اخبار داغ

فضای مجازی و واحدهای صنفی خراسان‌جنوبی زیر ذره‌بین نظارت؛

شوی تبلیغات مجازی با بهره‌گیری از مشتریان بدحجاب/ با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود

شوی تبلیغات مجازی با بهره‌گیری از مشتریان بدحجاب/ با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود
این روزها شاهد شوی تبلیغات مجازی از خانم‌های بدحجابی هستیم که مشتریان آرایشگاه‌ها و آتلیه‌ها هستند و این افراد ابزاری برای تبلیغ این واحدهای صنفی در فضای مجازی شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تبلیغات در فضای مجازی که اکنون ابزار مورد توجه برای همه صنوف است فضایی برای تبلیغات سوء و یا به اشتراک گذاشتن عکس‌های خانم‌های بدحجاب شده است به طوری‌که به قدری فضا باز است که اکنون عکس‌های عروس‌ خانم‌ها به‌عنوان شوی تبلیغاتی در محضر آقا و خانم بدون هیچ محدودیتی دارد خودنمایی می‌کند.


شوی تبلیغاتی با بهره‌گیری از مشتریان


آرایشگاه‌های زنانه که برخی از آنها، مشتریان خود را ابزاری برای تبلیغات کرده‌اند بدون در نظر گرفتن قوانین شرعی و صنفی فیلم و عکس از مشتریان خود تهیه کرده و و با به اشتراک گذاشتن آن‌ها در فضای مجازی موجب شده‌اند تا خدمات ویژه بانوان برای عموم جامعه قابل مشاهده باشد.


همان‌طور که روی درب ورودی آرایشگاه‌های زنانه این عبارت به چشم می‌خورد: “ورود آقایان ممنوع”. این ممنوعیت که طبق قانون نظام صنفی اعمال می‌شود، متصدیان آرایشگاه‌های زنانه را موظف کرده است تا آن را رعایت کرده و نسبت به انجام آن اهتمام ورزند.


طبق قوانین کشور هیچ مردی اجازه ندارد که وارد آرایشگاه‌های زنانه شود از این رو در ورودی آرایشگاه‌ها "ورود آقایان ممنوع" نوشته شده تا این ممنوعیت طبق قانون نظام صنفی اعمال شود و به هیچ مردمی اجازه ندهد که تماشاگر آرایش و زیبایی‌های زنان در این فضا باشند.

عدم ورود داماد و فیلمبردار به فضای آرایشگاه بیشتر این مهم را تایید می‌کند از این رو در قوانین جدید به جای استفاده از پرده‌ی ورودی باید حتما در آرایشگاه زنانه بسته باشد و اگر این قوانین رعایت نشود متخلفان مشمول مجازات می‌شوند.

هم‌چنین این قوانین برای آتلیه و تالارها نیز وضع شده است و به این واحدهای صنفی به طور صراحت رعایت شئونات شرعی و اسلامی اعلام شده است اما با وجود همه‌ی این قوانین و نظارت‌هایی که از سوی بازرسان بر این اصناف صورت می‌گیرد متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از این اصناف قوانین را نادیده گرفته و اقدام به انتشار تصاویر مشتریان خود آن هم بدحجاب که بی بندوباری را ترویج می‌کند در فضای مجازی هستیم که هم مشتریان را بازیچه دست خود کرده و هم قوانین جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرند.

تبلیغات آرایش صورت و مو در فضای مجازی عادی شده است

زهرا زحمت‌کش یکی از فعالان فضای مجازی، تبلیغات آرایش صورت و یا نوع مدل مو برای عروس را یکی از تبلیغاتی دانست که فضای مجازی از این نوع تبلیغات پر است و این نوع تبلیغات خیلی عادی به نظر می‌رسد.

وی ادامه‌داد: من یک پسر 15 ساله دارم که برای گروه برنامه‌ریزی که در فضای مجازی دارد روزی چند مرتبه به این فضا مراجعه می‌کند و هربار یک نوع تخصصی از آرایش‌های زنان را از من جویا می‌شود که من به‌عنوان یک خانم، اسم این مدل‌ها را نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: درست است فضای مجازی فضای باز و رهاشده است اما نباید به این بهانه، این فضا به یک شوی تبلیغات بدحجابی و ناهنجاری‌های اجتماعی و ناامن تبدیل شود و لازم است مسئولان جلوی این فضاها را بگیرند.

مانکن‌های تبلیغاتی در مراسمات عروسی

معصومه رمضانی یکی از بانوان بیرجندی به روند برگزاری مراسمات عروسی در شهر بیرجند اعتراض کردو افزود: متاسفانه خیلی از مراسمات عروسی تا نیمه‌های شب با تجملات فراوان و البته شوی تبلیغاتی برای یک افراد خاصی که به‌عنوان مانکن در عروسی‌ها حضور دارند تبدیل شده است.

کاسبی کردن از رقاصی در مراسمات عروسی

وی از کاسبی کردن رقاص‌ها در این فضا ابراز نگرانی کرد و یادآورشد: متاسفانه برخی افراد شغل‌شان رقاصی است و اکثرا با یک آقا در میان خانم‌ها حضور پیدا می‌کنند و رقص هماهنگ را شکل می‌دهند.

وی یادآورشد: وجود چنین فضاهایی در بیرجند قبح حجاب، ارزش‌های اجتماعی را شکسته و بنیان خانواده را سست می‌کند چراکه در این مراسمات دختروپسرهای نوجوان حضور دارند و این خیلی نگران کننده است.

وی تصریح‌کرد: رقص‌های مختلط در باغ‌های خصوصی خیلی مرسوم است که البته امکان حضور مسئولان را کم می‌کند اما باید برای بدحجابی و ناهنجاری‌های حاشیه مناطق گردشگری بیرجند فکری اندیشید که این‌ها رواج پیدا نکند.

تبلیغات با عکس خانم‌های بدحجاب خلاف صریح قانون است

میری معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: تبلیغات عکس‌های بد حجاب خانم‌ها در فضای مجازی توسط آرایشگاه‌ها و آتلیه‌ها خلاف صریح قانون است.

وی خاطرنشان‌کرد: آرایشگاه‌ها اجازه دارند مدل موی خانم را تبلیغ کنند اما به‌شرط آنکه بدن خانم دیده نشود و صورت شطرنجی باشد اما اگر خارج از قوانین و مقررات باشد هم پلیس فتا و هم پلیس اماکن پیگیری و رسیدگی می‌کند.

معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی یادآورشد: تبلیغ هرنوع بدحجابی و هنجارشکنی اگر به پلیس فتا و یا ستادامر به معروف و نهی از منکر ارجاع داده شود قابل پیگیری است.

میری گفت: اگر تبلیغ بی بند وباری مشخصا برای استان خراسان‌جنوبی، آتلیه، آرایشگاه، گروه هنری و یا تالار مشخصی باشد قابل پیگیری است.

قوانین تبلیغ در فضای مجازی برای واحدهای صنفی ابلاغ شده است

وی بیان‌کرد: افرادی که در این مکان‌ها و و احد صنفی فعالیت می‌کنند قوانین تبلیغ در فضای مجازی برای آنها ابلاغ شده است اگر خانمی که عکسی از او گرفته و تبلیغ می‌شود شناخته نشود، از پشت سرو تحریک کننده نباشد اگر غیر از این موردی منتشر شود این خلاف و جرم است.

معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی افزود: مجموعه قوانین برای افرادی که تخلفی انجام می‌دهند مشخص است و باید این قوانین را رعایت کنند تا زمانی تخلفی صورت نگیرد نمی‌توان قوانین را برای افراد اجرا کرد.

فرهنگ‌سازی لازمه‌ی کار ایجابی است

میری فرهنگ‌سازی و کار ایجابی را لازمه پیشگیری از وقوع جرم دانست و یادآورشد: اقداماتی که تخلف و قوانین برای اصناف از طریق اتاق اصناف توضیح داده شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که چندین بار به آرایشگاه تذکر داده شده و اقدام به پلمپ کرده‌ایم، گفت: با این‌گونه افراد که تذکر اثری ندارد و کار خود را تکرار می‌کنم با آنها برخورد می‌شود.

معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: رقص مشترک خانم و آقا در تالارها که موجب فساد شود حتما برخورد می‌شود.

میری ادا‌مه‌داد: پخش تصاویر یک خانم توسط همسر وی در قانون برای آن تخلفی ذکر نشده است از این رو باید حتما شکای خصوصی داشته باشد تا بتوان این موارد را پیگیری کرد.

واحدهای صنفی زیر ذره‌بین پلیس

 وی پلیس اماکن را مرجع برخورد قانونی با متخلفان دانست و افزود: خیلی از مکان‌ها را پلیس سر می‌زند و بررسی می‌کند.

معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی گفت: غالبا رقص‌های مختلط مربوط به باغ‌های خصوصی و خارج از شهر است که ضوابط و قوانین را نمی‌توان به این مکان بار کرد اما تالارهای شناسنامه‌دار در استان هیچ‌گاه اجازه چنین حرکت‌هایی در تالار خودشان نمی‌دهند چراکه مکان کسب صاحب تالار پلمپ می‌شود.

میری بیان‌کرد: اگر مردم موردی را از ناهنجاری در فضای مجازی و حقیقی مشاهده کردند می‌توانند به ستاد امربه معروف و پلیس اماکن اطلاع بدهند.

وی خاطرنشان‌کرد: متاسفانه افرادی که اقدام به ترویج ناهنجاری در فضای مجازی می‌کنند فضای مجازی را فضای خصوصی می‌دانند.
بی‌ایمانی نتیجه هنجارشکنی است

معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی ضعیف شدن ایمان و امید را نتیجه اتفاقات هنجار شکن دانست و تاکیدکرد: ایمان خیلی مهم است و اگر فردی ایمان نداشته باشد برای ناموس خود حد ومرزی را قائل نیست به طوری که قبلا رقص مختلط بسیار کم بوده اما اکنون گاهی در حاشیه‌ی مکان‌های تفریحی مشاهده می‌شود که این نتیجه بی تقوایی و بی ایمانی است.

لزوم فرهنگ‌سازی حجاب در جامعه

میری ضمن تاکید بر فرهنگ‌سازی حجاب از نظر فرهنگی، گفت: باید جنبه‌های دینی وایمانی حجاب وروابط با نامحرم در جامعه تبیین شود و جنبه قانونی نیز هرجایی که ترویج فساد داشته باشد حتی اگر صفحه شخصی فردی در فضای مجازی باشد قطعا برخورد می‌شود.

وی یادآورشد: مکان‌های شناسنامه‌دار مانند تالارها و آتلیه‌ها خیلی قاطع دادستانی و پلیس امکان برخورد می‌کنند به طوری که بار اول تذکر، بار دوم پلمپ و بار سوم پروانه ابطال می‌شود.

تبلیغات در قالب رعایت قوانین و شئونات اسلامی میسر است

بشارتی‌نیا رئيس اداره نظارت بر اماكن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: واحد صنفی تبلیغات دارد و ما نمی‌توانیم جلوی تبلیغات را بگیریم اما تبلیغات در قالب شئونات اسلامی و رعایت ضوابط باید باشد و این قوانین و ضوابط برای اتحادیه‌ی اصناف ابلاغ شده است که در قالب این ضوابط می‌توانند فعالیت کنند.

انتشار تصویر کشف حجاب جرم است

وی تصریح‌کرد: انتشار هرگونه تصویر از کشف حجاب و شرایط خاصی خارج از قاعده قانون و ضوابط جرم محسوب می‌شود.
اداره نظارت بر اماكن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی رقص‌های مختلط در تالارها را امری غیرممکن در خراسان‌جنوبی دانست و تاکیدکرد: رقص‌های مختلط معمولا در باغ‌های و منازل شخصی صورت می‌گیرد.

بشارتی‌نیا اضافه‌کرد: گاهی ممکن است حضور چند آقا از خانواده عروس و یا داماد در مجلس عروسی به‌عنوان مثال در خداحافظی مراسم عروسی شرکت ‌کنند که این از منظر برخی افراد ناهنجاری شناخته شود و به ما به عنوان رقص مختلط اطلاع داده شود در حالی که این مبنای حضور مختلط زن و مرد نیست.

وی بیان‌کرد: تبلیغات خارج از عرف وشئونات اسلامی خیلی در بیرجند مرسوم نیست چون نظارت و برخورد می‌شود.

اداره نظارت بر اماكن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: طبق قانون نظام صنفی، گزارش‌هایی که اعلام می‌شود مشترکا با اتاق اصناف اقدام می شود به‌طوری که اخطار، تعهد و پلمپ از جمله این موارد است.

بشارتی‌نیا تاکیدکرد: مردم می‌توانند موارد تخلف را با شماره 110 اطلاع بدهند، گفت: جو سنتی و عرف مذهبی حاکم بر خراسان‌جنوبی است و با تعداد تخلف‌ها هر چند کمی که وجود داشته باشد برخورد می‌کنیم تا این موارد نیز اصلاح شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه