوا در سال گذشته نیز آسیب به سطح آسفالت را دوچندان کرد، لذا سطح خرابی‌های آسفالت افزایش یافت.

وی بیان کرد: به همین منظور با دستور شهردار تهران و همراهی معاونت فنی و عمرانی  شهرداری، از اواخر سال گذشته اصلاح آسفالت بخش بزرگراهی با استفاده از ظرفیت مناطق آغاز و این طرح در بزرگراه‌هایی همچون همت، یاسینی، آزادگان، چمران، چراغی و ... اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی به وضعیت اصلاح و ترمیم آسفالت بزرگراه آزادگان اشاره و تصریح کرد: عمیات مرمت و بهسازی بزرگراه آزادگان به دلیل خرابی‌های گسترده و الزام به تثبیت و ارتقاء بستر زیرسازی بزرگراه، موجب رنجش خاطر شهروندان محترم شد که ضمن پوزش، این معبر بزرگراهی در آینده‌ای نزدیک و با تکمیل اصولی عملیات اجرایی، در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌ها، طرح اصلاح آسفالت بزرگراهی تا قبل از پایان سال ادامه خواهد داشت، افزود: در حال حاضر 144 اکیپ در زمینه پخش آسفالت فعال‌اند که از این میزان 34 اکیپ اجرای آسفالت به صورت مکانیزه و 70 اکیپ در قالب انجام روکش دستی و مابقی برای لکه‌گیری در سطح مناطق مشغول فعالیت‌اند.

نجاری اصل، اقدامات معاونت فنی و عمرانی سازمان بازرسی در اجرای طرح جهادی آسفالت را مورد توجه قرار داد و گفت: در وهله اول موضوع نیازسنجی مناطق به آسفالت در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد همه مناطق، معابری که نیاز به تراش و روکش آسفالت دارند را بر اساس اولویت اعلام کنند.

معاون سازمان بازرسی افزود: پس از ارزیابی و صحت‌سنجی نیاز معابر به آسفالت، وارد فاز نظارت و کنترل مصالح مصرفی آسفالت شدیم. در این مرحله از حدود 100 معدن که ظرفیت مناسبی برای تولید آسفالت دارند نمونه‌برداری و پس از انجام ارزیابی کیفی توسط مرکز مطالعات و ژئوتکنیک شهر تهران، لیستی از معادن دارای مصالح مرغوب و منطبق با شرایط اقلیمی شهر تهران تهیه شد.

وی نظارت بر نحوه انجام مناقصات، تهیه مصالح و نحوه انتخاب پیمانکاران منتخب برای پخش آسفالت را از دیگر اقدامات کلیدی این معاونت برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اهمیت پخش و اجرای آسفالت در سطح معابر، تیم‌های بازرسی ضمن حضور در محل اجرا نسبت به پایش نحوه اجرا، اقدام کرده و در صورت عدم انطابق با استانداردهای تعریف شده، نسبت به اصلاح روند انجام آسفالت، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

نجاری اصل، عمر مفید آسفالت را بین 5 تا 10 سال دانست و خاطرنشان کرد: یکی از نواقص مشاهده شده، زیر سازی نامناسب آسفالت بوده است که در این زمینه نظارت‌های جدی و دقیق معاونت فنی و عمران سازمان بازرسی برای اصلاح آسفالت صورت گرفته که با تحقق اصلاحات لازم، می‌توانیم شاهد افزایش عمر مفید آسفالت معابر در سطح شهر تهران باشیم.

هر کیلومتر آسفالت حدود 214 میلیون تومان هزینه دربر دارد
معاون سازمان بازرسی در حوزه فنی و عمران، اشاره‌ای هم به هزینه آسفالت در شهر تهران داشت و گفت: بخش زیادی از هزینه آسفالت مربوط به تامین قیر است. در حال حاضر تهیه هر تُن قیر بین 17 تا 20 میلیون تومان هزینه دارد که این عدد درشتی است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از هزینه‌های آسفالت به تهیه مصالح (شن و ماسه) و همچنین هزینه‌های اجرای آسفالت بر می‌گردد که با یک برآورد اولیه و با احتساب اینکه هر یک تُن آسفالت حدود یک متر را پوشش دهد، می‌توان گفت که هر کیلومتر آسفالت معبر، حدود 214 میلیون تومان هزینه دارد.

نجاری اصل موضوع تخلفات پیمانکاران را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در بحث تخلف پیمانکاران به بررسی صحت و سقم صورت وضعیت‌ها پرداخته و در این بین یکی از نکات حائز اهمیت، پیش پرداخت مناقصات و قراردادها در صورت وضعیت اول به صورت علی‌الحساب و بدون کارکرد بود که به این موضوع ورود کردیم و در حال حاضر صورت وضعیت اول مطابق با عملکرد پیمانکار پرداخت می‌شود.

معاون سازمان بازرسی بحث عدم انجام کسر بهاء و تعدیل‌های ارضی که به غلط داده می‌شد را از دیگر موارد تخلفاتی برشمرد که ورود بازرسی به این موضوعات، باعث جلوگیری از بخش زیادی از تخلفات شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه